Tánc

Molnár Csaba: Dekameron

  • Sisso
  • 2014. június 15.

Színház

Molnár pár hónapja ugyanitt, néhány alkotótársával közösen megcsinálta a Nyúzzatok meg! című, immár Lábán-díjas produkciót. Hogy lendülete, alkotókedve és tehetsége nem egyszeri csoda, és nem csak Hód Adrienn koreográfiáiban vagy a BLOOM! alkotóközösség keretei között képes megnyilvánulni, azt a már koreográfusként jegyzett friss előadásával is bizonyította.

Átlát nagyobb szerkezeteket, színházban gondolkodik, gátlástalan, és tud önmagára és a műfajra is reflektálni ironikusan - amire a műfajnak nagy szüksége van a megújuláshoz. Ezzel akaratlanul is felidézi az előző generáció legjobbjainak fontosabb pillanatait. Ugyanakkor rendelkezik a nagy kísérletezők néhány fontos jellemzőjével, például hogy helyenként nem tudja feszesre húzni a jeleneteket, nem képes kidobni ötleteket.

A Boccaccio világát érzéki, botrányosan vicces, korunkra és válságban lévő társadalmunkra jellemző jelenetfüzérekben megidéző előadásban három másik hírhedt táncos-komikus, Cuhorka Emese, Dányi Viktória és Marco Torrice volt segítségére. A tengerparton elzárt, unatkozó, netfüggő, wellnesskultuszban verdeső, nudista, babonás vagy épp bűntudattal terhelt fiatalok sziporkázva adják egymásnak a stafétát. Egyszer mintha Beckett, máskor mintha Terry Gilliam, Greenaway vagy Pál apostol skiccelte volna fel a szavak nélküli, fiktív tábortűzi jeleneteket. A feltehetően jó hangulatú, felszabadult próbák és a mediterrán mentalitás átsejlenek az előadás szövetén. A hétköznapi szakrálistól a közönségesen át a hősiesig minden fontosabb kisemberi karakterről kapunk kimutatást. Végül eljön a mi országunk. "men.

Trafó, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.