Tánc

Molnár Csaba: Eclipse

  • Sisso
  • 2016. január 17.

Színház

A fiatal táncos-koreográfus friss előadása egy partiszituációra épül, gyomorban lüktető technozenékkel, Dézsi Kata lélegző fényeivel és 18 táncosnővel. Ennyi embert mozgatni egy táncszínpadon nem egyszerű. Amikor az ezüstös, csillogó függöny előtt megjelenik a nőkből álló törzs, hogy release-technikára és technotoporgásra bemutassa a ri­tuáléit, kicsit még kétséges is, mi lehet ennek a kimenetele, azon kívül, hogy a mozgás dzsungelének meg Márcio Kerber Canabarro cyberbohóc jelmezeinek látványába belefáradunk. De bebizonyosodik, hogy a koreográfusnak a színházi helyzetekhez, a tömegtorna vezényléséhez, sőt a női szempontokhoz is van érzéke. A Budapest Kortárs Tánciskola diáklányainak tömegéből kiemelkednek a véletlenül egymás mellé sodródó figurák egyéni drámái, és láthatóvá válik a diszkó közösségének rejtett hálózata is.
A hajnalig tartó mulatság cselek­ménye három képben villan fel. Először a különös éjszakai világ ösztönemberei, a játszmáik és a zene összeolvadása. Aztán szünet, várakozás, amikor csak a zihálás hallatszik, a fények villóznak és előmerészkednek az egók. Végül egy táncdalfesztivál, amikor a szerelmes világslágerekbe burkolózva mondják el, mi fáj egy nőnek. A finálé meg ágyba bújás fogmosás után, egyedül, ahogy már annyiszor.

Az egész előadás vicces, és ebben a három vezértáncos sokat segít. Cuhorka Emese egy diszkógömbbé alakított bukósisakkal a fején operát énekel, miközben búgócsigaként pörög; és ehhez jön még Dányi Viktória daft-punk figurája és Vadas Zsófia Tamara gótikus-komikus mozdulatai.

Trafó, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.