Interjú

„Most sem vagyok egyedül”

Bíró Bence dramaturg, drámaíró

Színház

Szereti, ha a színpadon valami őszinte és igaz, de a színházon kívül már nem szeret konfrontálódni. Alföldi Róberttel való szakmai kapcsolatáról, az Egy tökéletes napról és a nyitott és empatikus viselkedés fontosságáról is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Forgách András és Radnai Annamária osztályába jártál 2010 és 2015 között. Mit jelentett ez az időszak a pályád alakulásában?

Bíró Bence: Röviden: mindent. Annamarira nagyon sokat szoktam gondolni a mai napig, Andrással pedig tarjuk a jó kapcsolatot (Radnai Annamária dramaturg 2019 nyarán elhunyt – a szerk.) Élesen különböző hozzáállást tanítottak nekünk: Annamari inkább a klasszikus dramaturgi munkáról mesélt sokat, arról, hogyan kell egy rendezővel kapcsolatban lenni, milyen információkkal kell rendelkeznünk, mit és hogyan érdemes neki átadni. Forgách András pedig sokkal szabadabb módon értelmezte ezt a szakmát, tulajdonképpen azt mondta, azt csinálunk, amit akarunk. A lényeg, hogy mindig legyünk önazonosak. Nem is annyira a konkrét munkára, inkább egy posztmodern életstílusra készített fel minket, amikor bármiről bármi eszébe juthat az embernek, mert mindig minden tudás hasznos.

MN: A Centrál Színházban 2022 novembere óta fut a saját, magyartenger című drámádból készült előadás. Lehet, hogy a „forgáchi tanok” vezettek el oda, hogy saját drámát írj?

BB: Biztosan, hiszen Andristól elsősorban önbizalmat és önismeretet tanult az ember: vállaljuk mindig bátran a véleményünket, és egyszerűen csináljuk azt, ami jólesik!

MN: Más állapot, amikor a saját drámádat írtad és másfajta hozzáállást kíván az adaptáció?

BB: Teljesen más! Nagyon szeretek együtt dolgozni csapatban a rendezővel, a színészekkel, az élő vagy akár halott szerzővel. Ha közös a munka, közös a felelősség. Együttes alkotásnál sok szerkesztői munkám is van: hogyan lehet integrálni mindenféle ötletet az előadásba, hogyan találjuk meg közösen a megoldásokat? Amikor egyedül írok, az gyötrelem. Emlékszem azokra az éjszakákra, amikor egyedül ülök otthon az íróasztalomnál, és nem jut eszembe semmi, nem tudok valamit megoldani. És ez hónapokig tart… én egyelőre keveset tapasztaltam ebből a létből. De úgy érzem, a magányos munkában sokkal kevesebb az öröm. Nagy magasságokba és mélységekbe lehet eljutni, de nagy áldozatokat is kíván. Az én lelki alkatomhoz inkább a közösségben való munka illik, együtt dolgozni sok kreatív emberrel jobb érzés. És a színházcsinálás ilyen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.