Tánc

MU Terminál: Terra toma

  • Sisso
  • 2014. november 3.

Színház

A MU Terminál: Terra toma című évadnyitó előadása jelenlegi társadalmunk állapotát vázolni szándékozó összművészeti értesítő. Kész szociálpszichológiai látlelet. Az alkotók – Fejes Ádám, Hoffmann Adrienn és Gergye Krisztián, akik a terminálosok mellett táncos előadóként is részt vesznek az előadásban – arra vállalkoztak, hogy hetven perc alatt egy tánciskolai projekt keretében, tágabb, össz­emberi, viselkedéstani kérdéskörbe ágyazva, bemutatják az abszurdon túli hazai helyzetet.

Kővágó Nagy Imre fogyasztói szemétből reciklált terepasztalán, majd annak romjain játszódik a darab. A hosszúra nyúlt, művészetelméleti és humánetológiai gondolatokkal átszőtt invokációt Fejes adja elő, egy szál papírhengerrel a szemérme előtt. Bemutatja a meghívott civilt, a későn érkező zenészeket, a monitort, amin az unatkozók rajzfilmet nézhetnek, és Gergyét mint a minden homoszexuális sztereotípiával felruházott béna sportolót, az al­csúti ratyi bokszbajnokság hősét, később popsztárt, illetve meg nem értett szektavezért. Mire a táncosok bejönnek a képbe, már túl is ment a tűréshatáron az előadás. Hoffmann Adrienn, Barabás Anita és Halász Csilla kifacsart mozdulatsorait folyton megakasztják a központi rezonőr, Gergye vicces és vérlázító performanszai. Menekülnénk a dinamikus elektronikus zenébe, de bele­szkreccselik az aktuális miniszterelnök emblematikus beszédeit. Hátborzongató. A színpad széléről érkező élőzenei betétekbe is mindig beleszól valaki. Zombola Péter zongorista pincérkötényben, csupasz hátsóval vonul át a színen. Akkor már mindenki kész idegileg.

Az összes színpadi szabályt felrúgják ezek a kortárs Oféliák. Pillanatról pillanatra élnek a színpadon, és a nézőkkel – már amelyik nem távozik – közös az erőfeszítés, hogy megússzuk ezt valahogy. De maximum görcsös nevetés van, aztán szomorúság, néha rémület. Nincs többé jávai alapú, barokkos szépségű, melankolikus kortárs tánc, a szórakozásnak vége.

Mu Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.