Tánc

MU Terminál: Terra toma

  • Sisso
  • 2014. november 3.

Színház

A MU Terminál: Terra toma című évadnyitó előadása jelenlegi társadalmunk állapotát vázolni szándékozó összművészeti értesítő. Kész szociálpszichológiai látlelet. Az alkotók – Fejes Ádám, Hoffmann Adrienn és Gergye Krisztián, akik a terminálosok mellett táncos előadóként is részt vesznek az előadásban – arra vállalkoztak, hogy hetven perc alatt egy tánciskolai projekt keretében, tágabb, össz­emberi, viselkedéstani kérdéskörbe ágyazva, bemutatják az abszurdon túli hazai helyzetet.

Kővágó Nagy Imre fogyasztói szemétből reciklált terepasztalán, majd annak romjain játszódik a darab. A hosszúra nyúlt, művészetelméleti és humánetológiai gondolatokkal átszőtt invokációt Fejes adja elő, egy szál papírhengerrel a szemérme előtt. Bemutatja a meghívott civilt, a későn érkező zenészeket, a monitort, amin az unatkozók rajzfilmet nézhetnek, és Gergyét mint a minden homoszexuális sztereotípiával felruházott béna sportolót, az al­csúti ratyi bokszbajnokság hősét, később popsztárt, illetve meg nem értett szektavezért. Mire a táncosok bejönnek a képbe, már túl is ment a tűréshatáron az előadás. Hoffmann Adrienn, Barabás Anita és Halász Csilla kifacsart mozdulatsorait folyton megakasztják a központi rezonőr, Gergye vicces és vérlázító performanszai. Menekülnénk a dinamikus elektronikus zenébe, de bele­szkreccselik az aktuális miniszterelnök emblematikus beszédeit. Hátborzongató. A színpad széléről érkező élőzenei betétekbe is mindig beleszól valaki. Zombola Péter zongorista pincérkötényben, csupasz hátsóval vonul át a színen. Akkor már mindenki kész idegileg.

Az összes színpadi szabályt felrúgják ezek a kortárs Oféliák. Pillanatról pillanatra élnek a színpadon, és a nézőkkel – már amelyik nem távozik – közös az erőfeszítés, hogy megússzuk ezt valahogy. De maximum görcsös nevetés van, aztán szomorúság, néha rémület. Nincs többé jávai alapú, barokkos szépségű, melankolikus kortárs tánc, a szórakozásnak vége.

Mu Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.