Tánc

MU Terminál: Terra toma

  • Sisso
  • 2014. november 3.

Színház

A MU Terminál: Terra toma című évadnyitó előadása jelenlegi társadalmunk állapotát vázolni szándékozó összművészeti értesítő. Kész szociálpszichológiai látlelet. Az alkotók – Fejes Ádám, Hoffmann Adrienn és Gergye Krisztián, akik a terminálosok mellett táncos előadóként is részt vesznek az előadásban – arra vállalkoztak, hogy hetven perc alatt egy tánciskolai projekt keretében, tágabb, össz­emberi, viselkedéstani kérdéskörbe ágyazva, bemutatják az abszurdon túli hazai helyzetet.

Kővágó Nagy Imre fogyasztói szemétből reciklált terepasztalán, majd annak romjain játszódik a darab. A hosszúra nyúlt, művészetelméleti és humánetológiai gondolatokkal átszőtt invokációt Fejes adja elő, egy szál papírhengerrel a szemérme előtt. Bemutatja a meghívott civilt, a későn érkező zenészeket, a monitort, amin az unatkozók rajzfilmet nézhetnek, és Gergyét mint a minden homoszexuális sztereotípiával felruházott béna sportolót, az al­csúti ratyi bokszbajnokság hősét, később popsztárt, illetve meg nem értett szektavezért. Mire a táncosok bejönnek a képbe, már túl is ment a tűréshatáron az előadás. Hoffmann Adrienn, Barabás Anita és Halász Csilla kifacsart mozdulatsorait folyton megakasztják a központi rezonőr, Gergye vicces és vérlázító performanszai. Menekülnénk a dinamikus elektronikus zenébe, de bele­szkreccselik az aktuális miniszterelnök emblematikus beszédeit. Hátborzongató. A színpad széléről érkező élőzenei betétekbe is mindig beleszól valaki. Zombola Péter zongorista pincérkötényben, csupasz hátsóval vonul át a színen. Akkor már mindenki kész idegileg.

Az összes színpadi szabályt felrúgják ezek a kortárs Oféliák. Pillanatról pillanatra élnek a színpadon, és a nézőkkel – már amelyik nem távozik – közös az erőfeszítés, hogy megússzuk ezt valahogy. De maximum görcsös nevetés van, aztán szomorúság, néha rémület. Nincs többé jávai alapú, barokkos szépségű, melankolikus kortárs tánc, a szórakozásnak vége.

Mu Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.