Színház

Mundruczó Kornél: Denevér

  • - bbe -
  • 2013. november 3.

Színház

Vicceskedni a halállal gyakran termékeny művészi vállalkozás: ezt az öngyilkossággal és annak egy különleges formájával, a passzív eutanáziával megpróbálni már kétséges kísérletnek tűnik. De még ha az irónia, a paródia, a humor valamely formája, tegyük fel, kontrasztként alkalmassá is tehető lenne a tragédia színeinek kiemelésére, előbb az eutanázia számos erkölcsi, politikai, gyakorlati dilemmájáról kéne valamit gondolni.

Mundruczó darabjának legsúlyosabb állítása az eutanáziáról viszont az, hogy akinek van pénze, megvásárolhatja a saját halálát, míg a nincsteleneknek még ebből sem jut. E megfigyelés mélysége és élessége pont annyi, mint a "ne is mondja, Erzsi néni, és az árak is hogy drágulnak!" filozófiának. Nem leszünk okosabbak a kiegészítő segédközhelyek felvonultatásától sem: hogy tudniillik az eutanázia gyakorlata visszaélésekre ad lehetőséget (amennyiben a klinika cinikus főorvosa pénzért nem halálos betegeket is eltesz láb alól), illetve hogy az eutanáziát mégiscsak fontolóra kéne venni. (Minthogy az aktív és passzív eutanázia a nyugati világ legtöbb államában tiltott - Lengyelországban és Magyarországon is -, azt sem tudjuk, hogy hol vagyunk. Azt sem, hogy milyen tapasztalatokról beszélünk. Hacsak nem a Mundruczó elképzelte jövőről.) Istennek - az eutanáziaviták valláserkölcsi dimenziójának - nem láttam nyomát: ezt csak azért említem, mert az előzetesek mintha Isten erős jelenlétét vetítették volna előre. De ' ezt az estét megúszta.

Mindennek megfelelően színdarabot sem sikerült az előadás alá kanyarítani. Az persze, hogy mi nem volt előbb, gondolat vagy darab, vitatható: Mundruczó a lengyel sajtó beszámolói szerint a jeleneteket a színészek irányított improvizációiból építette fel; ezekből kellett volna összeállnia valaminek. De nem állt össze az istennek se semmi, csak kínosan mesterkélt álkonfliktusok és rémesen hosszú, túljátszott jelenetek. A meghalni vágyó idős karmester lánya heveny whiskyfogyasztással lázad szülei ellen, és avval, hogy egy arabbal hál! - majd beleszeret a szüleit a halálba küldő segédorvosba, pedig az meg se tudja rendesen dugni. A klinikát vezető romlott, pénzéhes főorvos - el se hinnék - asszisztensét, Martát szexuálisan is abajgatja. Mikor az asszisztens rájön, hogy a doki pénzért, és nem elvből öl, kiborul. Martát ezek után személyesen keresi fel a halni vágyó, mert agysorvadásos origamiművész - ő az, akinek színpadi szenvedése az eutanázia melletti érvet mutatná meg -, és mit tesz a sors, a művészben Marta egykori szerelmét fedezi fel. Most meg kéne ölnie az emberség nevében! A szándékot érteni vélem, túlságosan is: a szeretet és a halál, a részvét és a részvétlenség egyfajta dialektikájának színpadi ábrázolása lett volna hivatott érzékeltetni a "dilemmákat". De a szereplők közti tisztázatlan, tételszerű, helyenként infantilisen elképzelt viszonyok, a véletlenek buta egymásra halmozása legfeljebb pillanatokra tette átélhetővé a testi és az erkölcsi szenvedést. Pedig ennek kellett volna pótolnia az eutanáziáról való tudást. Pedig volt Mundruczó-féle hiperrealizmus doszt, és a végén meg is szavaztatták a nézőket arról, hogy a halálba küldenék-e az origami-világbajnokot. Legközelebb álszavazással ne vegzáljuk a nézőket!

Az alapötlet, hogy a Strauss-operett betétszámaival s más slágerekkel ellenpontozzák a tragikumot, s így kerekedjen ki valami mellbevágó, nyilván a rendezőé volt. De - túl azon, hogy a Denevér választását sem indokolja semmi, azonkívül, hogy az egy könnyed dalmű (miért nem a Mágnás Miskából énekeltek?) - az ellenpontozásnak csak akkor lehetett volna értelme, ha van mit ellenpontozni.

A varsói Teatr Rozmaitosci kitűnő színészei jól igyekeztek: kiemelkedett a főorvos (Adam Woronowicz) és Marta (Malgorzata Buczkowska), Justyna Wasilewska szépen énekelt. Egy darabot és pár szerepet igazán megérdemeltek volna.

Trafó, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.