Színház

Mundruczó Kornél: Denevér

  • - bbe -
  • 2013. november 3.

Színház

Vicceskedni a halállal gyakran termékeny művészi vállalkozás: ezt az öngyilkossággal és annak egy különleges formájával, a passzív eutanáziával megpróbálni már kétséges kísérletnek tűnik. De még ha az irónia, a paródia, a humor valamely formája, tegyük fel, kontrasztként alkalmassá is tehető lenne a tragédia színeinek kiemelésére, előbb az eutanázia számos erkölcsi, politikai, gyakorlati dilemmájáról kéne valamit gondolni.

Mundruczó darabjának legsúlyosabb állítása az eutanáziáról viszont az, hogy akinek van pénze, megvásárolhatja a saját halálát, míg a nincsteleneknek még ebből sem jut. E megfigyelés mélysége és élessége pont annyi, mint a "ne is mondja, Erzsi néni, és az árak is hogy drágulnak!" filozófiának. Nem leszünk okosabbak a kiegészítő segédközhelyek felvonultatásától sem: hogy tudniillik az eutanázia gyakorlata visszaélésekre ad lehetőséget (amennyiben a klinika cinikus főorvosa pénzért nem halálos betegeket is eltesz láb alól), illetve hogy az eutanáziát mégiscsak fontolóra kéne venni. (Minthogy az aktív és passzív eutanázia a nyugati világ legtöbb államában tiltott - Lengyelországban és Magyarországon is -, azt sem tudjuk, hogy hol vagyunk. Azt sem, hogy milyen tapasztalatokról beszélünk. Hacsak nem a Mundruczó elképzelte jövőről.) Istennek - az eutanáziaviták valláserkölcsi dimenziójának - nem láttam nyomát: ezt csak azért említem, mert az előzetesek mintha Isten erős jelenlétét vetítették volna előre. De ' ezt az estét megúszta.

Mindennek megfelelően színdarabot sem sikerült az előadás alá kanyarítani. Az persze, hogy mi nem volt előbb, gondolat vagy darab, vitatható: Mundruczó a lengyel sajtó beszámolói szerint a jeleneteket a színészek irányított improvizációiból építette fel; ezekből kellett volna összeállnia valaminek. De nem állt össze az istennek se semmi, csak kínosan mesterkélt álkonfliktusok és rémesen hosszú, túljátszott jelenetek. A meghalni vágyó idős karmester lánya heveny whiskyfogyasztással lázad szülei ellen, és avval, hogy egy arabbal hál! - majd beleszeret a szüleit a halálba küldő segédorvosba, pedig az meg se tudja rendesen dugni. A klinikát vezető romlott, pénzéhes főorvos - el se hinnék - asszisztensét, Martát szexuálisan is abajgatja. Mikor az asszisztens rájön, hogy a doki pénzért, és nem elvből öl, kiborul. Martát ezek után személyesen keresi fel a halni vágyó, mert agysorvadásos origamiművész - ő az, akinek színpadi szenvedése az eutanázia melletti érvet mutatná meg -, és mit tesz a sors, a művészben Marta egykori szerelmét fedezi fel. Most meg kéne ölnie az emberség nevében! A szándékot érteni vélem, túlságosan is: a szeretet és a halál, a részvét és a részvétlenség egyfajta dialektikájának színpadi ábrázolása lett volna hivatott érzékeltetni a "dilemmákat". De a szereplők közti tisztázatlan, tételszerű, helyenként infantilisen elképzelt viszonyok, a véletlenek buta egymásra halmozása legfeljebb pillanatokra tette átélhetővé a testi és az erkölcsi szenvedést. Pedig ennek kellett volna pótolnia az eutanáziáról való tudást. Pedig volt Mundruczó-féle hiperrealizmus doszt, és a végén meg is szavaztatták a nézőket arról, hogy a halálba küldenék-e az origami-világbajnokot. Legközelebb álszavazással ne vegzáljuk a nézőket!

Az alapötlet, hogy a Strauss-operett betétszámaival s más slágerekkel ellenpontozzák a tragikumot, s így kerekedjen ki valami mellbevágó, nyilván a rendezőé volt. De - túl azon, hogy a Denevér választását sem indokolja semmi, azonkívül, hogy az egy könnyed dalmű (miért nem a Mágnás Miskából énekeltek?) - az ellenpontozásnak csak akkor lehetett volna értelme, ha van mit ellenpontozni.

A varsói Teatr Rozmaitosci kitűnő színészei jól igyekeztek: kiemelkedett a főorvos (Adam Woronowicz) és Marta (Malgorzata Buczkowska), Justyna Wasilewska szépen énekelt. Egy darabot és pár szerepet igazán megérdemeltek volna.

Trafó, szeptember 28.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.