Színház

Artus: egy meg egy az egy

  • Ady Mária
  • 2013. november 10.

Színház

Kár az előadást a Tibornak szeretettel alcímhez fűzött magyarázattal kezdeni. Goda Gábor koreográfus-rendező a Mu Színház néhai alapítójához, Leszták Tiborhoz fűződő barátságáról, közelségről, távolságról, szavakról és csendekről vallva a kezdet kezdetén elárulja, milyen alkotói kérdésekre született válaszul a darab.

Szerencsére a költői etűdök sora sikeresen veti le magáról a felvezető elmélkedés bukdácsoló szavait, hogy azzá váljon, ami a társulat sajátja: filozófiai kérdéseket játékosan boncolgató, asszociatív képek finom humorral átszőtt füzérévé.

A kávéházi asztalokhoz ültetett közönségtől senki sem várja, hogy megszűnjön létezni: a felszolgált teák kavargatásának hangja a Trafó épületének zajaiból komponált zenei anyagba szervesül, Gold Bea pedig időről időre odahajol egy-egy nézőhöz, és szelíden elsuttogott kérésére a megszólítottak a hátára írják, mi hiányzik nekik. De Godának nem célja a felmutatott színházi sémák lebontása, és egyetlen pillanatra sem hozza kényelmetlen helyzetbe nézőjét. A térben szétszórtan emelkedő pódiumokon játszódó mozaikokat fény emeli ki a sötétből, és bár a jelenetek közti lassú átmenet létrehoz némi párhuzamosságot, az előadás lényegében lineáris marad. A képek nem egyformán sikerültek és eredetiek; kiugranak közülük azok, amelyek egy-egy ötleten túlmenően képesek a lélektani tétet fizikailag megjeleníteni. Ilyen a rögtönzött libikókán egyensúlyozó férfi és nő közeledése és távolodása, amelynek dinamikáját a palló végére erősített grafit kapcsolati diagramként rajzolja a mögötte lassan elhúzott vászonra. Ezeknek a nyughatatlan keresést formába öntő jeleneteknek véletlenül sem a meglelt gondolatmorzsák kölcsönöznek mélységet. Maga a nyughatatlanság, a lét értelmére és önnön helyére rákérdező ember leküzdhetetlen kíváncsisága, rácsodálkozásra kész nyitottsága válik egy estére főszereplővé.

Trafó, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.