Színház

Artus: egy meg egy az egy

  • Ady Mária
  • 2013. november 10.

Színház

Kár az előadást a Tibornak szeretettel alcímhez fűzött magyarázattal kezdeni. Goda Gábor koreográfus-rendező a Mu Színház néhai alapítójához, Leszták Tiborhoz fűződő barátságáról, közelségről, távolságról, szavakról és csendekről vallva a kezdet kezdetén elárulja, milyen alkotói kérdésekre született válaszul a darab.

Szerencsére a költői etűdök sora sikeresen veti le magáról a felvezető elmélkedés bukdácsoló szavait, hogy azzá váljon, ami a társulat sajátja: filozófiai kérdéseket játékosan boncolgató, asszociatív képek finom humorral átszőtt füzérévé.

A kávéházi asztalokhoz ültetett közönségtől senki sem várja, hogy megszűnjön létezni: a felszolgált teák kavargatásának hangja a Trafó épületének zajaiból komponált zenei anyagba szervesül, Gold Bea pedig időről időre odahajol egy-egy nézőhöz, és szelíden elsuttogott kérésére a megszólítottak a hátára írják, mi hiányzik nekik. De Godának nem célja a felmutatott színházi sémák lebontása, és egyetlen pillanatra sem hozza kényelmetlen helyzetbe nézőjét. A térben szétszórtan emelkedő pódiumokon játszódó mozaikokat fény emeli ki a sötétből, és bár a jelenetek közti lassú átmenet létrehoz némi párhuzamosságot, az előadás lényegében lineáris marad. A képek nem egyformán sikerültek és eredetiek; kiugranak közülük azok, amelyek egy-egy ötleten túlmenően képesek a lélektani tétet fizikailag megjeleníteni. Ilyen a rögtönzött libikókán egyensúlyozó férfi és nő közeledése és távolodása, amelynek dinamikáját a palló végére erősített grafit kapcsolati diagramként rajzolja a mögötte lassan elhúzott vászonra. Ezeknek a nyughatatlan keresést formába öntő jeleneteknek véletlenül sem a meglelt gondolatmorzsák kölcsönöznek mélységet. Maga a nyughatatlanság, a lét értelmére és önnön helyére rákérdező ember leküzdhetetlen kíváncsisága, rácsodálkozásra kész nyitottsága válik egy estére főszereplővé.

Trafó, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.