Interjú

„Négykor kelni, estig dolgozni”

Homonnay Gábor jelmezkivitelező és -tervező

  • Soós Tamás
  • 2015. szeptember 19.

Színház

A kémben Melissa McCarthyt bújtatta spionjelmezbe, az új Ridley Scott-filmben pedig Matt Damonre forrasztott űrruhát. Az Emmy-díjas Homonnay Gábor egyre több amerikai filmben dolgozik, de nem biztos, hogy menne Hollywoodba.

Magyar Narancs: Hogyan oszlik el a munka a jelmeztervező és a jelmezkivitelező között?

Homonnay Gábor: A jelmeztervező végzi a munka kreatív részét, megtervezi a ruhákat, és egyeztet a rendezővel. A kivitelező a költségvetésért felel, a logisztikát intézi, és megveszi, kikölcsönzi és elkészítteti, amit a tervező megálmodott. Neki kell összefogni az egész részleget a statisztériaöltöztetéstől egészen addig, hogy hol varratják meg a ruhákat. Nekem gyakran pszichológusként is fel kell lépnem, és elsimítani a konfliktusokat, hiszen ha egy hónapon keresztül, napi 16 órás forgatásokon dolgozunk, az olyan, mintha egy család lennénk azon idő alatt.

MN: A te családod tényleg filmekben dolgozott, már a nagymamád és a szüleid is jelmezkivitelezők voltak. Mennyire volt egyenes az utad a jelmezszakmába?

HG: A gimnázium után nem éreztem azt, hogy bármi közöm lenne a ruhákhoz. Elmentem egy grafikai stúdióba, ahol lehúztam két évet, aztán valahogy mégis úgy alakult, hogy elkezdtem a családi vállalkozásban dolgozni. Az volt a tervem, hogy összeszedek annyi pénzt, hogy nyithassak egy saját grafikai stúdiót. De aztán megszerettem, és itt maradtam.

MN: A rendszerváltás óta miben változott a szakmátok?

HG: Régen a magyar filmben volt öltöztető, aki tudott mindent: varrni, öregíteni, statisztát és színészt öltöztetni. Ám ahogy elkezdtek bejönni a nagy nemzetközi filmek Magyarországra, speciálisabb szakmákat kértek, külön varrónőt, külön öregítőt. Így átalakultak a pozí­ciók. És persze az internet is megváltoztatta a dolgokat. Édesapámnak még be kellett járnia a várost, ha keresett valamit. A 90-es években például török rendőregyenruha kellett az egyik filmjébe, de nem tudta, hogy néz ki. Úgyhogy felült egy repülőre, kiment Törökországba, és stikában fotózta a rendőröket. Ami nem volt annyira vicces, mert a 90-es évek elején Törökországban egyenruhás embert fotózni nem volt biztonságos.

MN: A magyar produkciókban azért továbbra is több feladatkör jut egy emberre.

HG: Igen, kisebb a stáb, de ez nem feltétlenül baj, mert családiasabb a hangulat és kreatívabb a munka. Az Argo 2-ben én voltam a tervező, a kivitelező és a buyer is. Volt két öltöztetőm, és gyakorlatilag hárman csináltuk meg a filmet. Akciódúsabb lett, mint az első rész, több garnitúra kellett minden ruhából, de kreatív munka volt azt is kiválasztani, hogy milyen anyagból vagy hol varrassuk meg a ruhákat. Például Kulka János nindzsaruháját, melynek alapja a Mortal Kombat című számítógépes játékból – Scorpion és Sub Zero öltözetéből – származik, amit Árpa Attila és én is szeretünk. Több maszkot is készítettünk neki speciális eljárással, amiben verekedni is lehet.

MN: Eddigi legnagyobb elismerésed, hogy a Borgiákért Emmy-díjat kaptál.

HG: Az Oscarral ellentétben az Emmyn a tervezőt és a kivitelezőt is díjazzák. Az első évadért Gabriella Pescucci, a tervező és Uliva Pizzetti, a kivitelező megnyerte az Emmyt. Én a második és a harmadik évadban dolgoztam, és mivel tudták, hogy negyedik már nem lesz, Gabrielláék úgy döntöttek, az én nevemet is leadják az utolsó évben. Ez nagyon komoly elismerés volt a részükről, mert azt jelenti, hogy én is sokat hozzátettem a sorozathoz.

MN: Korábban említetted, hogy a reneszánszt minden korban másképp képzelik el, így a filmekben máshogyan jelenítik meg a ruhákat is.

HG: Elég csak összehasonlítani A makrancos hölgyet és a Borgiákat. Más a szépségideál és más a divat, amit követni kell. Mondok egy egyszerű példát: a reneszánszban a férfiak gyakran viseltek harisnyanadrágot. Ha viszont ma a főszereplőre harisnyát húzol, az nem fog hősiesnek tűnni. A nőknél pedig a reneszánsz ruha mell alatt vágott, és ha pl. nem csinálsz dekoltázst, akkor nem mutat annyit, és a színésznő nem lesz feltétlenül szexi.

MN: Sok Magyarországon forgatott amerikai filmben dolgoztál.

HG: A Suszter, szabó, baka, kém nagyon kellemes, rövid forgatás volt, a hatvanas évek pedig hálás feladat, mert az összes olyan anyagot tudtuk használni, amit korábban gyűlölve dobtunk el. Jobban szeretem a kosztümös filmeket, mert nagyobb kreativitást engednek meg, de most A kém is kihívás volt, mert egy gazdag, drága miliőt kellett előállítani. Dolgoztam a 47 roninban is, szamurájpáncélokat készítettünk, két sereget is mi ruháztunk az itteni forgatáson. Ridley Scott új filmjét, a Mentőexpedíciót most fejeztük be márciusban. Érdekes volt, mert űrruhákat még nem készítettünk. Fura volt cérna helyett csavarhúzóért küldeni a beszerzőt, a ruhákat pedig forrasztani. De nagyon jó lett a végeredmény, rengeteg munka van benne.

MN: Vezet innen út Hollywoodba?

HG: Vezethet, de elég lassú. Mivel sok külföldi kollégával dolgozom, kialakulhat olyan munkakapcsolat, hogy egy külföldi munkára is hívjon magával a jelmeztervező. De nem vagyok benne biztos, hogy az annyira jó lenne. Én szeretek Magyarországon dolgozni, mert itt vannak a kapcsolataim és a kollégáim. Úgy gondolom, hogy annyira vagyok jó, amennyire az emberek mögöttem. Négykor kelni, estig dolgozni, és másnap mindent kezdeni elölről: ez fél éven keresztül nem épp kellemes dolog. Itthonról azért más csinálni ezt az őrületet.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.