rés a présen

Nem kell választanom

Hegymegi Máté színész, rendező

  • rés a présen
  • 2015. május 17.

Színház

rés a présen: Mindig rendező akartál lenni?

Hegymegi Máté: Mielőtt felvettek volna az egyetemre, a Nyíregyházi Móricz Zsigmond színházban dolgoztam tíz évet, eleinte gyerekszereplőként, majd táncosként és színészként. Ott dolgozhattam Ladányi Andreával, akitől rengeteget tanultam a mozgásról. Színész akartam lenni, de úgy, hogy a mozgást és a színészetet ne kelljen különválasztanom. A rendezéshez még bátortalan voltam. Akkor indult a fizikai színházi osztály először, és éreztem: ez az, amit szeretnék. A rendezés később vált fontossá, már az egyetemen, másodévben. Aztán rájöttem, hogy nem kell választanom, csinálhatom együtt a színészetet és a rendezést. Ez a nagy előnye ennek az osztálynak, amiben végeztem.

rap: Horváth Csaba Toldijában ismerhetett meg a közönség. Mit jelent neked ez a darab?

HM: Színészként az egyik legjobb tanulási folyamat, ami még most sem ért véget. 110 fölött járunk előadásszámban, ami két és fél év alatt történt meg velünk. Egyikünk sem játszott egy előadásból még ennyit. Egy vizsgából lett előadás, amit játszottunk szabad ég alatt az Őrségben, egy pajta előtt, az udvaron, Debrecenben 400 embernek egy hatalmas térben, fesztiválokon, vidéki színházakban, POSZT off-ban, és most nyáron megyünk a Szárnyas Sárkány fesztiválra. Ez mind másfajta tér, közönség és új helyzet.

rap: Hogyan jött létre az első rendezésed, az Am­phitryon?

HM: Korábban koreografáltam Dunaújvárosban egy gyerekelőadásban, ami után Dobák Lívia, az ottani művészeti vezető megnézte azokat a rendezéseimet, amiket még az egyetemen csináltam (Küszöb – Ódry Színpad, Bűnös természet – Trafó), és meghívott, hogy rendezzek náluk. Én ajánlottam Molière darabját, amit a színház örömmel fogadott. A helyi társulat színészeihez Nagy Zsoltot, Gera Marinát és Fehér Lacit hívtam az előadásba. Nagyon jó csapat lettünk, és egy meghatározó munkafolyamatot tudhatunk magunk mögött. Egy komolyabb dramaturgiai változtatás van a darabban, miszerint Amphitryont és az ő alakját magára öltő Jupitert egy színész – Nagy Zsolt – játssza, ugyanígy Sosiast és az ő képében megjelenő Merkúrt is Kis Attila. Ezt a döntést azért hoztam, mert azt akartam, hogy a néző a szereplőkhöz hasonlóan ne tudja, mikor ki jelenik meg a két szerep közül. A nehézséget az okozta, hogyan oldjuk meg azokat a jeleneteket, amikben az egy színész által játszott két szerep találkozik egymással, sőt többször fizikai érintkezésbe is kerülnek. Az egyik legizgalmasabb, saját magunk elé állított nehézséget, problémát megoldottuk. Az előadást meghívta, befogadta a Szkéné, ahol ősztől fogjuk játszani.

rap: Hol találkozhat veled ebben az évadban a közönség?

HM: Május közepén lesz a Bűn és bűnhődés bemutatója a Szkénében, amelyet Horváth Csaba rendez, abban játszom. A Toldit folyamatosan játsszuk Pesten, a Thália Színházban, és a szintén Csaba rendezte Vérnászt is Székesfehérváron. Most készítem elő a következő rendezésemet, Kleist Kohlhaas Mihályát, amit remélem, Zsámbékon mutathatunk be június legvégén.

rap: Mik a nyári terveid?

HM: Nagyon erősen él bennem most a Kohlhaas, azt szeretném kibontani, megcsinálni. Ha azt bemutattuk, elkezdem előkészíteni a következő rendezésemet, amit Dunaújvárosban csinálok ősszel, ez Cervantes Don Quijotéja, amit színpadra kell adaptálnunk, írnunk. Lesz vele dolgunk. Szeretnék fesztiválokra menni, nyaralni – külföldön.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.