Színház

Nemhős

Ithaka

  • Tompa Andrea
  • 2018. június 24.

Színház

Jönnek! – jut eszembe Helmut Newton híres fotója, a They are coming, amikor ezekre a ragyogó nőkre nézek, akik a színpadon Mária-kék ruhában pompáznak: szépségük, jelenlétük, sokféle életkoruk és uralkodó tekintetük betölti a teret.

Van egy férfi is középen, de ő most szoborrá merevült. A fotó 1981-ben készült, meztelen modelleket ábrázol, és – a maga ellentmondásos módján – valamiféle feminista véleményként értelmezték. 2018-ban Magyarországon azonban mintha fényévekre volnánk attól a kortól: a nők nem „jöttek”, semmivel sem váltak láthatóbbá, ahogy hatalomátvétel sem történt általuk.

Hogy épp egy férfiközpontú (milyen más klasszikus művek vannak a 19. század végéig? – kérdezhetnénk) mű válik egy erős női állítás, statement alapanyagává, abban van valami meghökkentő. S bár az előadás első pillanattól fogva képes rám hatni – kiváló a tér, Pallasz Athénének (Mészáros Blanka) pedig egyből elhiszem isteni származását – sokáig szokom ezt az olvasatot, talán mert Homérosz Odüsszeiája túl friss olvasmányélményem. Ragyogó kezdés, mondhatnám, ahogy a kék, a nézőteret és az egész színpadot körülölelő fényes fóliafüggönyöket megpillantom, máris „ott vagyunk”, asszociációink meglódulhatnak: tenger, mennyország, égbolt, álomvilág, talmiság (Balázs Juli díszlete, Pattantyús Dóra jelmezei). Mészáros Blanka mint Athéné pedig egy flikk-flakkal erősíti meg isteni származását, ollé.

Négyszáz oldalnyi, 12 ezer hexameterből lesz másfél óra, elég szabad és száguldó asszociáció, merészen ível át 2500 évnyi textust és világot – az antiktól a jelenig; a szövegkönyv Závada Péter és Szabó-Székely Ármin munkája, egyikőjük, gondolom, a textus költészetét, a nyelvet, a másik munkatárs inkább a dramaturgiáját egyengette. Néhány kulcsmomentum kerül színre, és egyből a végével, a győzelemmel kezdünk. Ám valójában az isteni Odüsszeusz hősi dicsfényét töri apró darabokra Székely Kriszta rendező. Innen a ragyogás talmisága, ha tetszik.

„Fényes, isteni, tűrőlelkű, leleményes, tisztanevű”, hogy csak az első énekek jelzőit soroljuk a hősről. „Mosdatlan macsó, szexi favágó, egye fene: homeless”, mondja itt Odüsszeuszról Nauszikaá, kit Rujder Vivien gyönyörűen mutat fel. Nagy Ervin mint Odüsszeusz úgy győztes férfi (státusát A bajnokban megerősítő „csúcsragadozó”), hogy most is önironikus viszonyban van saját férfiasságával, külsőjével, nagyszerűségével, mint aki most sem mer/tud/akar/képes hős lenni, „nem áll bele”, ahogy mondani szokás a héroszi üdvtörténetbe. Így aztán egy Odüsszeusz-dekonstrukciót látunk, egy idézőjeles hadvezért és filozófust, aki tetteire narcisztikusan büszke. Ebben a relációban a férfi már nem „az ember” a színpadon, az örök és általános, hanem elsődlegesen férfi, a kritikai vizsgálat tárgya. Mert hiszen az örök nyilazó pózban látjuk őt, szuperteljesítményének és önmagának szobraként.

Talán nem is az a kérdés, hogy lehet-e így olvasni ezt a csodás művet; hiszen nem akarunk abba a csapdába sétálni, ugye, hogy irodalmi műveket kérünk számon a színpadon. Hanem hogy ez az olvasat önmagában koherens-e. Egy darabig igen. Székely Kriszta értelmezése szerint, hogy nagyon leegyszerűsítsük, a hőst hű felesége várja otthon, míg az útján megrekedt, hazatérni nem tudó férfi rendkívüli nőkkel múlatja az időt, mert neki szabad. S mert a nők itt aztán tényleg rendkívüliek.

Néhány színésznő elképesztő tudást mutat fel, sokkal többet, mint eddig: Mészáros Blanka, Rujder Vivien, Fullajtár Andrea. Kiderül, testük is erősen képességes, amikor Hód Adrienn koreográfussal találkoznak, s ki akrobatikát, ki csábos balettet tud produkálni. Remek az előadás testnyelve. A női történet önreflexív, emberi olvasatát a hű feleség, Pénelopé (Rezes Judit) hordozza: szemben a csodás, örök szépségű, isteni nőkkel ő törékeny ember, halandó. Egy megcsalt feleség, ha tetszik.

Az időt nem lehet megjeleníteni a színpadon, szokták mondani; Odüsszeusz végtelen hosszú hazatérése sem ábrázolható, csak kalandjai. S míg Kalüpszó, Nauszikaá csábítási jelenetei a Nagy Pasival erős, vicces pillanatokat szülnek, addig a lótuszevők, a küklopszok, Kirké már a színészi teljesítmények ellenére is halványabbak, úgy értelmezésben, mint színpadi megjelenítésben. Hadész, Kirké, a Szirének történeteit aligha tudná követni, akinek nincs olvasmányélménye, de itt nem is a történet a fontos. Inkább a rendezés veszíti el a fonalat, hogy kiről mit akar mesélni. Az előadás közepe valahogy megtorpan, itt már nem nőtörténeteket nézünk. Ahhoz túl rövidek a jelenetek, hogy alámerüljünk a kalandban, és bár Jordán Adél kiválóan énekel, mindez inkább egy zárt, önálló „szám”, mint valaminek a része, mint szirénének.

A kortárs színház zeneivé válása látható, sok érdekes, de nem túl mély jelenet; tömör, pergő, nem unalmas. Azonban idővel elhatalmasodik a hiányérzetem: ha nem is fejlődéstörténetet, azért valamit mégiscsak állítani kéne a nemhős hősről, ezekről a megpróbáltatásokról, amelyeknek ki van téve. Minek ennyi Szkülla és Kharübdisz? Mi ez az út, mi végre minden? Az előadás vége kemény, és emberire van hangolva, hiszen a várakozó és kettős beszédű, csalódott Pénelopé szól majd hozzánk, ránk hagyományozva élettapasztalatát. Amiről beszél, mindenesetre jelen idő.

Katona József Színház, május 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.