rés a présen

Nonstop

Juhász Dóra, a Trafó "sajtósa"

  • rés a présen
  • 2012. március 2.

Színház

rés a présen: Mióta vagy tagja a Trafó stábjának, és mi az, amit ez idő alatt itt tapasztaltál?

Juhász Dóra: 2006 óta dolgozom itt - szakmai referensi poszton kezdtem, két éve vagyok a ház sajtósa, és felelek a Beavató Programért (ez a Trafó középiskolásoknak szóló oktatási programja). Nyilvánvalóan nehéz két jól irányzott mondatban megfogalmazni, hogy mit adott ez az időszak szakmailag. A "mindent" túl patetikus lenne, azt hiszem. A legfontosabb tapasztalatom a folyamatos dialógus. A nyitott, értő és nagyon intenzív (szakmai és nem csak szakmai) párbeszéd a stáb tagjai között, a nézők és a művészek között, a nemzetközi és a hazai szcéna között és átvittebb értelemben is persze, az évad egyes előadásai, a különböző műfajok és nézőpontok között.

rap: Az igazgatóváltás hogyan érinti a leszervezett programokat?

JD: Bozsik Yvette július 1-jén váltja Szabó Györgyöt az intézmény élén. Az évad végigfut azzal a programmal, amit a jelenlegi csapat válogatott.

rap: Amellett, hogy itt dolgozol, milyen projektekben veszel még részt?

JD: A Trafóban dolgozni életforma: nonstop jelenlét, folyamatos együtt lélegzés sok házon belüli és a helyhez laza szálon kapcsolódó projekttel. Élmény volt például a Műhely Alapítvány EDIT táncfilmfesztiváljának a sajtóját egyengetni, hiszen ebben az évben ők mutatták be itthon például Wenders Pina Bausch-filmjét. Ahogy abszolút intézményen belüli, de nagyon szép feladat lesz szerkeszteni és kiadni tavaszszal a Trafó Beavató Programjáról szóló, a program eredményeit, módszertani újításait összefoglaló kétnyelvű kötetet is. 2011 végén az ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszékének támogatásával elindult a Glass what? projekt és a divat.elte.hu divatelméleti portál, aminek az egyik alapítója vagyok. A divat elképesztően izgalmas kulturális konstrukció, dinamikusan változó, társadalmi és esztétikai problémákra érzékenyen reagáló kortárs művészeti ág. A divatról való gondolkodás - akadémiai szinten és széles közönséget megszólító módon - külföldön abszolút zajlik, itthon kevésbé. Azon vagyok/vagyunk, hogy mostantól itt is kialakuljon.

rap: Milyen hazai produkciót ajánlanál februárra?

JD: Nagyon szeretem, ha aktualitása és tétje van egy előadásnak - tartalmilag és/vagy formailag. A Tünet Együttes Voks című bemutatóját tehát nagyon várom.

rap: Milyen a nemzetközi felhozatal?

JD: Tavasszal két olyan csapat is visszatér Budapestre, amelyek katartikus pillanatokat okoztak nekem legutóbb. Pedig a katarzis szóval nem dobálózom - ritkán adatik ugyanis. Az egyik Philipp Quesne és a Vivarium Studio, a másik a Rosas. És ha már Keersmaeker, egyetlen koreográfust tudnék mondani a nemzetközi táncszcénából, aki pont olyan érzékenyen és hihetetlen intelligenciával kezeli a csendet a táncszínpadon, mint ő. Emanuel Gat. Na, ő is jön.

rap: Van-e terved a jövő évadra?

JD: Szeretnék többet írni, hiszen táncszakíró és színikritikus is vagyok. Igaz, ezt minden szezon végén megfogadom. De nagyon jó lenne látni, hogy a hazai független területnek és kortárs kulturális szcénának is van terve a jövő évadra (sőt az azt követőre is). A támogatások csökkenésével kulcsfontosságú lesz a határozott művészi koncepcióhoz kapcsolt szponzoráció, a fundraising kérdése, a magántőke bevonása. Annyira szeretném, ha lenne hol/kikkel/miért kortárs kultúrával foglalkozni a jövő évadban is!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.