rés a présen

„Ő alszik száz évig”

Létay Dóra színész

  • rés a présen
  • 2018. április 8.

Színház

rés a présen: Évad elején kimozdultál az anyaszínházadból a Hatszín Teátrumba egy Adrian Mole-ősbemutató kedvéért. Milyen volt?

Létay Dóra: Gálvölgyi Dorka (a Hatszín Teátrum igazgatónője) régi álma volt, hogy színpadra vigye kamaszkorunk egyik kedvenc regényét, az Adrian Mole naplóját. Balázs Ágnes írta át és Gáspár András rendezte az Adrian Mole újabb kínszenvedései a felnőttkor küszöbén című előadást, amelyben a drámaiskolás tanítványaik a kamaszok, Szalai Kriszta, Kerekes József, Király Attila és én meg a rettenetes felnőttek. A generációs szakadék, az egymásra (nem) figyelés és az önkeresés problémái örökké aktuálisak. A kamasz és a felnőtt nézők egyaránt lelkesednek az előadásért, amelyben Dékány Barnabás játssza Adrian Mole-t. Legközelebb március 31-én 11.00-kor látható.

rap: Milyen egyéb előadásokban játszol még az évadban?

LD: Otthon, a József Attila Színházban Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátékában Adélt játszom, amire megkaptam a Sztankay-díjat, de emellett is ajándék volt Huszti Péter rendezővel a közös munka. Nagyon szeretem a Partvonal Műhellyel a beavatószínházi előadásainkat, a Quintus Konrád rendezte Oidipusz-nyomozást vagy a Telihay Péter rendezte Bánk bánban Gertrudis szerepét. Az utóbbi Szabó Borbála szövegváltozata nyomán készült, amelynek nagy előnye, hogy a fiatalok jobban megértik a történetet, és együtt élnek az előadással.

rap: Anna Karenina vagy Nagy András darabjában a József Attila Színházban.

LD: Nagy András Anna Karenina pályudvar című darabja, amelyet Karenina, Anna címen játszunk, egy pályaudvaron zajlik, és a tolsztoji műnek egyszerre költői és mai, ugyanakkor rendkívül sűrű és gazdag változata. Ahogyan beszélek róla, úgy beszél a darabban Anna is, három-négy jelzőnél egy mondatban nem adja alább. Életem legnehezebb, legnagyobb szerepe. Szinte lehetetlen készen lenni vele, hiszen annyi kérdést vet fel a szerelméért a férjét és pazar világát örökre elhagyó nő története, amelyeknek megválaszolására egy élet is kevés.

rap: Kikből áll a csapat?

LD: Telihay Péter a rendező. Vele a József Attila Színházban találkoztunk újra, csaknem 18 év után. Pályánk elején olyan előadásokkal értünk el komoly sikereket, mint a Sörgyári capriccio, az Amalfi hercegnő, a Párizs/Texas, Csehov Manója vagy a Három nővér. Komoly érzékenységgel nyúl tehát a női témákhoz, intuitív és alapos, a legkisebb szerepet játszó színészre is ugyanolyan intenzitással figyel. Hatalmas képekben, filmszerűen gondolkodik, így a képzőművészet és a zene nagy szerepet játszik a Karenina, Annában is. Egy nő saját filmjét látjuk, amelyben a szerelem által ismer rá önmagára, majd rájön, hogy az élet elviselhetetlen a számára. Libor Kati tervezte a díszletet, Papp Janó a jelmezeket, és Lőrinc Katalin a koreográfus. A két Alekszej, vagyis Karenin és Vronszkij Gazdag Tibor, illetve Mészáros András. Ebben az értelmezésben nem egyértelmű, miért választ Anna úgy, ahogy. A fél nézőtér azért tartja Annát őrültnek, mert elhagyja a remek Karenint, a másik fele viszont megőrül a szenvedélyes Vronszkijért.

rap: Melyik mesének lennél szívesen a főhőse az életben?

LD: A Csipkerózsikának. Ő alszik száz évig, nem?

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.