rés a présen

„Ő alszik száz évig”

Létay Dóra színész

  • rés a présen
  • 2018. április 8.

Színház

rés a présen: Évad elején kimozdultál az anyaszínházadból a Hatszín Teátrumba egy Adrian Mole-ősbemutató kedvéért. Milyen volt?

Létay Dóra: Gálvölgyi Dorka (a Hatszín Teátrum igazgatónője) régi álma volt, hogy színpadra vigye kamaszkorunk egyik kedvenc regényét, az Adrian Mole naplóját. Balázs Ágnes írta át és Gáspár András rendezte az Adrian Mole újabb kínszenvedései a felnőttkor küszöbén című előadást, amelyben a drámaiskolás tanítványaik a kamaszok, Szalai Kriszta, Kerekes József, Király Attila és én meg a rettenetes felnőttek. A generációs szakadék, az egymásra (nem) figyelés és az önkeresés problémái örökké aktuálisak. A kamasz és a felnőtt nézők egyaránt lelkesednek az előadásért, amelyben Dékány Barnabás játssza Adrian Mole-t. Legközelebb március 31-én 11.00-kor látható.

rap: Milyen egyéb előadásokban játszol még az évadban?

LD: Otthon, a József Attila Színházban Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátékában Adélt játszom, amire megkaptam a Sztankay-díjat, de emellett is ajándék volt Huszti Péter rendezővel a közös munka. Nagyon szeretem a Partvonal Műhellyel a beavatószínházi előadásainkat, a Quintus Konrád rendezte Oidipusz-nyomozást vagy a Telihay Péter rendezte Bánk bánban Gertrudis szerepét. Az utóbbi Szabó Borbála szövegváltozata nyomán készült, amelynek nagy előnye, hogy a fiatalok jobban megértik a történetet, és együtt élnek az előadással.

rap: Anna Karenina vagy Nagy András darabjában a József Attila Színházban.

LD: Nagy András Anna Karenina pályudvar című darabja, amelyet Karenina, Anna címen játszunk, egy pályaudvaron zajlik, és a tolsztoji műnek egyszerre költői és mai, ugyanakkor rendkívül sűrű és gazdag változata. Ahogyan beszélek róla, úgy beszél a darabban Anna is, három-négy jelzőnél egy mondatban nem adja alább. Életem legnehezebb, legnagyobb szerepe. Szinte lehetetlen készen lenni vele, hiszen annyi kérdést vet fel a szerelméért a férjét és pazar világát örökre elhagyó nő története, amelyeknek megválaszolására egy élet is kevés.

rap: Kikből áll a csapat?

LD: Telihay Péter a rendező. Vele a József Attila Színházban találkoztunk újra, csaknem 18 év után. Pályánk elején olyan előadásokkal értünk el komoly sikereket, mint a Sörgyári capriccio, az Amalfi hercegnő, a Párizs/Texas, Csehov Manója vagy a Három nővér. Komoly érzékenységgel nyúl tehát a női témákhoz, intuitív és alapos, a legkisebb szerepet játszó színészre is ugyanolyan intenzitással figyel. Hatalmas képekben, filmszerűen gondolkodik, így a képzőművészet és a zene nagy szerepet játszik a Karenina, Annában is. Egy nő saját filmjét látjuk, amelyben a szerelem által ismer rá önmagára, majd rájön, hogy az élet elviselhetetlen a számára. Libor Kati tervezte a díszletet, Papp Janó a jelmezeket, és Lőrinc Katalin a koreográfus. A két Alekszej, vagyis Karenin és Vronszkij Gazdag Tibor, illetve Mészáros András. Ebben az értelmezésben nem egyértelmű, miért választ Anna úgy, ahogy. A fél nézőtér azért tartja Annát őrültnek, mert elhagyja a remek Karenint, a másik fele viszont megőrül a szenvedélyes Vronszkijért.

rap: Melyik mesének lennél szívesen a főhőse az életben?

LD: A Csipkerózsikának. Ő alszik száz évig, nem?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.