Színház

Próféták és királyok

Mrozek drámája a KoMa Bázison

  • Csáki Judit
  • 2012. június 10.

Színház

Az öt év legyen korszakhatár: a megalapítás és beüzemelés véget ért. A KoMa - amely a kezdet kezdetén Garaczi László Plazmájának divat- és (mint utóbb megtudtuk) színházteremtő előadásával kezdte működését, és teremtette meg maroknyi, ám lelkes törzsközönségét - belépett a színházi nagykorúság (bármit is jelentsen ez) korszakába.

Van már helye, a KoMa Bázis - a XV. kerületi, vagyis külvárosi otthon hátrányainak előnnyé fordítása is gőzerővel zajlik. Vannak küzdelmek: aggódva, majd örömmel fogadtuk, hogy a bázis - egy évek óta használaton kívüli iskola - némi önkormányzati csatározás után megmaradt; valamint azt is, hogy az összes független csapatot szünet nélkül fenyegető létbizonytalanság ellenére egymást követik az újabb és újabb bemutatók. Vagyis: a KoMa előremenekül - nem mintha biztosan láthatná, merre van az, és mi van a végén.

A kései szocreál stíljében épült egykori iskola előcsarnoka éppen megteszi színházi előcsarnoknak (hátul az udvarra nyílik - apropó: lesz vajon ott szabadtéri játszóhely? -, ahol cigizni is lehet); a valahai portásfülke a mai büfé, kis tálban a pénztár, nagyobb tálcán a zsíros kenyér; a parkolás egyszerű és ingyenes, a buszjáratokat egyelőre nem sűrítik az előadás végén. A tornateremből lett a színházterem, vagyis a kor követelményeinek pompásan megfelel a mozgatható néző- és játéktér. A feketére festett falak és padló, valamint A tizedik gén című előadáshoz fehérre festett bordásfalak lehettek az átalakítási beruházás leghúzósabb tételei, meg a lámpák, nyilván.

A társulat fiatal színészekből áll, akik erősen őrzik még a főiskolán (egyetemen) tanult színházcsinálási gyakorlat alapkarakterét: a jelenetekben, szkeccsekben, etűdökben a legerősebbek. És noha számos előadásukhoz társul "külsős" rendező, a kollektív színházcsinálás "írom-játszom-tervezem-rendezem" attitűdje jellemzi őket leginkább.

Sok előnye van ennek. Leginkább a "rakkolás": rengeteg munka és ötlet fekszik mindenben, és ez látszik is, mintha mutatná létrejötte módját és fázisait. Van tehát odaadás, beleállás, nekifeszülés - és van egy jókora tehetséghalmaz, a társulati és egyéni tehetségek nagy tömege, melynek szétszálazása és finom, cizellált megmutatása remélhetőleg a következő életszakasz feladata.

Leginkább azonban mondanivaló van: a KoMa eleven kapcsolatot ápol a közeggel, amelyben dolgozik. Nemcsak a mai magyar rögvalósággal, amely persze minden produkciójának forrása és célpontja, hanem a közönséggel is, méghozzá a fiatal, a színházban még nem, a hagyományos kőszínházak világában pedig végképp nem otthonos réteggel. Iskolákba járnak - a mostanában szerencsére mindjobban terjedő (noha nem első, hanem minimum harmadik virágkora felé tartó) tantermi projekt résztvevői -, és fokról fokra közelednek nézőikhez. A Sárkány című előadásukat egy iskolában láttam: a diákok kezdeti "tévés" attitűdjét (dumálnak, SMS-eznek, esznek-isznak közben) szépen felváltotta a figyelem, az érdeklődés, aztán a tetszés.

A Próféták - Mrozek drámája kissé átíródott az alkotók által - a prófétavárásról szól; és hát nem kell nagyon körülnézni, hogy lássuk: tényleg prófétát várunk vagy mit. A mrozeki alaphelyzet abszurditása szépen ráül az előadás egészére: egyszerű, transzparens képtelenség tombol a játéktéren. E sorok írója ugyan lemaradt a produkció nyitányáról, a rusztikus vacsoráról, így csak a némileg megszeppent nézőket látta a hosszú asztalnál, a fatányérokból elfogyasztott utolsó vacsora után (aztán a játszók beterelték őket oldalra, afféle "kényelmes" ketrecbe, mert az asztal másra kellett: játékra).

Valószínűleg a Régens palotájában vagyunk, ide várjuk vele együtt a Prófétát - odakint a nép tömeg formájában tombol, mert ő is vár. Két próféta érkezik (az egyik egy kis prófétát is hord a szíve alatt, ahogy ezt mondani illik ebben a stílben), és az egyik biztosan ál. A döntés nehéz; kellenek hozzá a háromkirályok, akik ugyancsak ketten vannak, mert Gáspár útközben titokzatos körülmények közt elhalálozott. Csupa baljós előjel, forrong a tanácstalanság - és a régens tisztű népvezér egyre hisztérikusabb.

Szerencsére van tuti megoldás, ezt fogják választani. Közben a szolgálói-udvarmesteri-tanácsnoki szerepkörben az eseményeket végül is irányító Héte viharos sertepertéléssel borítja be a színpadot - tényleg: Lass Bea szinte ki sem lép az egyik oldalon, amikor már bejön a másikon.

Látjuk karikatúráját kinti életünknek, látjuk lehetséges meghosszabbításait kinti történéseknek, látjuk figuráit a címlapoknak. Röhögünk rajtuk, leginkább kínunkban. A szereplők a csoportjáték üde dinamikáját pontosan hozzák: Szabó Vera és Huzella Júlia szép két egyforma fehér próféta, Mohai Tamás és Fekete Zsolt mohó két király a háromból, Horváth Illés agresszív és ügyefogyott régens egyszerre, Lass Bea pedig a motor, mint mondtam. Vékes Csaba mint "elrendező" szerepel a színpadon, és igen: leginkább elrendezte ezt az abszurd tréfát, voltaképpen rendesen. De hát - és valahol erre van a KoMa útja - lassan rendező után kéne nézni, mert egyrészt muszájna, másrészt megérné.

KoMa Bázis, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.