Színház

Próféták és királyok

Mrozek drámája a KoMa Bázison

  • Csáki Judit
  • 2012. június 10.

Színház

Az öt év legyen korszakhatár: a megalapítás és beüzemelés véget ért. A KoMa - amely a kezdet kezdetén Garaczi László Plazmájának divat- és (mint utóbb megtudtuk) színházteremtő előadásával kezdte működését, és teremtette meg maroknyi, ám lelkes törzsközönségét - belépett a színházi nagykorúság (bármit is jelentsen ez) korszakába.

Van már helye, a KoMa Bázis - a XV. kerületi, vagyis külvárosi otthon hátrányainak előnnyé fordítása is gőzerővel zajlik. Vannak küzdelmek: aggódva, majd örömmel fogadtuk, hogy a bázis - egy évek óta használaton kívüli iskola - némi önkormányzati csatározás után megmaradt; valamint azt is, hogy az összes független csapatot szünet nélkül fenyegető létbizonytalanság ellenére egymást követik az újabb és újabb bemutatók. Vagyis: a KoMa előremenekül - nem mintha biztosan láthatná, merre van az, és mi van a végén.

A kései szocreál stíljében épült egykori iskola előcsarnoka éppen megteszi színházi előcsarnoknak (hátul az udvarra nyílik - apropó: lesz vajon ott szabadtéri játszóhely? -, ahol cigizni is lehet); a valahai portásfülke a mai büfé, kis tálban a pénztár, nagyobb tálcán a zsíros kenyér; a parkolás egyszerű és ingyenes, a buszjáratokat egyelőre nem sűrítik az előadás végén. A tornateremből lett a színházterem, vagyis a kor követelményeinek pompásan megfelel a mozgatható néző- és játéktér. A feketére festett falak és padló, valamint A tizedik gén című előadáshoz fehérre festett bordásfalak lehettek az átalakítási beruházás leghúzósabb tételei, meg a lámpák, nyilván.

A társulat fiatal színészekből áll, akik erősen őrzik még a főiskolán (egyetemen) tanult színházcsinálási gyakorlat alapkarakterét: a jelenetekben, szkeccsekben, etűdökben a legerősebbek. És noha számos előadásukhoz társul "külsős" rendező, a kollektív színházcsinálás "írom-játszom-tervezem-rendezem" attitűdje jellemzi őket leginkább.

Sok előnye van ennek. Leginkább a "rakkolás": rengeteg munka és ötlet fekszik mindenben, és ez látszik is, mintha mutatná létrejötte módját és fázisait. Van tehát odaadás, beleállás, nekifeszülés - és van egy jókora tehetséghalmaz, a társulati és egyéni tehetségek nagy tömege, melynek szétszálazása és finom, cizellált megmutatása remélhetőleg a következő életszakasz feladata.

Leginkább azonban mondanivaló van: a KoMa eleven kapcsolatot ápol a közeggel, amelyben dolgozik. Nemcsak a mai magyar rögvalósággal, amely persze minden produkciójának forrása és célpontja, hanem a közönséggel is, méghozzá a fiatal, a színházban még nem, a hagyományos kőszínházak világában pedig végképp nem otthonos réteggel. Iskolákba járnak - a mostanában szerencsére mindjobban terjedő (noha nem első, hanem minimum harmadik virágkora felé tartó) tantermi projekt résztvevői -, és fokról fokra közelednek nézőikhez. A Sárkány című előadásukat egy iskolában láttam: a diákok kezdeti "tévés" attitűdjét (dumálnak, SMS-eznek, esznek-isznak közben) szépen felváltotta a figyelem, az érdeklődés, aztán a tetszés.

A Próféták - Mrozek drámája kissé átíródott az alkotók által - a prófétavárásról szól; és hát nem kell nagyon körülnézni, hogy lássuk: tényleg prófétát várunk vagy mit. A mrozeki alaphelyzet abszurditása szépen ráül az előadás egészére: egyszerű, transzparens képtelenség tombol a játéktéren. E sorok írója ugyan lemaradt a produkció nyitányáról, a rusztikus vacsoráról, így csak a némileg megszeppent nézőket látta a hosszú asztalnál, a fatányérokból elfogyasztott utolsó vacsora után (aztán a játszók beterelték őket oldalra, afféle "kényelmes" ketrecbe, mert az asztal másra kellett: játékra).

Valószínűleg a Régens palotájában vagyunk, ide várjuk vele együtt a Prófétát - odakint a nép tömeg formájában tombol, mert ő is vár. Két próféta érkezik (az egyik egy kis prófétát is hord a szíve alatt, ahogy ezt mondani illik ebben a stílben), és az egyik biztosan ál. A döntés nehéz; kellenek hozzá a háromkirályok, akik ugyancsak ketten vannak, mert Gáspár útközben titokzatos körülmények közt elhalálozott. Csupa baljós előjel, forrong a tanácstalanság - és a régens tisztű népvezér egyre hisztérikusabb.

Szerencsére van tuti megoldás, ezt fogják választani. Közben a szolgálói-udvarmesteri-tanácsnoki szerepkörben az eseményeket végül is irányító Héte viharos sertepertéléssel borítja be a színpadot - tényleg: Lass Bea szinte ki sem lép az egyik oldalon, amikor már bejön a másikon.

Látjuk karikatúráját kinti életünknek, látjuk lehetséges meghosszabbításait kinti történéseknek, látjuk figuráit a címlapoknak. Röhögünk rajtuk, leginkább kínunkban. A szereplők a csoportjáték üde dinamikáját pontosan hozzák: Szabó Vera és Huzella Júlia szép két egyforma fehér próféta, Mohai Tamás és Fekete Zsolt mohó két király a háromból, Horváth Illés agresszív és ügyefogyott régens egyszerre, Lass Bea pedig a motor, mint mondtam. Vékes Csaba mint "elrendező" szerepel a színpadon, és igen: leginkább elrendezte ezt az abszurd tréfát, voltaképpen rendesen. De hát - és valahol erre van a KoMa útja - lassan rendező után kéne nézni, mert egyrészt muszájna, másrészt megérné.

KoMa Bázis, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.