Tánc

Shakespeare-mesék

  • - sisso -
  • 2011. december 10.

Színház

A Közép-Európa Táncszínház malmai gyorsan őrölnek, talán mert a Bethlen téri babaházból is látják a fenyegetett színházi világot. Öt idei bemutatójuk közül az egyik a Shakespeare-sorozat harmadik, befejező része, amely az ifjúságot célozza, és amelyet hárman jegyeznek: Vlad'ka Malá koreográfus, Gergye Krisztián koreográfus-rendező és Tárnok Marica bábművész. Shakespeare-összes tömörítve: a legerősebb jelenetekből áll össze a produkció. Tatarozás alatt álló színházterembe érkezünk, ahol Tárnok BKV-kosztümben mint az Országos Színházi Intézet munkatársa ad elő. Reflektál a jelen színházi állapotokra, és a titokzatos Shakespeare-ről mesél, majd felfedi a nézőteret, ahol a nyolc táncos ül, kezükön gumiszalagok. Sorra szólítja Lady Macbethet, Othellót, Júliát és a többieket, és a helyükre hasonló karakterű nézőket ültet, maliciózus megjegyzések kíséretében. Kezdődik a tánc, energikus és szellemes koreográfia, rég túlmutat a korai díszes melankólián. Démoni mozdulatsorokkal és finom gegekkel táncolják el a hatalmat, a féltékenységet, a gyilkosságot - átalakulva, szerepet cserélve, szalagokkal és kötelekkel nehezítve a mozgást. Így érzékeltetik: ez csak bábszínház, mint az élet maga. A háttérben az árnyjáték kimeríthetetlen humorforrás, akárcsak a bábok és a kortárs könnyűzene. Bonyolult előadás: a közvetlen képi megmutatást, a szöveget, Béres Móni organikus-barokkos jelmezeit és a táncot szövi össze. Zsúfolt, bőbeszédű, túltáplált - de ezt is megszoktuk, előadásról előadásra simul majd kifelé.

Közép-Európa Táncszínház, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."