Tánc

Shakespeare-mesék

  • - sisso -
  • 2011. december 10.

Színház

A Közép-Európa Táncszínház malmai gyorsan őrölnek, talán mert a Bethlen téri babaházból is látják a fenyegetett színházi világot. Öt idei bemutatójuk közül az egyik a Shakespeare-sorozat harmadik, befejező része, amely az ifjúságot célozza, és amelyet hárman jegyeznek: Vlad'ka Malá koreográfus, Gergye Krisztián koreográfus-rendező és Tárnok Marica bábművész. Shakespeare-összes tömörítve: a legerősebb jelenetekből áll össze a produkció. Tatarozás alatt álló színházterembe érkezünk, ahol Tárnok BKV-kosztümben mint az Országos Színházi Intézet munkatársa ad elő. Reflektál a jelen színházi állapotokra, és a titokzatos Shakespeare-ről mesél, majd felfedi a nézőteret, ahol a nyolc táncos ül, kezükön gumiszalagok. Sorra szólítja Lady Macbethet, Othellót, Júliát és a többieket, és a helyükre hasonló karakterű nézőket ültet, maliciózus megjegyzések kíséretében. Kezdődik a tánc, energikus és szellemes koreográfia, rég túlmutat a korai díszes melankólián. Démoni mozdulatsorokkal és finom gegekkel táncolják el a hatalmat, a féltékenységet, a gyilkosságot - átalakulva, szerepet cserélve, szalagokkal és kötelekkel nehezítve a mozgást. Így érzékeltetik: ez csak bábszínház, mint az élet maga. A háttérben az árnyjáték kimeríthetetlen humorforrás, akárcsak a bábok és a kortárs könnyűzene. Bonyolult előadás: a közvetlen képi megmutatást, a szöveget, Béres Móni organikus-barokkos jelmezeit és a táncot szövi össze. Zsúfolt, bőbeszédű, túltáplált - de ezt is megszoktuk, előadásról előadásra simul majd kifelé.

Közép-Európa Táncszínház, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.