Színház

Sötét virrasztás

Démonizált hely, ahová más kirándulni jár

Színház

A séta végén Vecsei H. Miklós leteszi a földre az eloltott fáklyát, és elindul a Költő utca felé. Nem fordul vissza, nem néz hátra. Akkor sem, amikor a nézők egy része tétován tapsolni kezd. Mit akar ez jelenteni?

Talán ezzel az erős gesztussal teszi le Vecsei a „lantot”? Talán fel kéne vennünk a fáklyát, ezáltal tovább vinni az emlékezés lángját? Talán csak ez volt a legpraktikusabb megoldás? Nehéz eldönteni, ahogy azt is, hogy milyen szerepet szánt nekünk, nézőknek/sétálóknak a „sétaszínház”, melyet egyenesen új műfajként aposztrofálnak a szervezők, a Hosszúlépés. Járunk? nevű csapat.

De valóban új műfaj született? Ez legfeljebb csak azzal a megszorítással igaz, hogy városnéző sétából eddig talán valóban nem volt „színházas”. Sétálós színházra viszont rengeteg példát tudnék mondani – akár olyat is, amely helytörténeti érdekességeket is kínált –, csak egy közelmúltbeli példánál maradva a Független Színház júniusban bemutatott Falunap című előadására utalnék (lásd még: Kell ennél több?, Magyar Narancs, 2020. július 2.), amelyben a Gellért-hegy képeslapra illő zöldje és panorámája keretezte egy Budapesttől fény­évekre fekvő zsákfalu nyomorúságos hétköznapjait.

A Démonizált hely a második világháborúhoz köthető, svábhegyi helyszíneken játszódó Térey-szövegeket hoz. Ezen az idilli kirándulóhelyen a tragikus és gyalázatos múlt árnyai kísértenek. Itt volt például Adolf Eichmann főhadiszállása és az a villa is, ahol többek között Rajk Lászlót és Mindszentyt vallatta az ÁVH. Nem mellesleg a Sétaműhely már régóta szervez ide túrákat: Térey maga is az egyik sétavezetőnek, Lénárd Annának köszönhetően ismerkedett meg a hegy „tudatalattijával”, hogy aztán műveiben részletesen foglalkozzon a környék múltjával. A Hosszúlépés esti sétája során Vecsei is ezekből válogat, A Legkisebb Jégkorszak, az Átkelés Budapesten és a Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba című kötetekből. Szaval – a műfajhoz illőn didaktikus hangsúlyokkal, égő fáklyával a kezében.

Ez irodalmi estnek talán elég lenne, de színháznak mindenképp kevés, különösen magabiztos szövegtudás nélkül. Akadnak persze gesztusok, melyek az esemény színházjellegének kiemelésére hivatottak, de ezek tétovák és tét nélküliek. Felvezetőjében Vecsei például figyelmeztet – lényegében előre elnézést kér –, hogy néhány ponton be fog vonni minket a játékba, ami végül kimerül abban, hogy amikor történelmi személyiségek neve hangzik el, rámutat egy-egy résztvevőre. Közben arra gondolok, hogy már az is mennyivel igazibb és cseppet sem tolakodó bevonódás lenne, ha mondjuk, néhány fáklya kézről kézre járna a nézők között! (Ami ráadásul milyen jól jönne később, amikor egy kivilágítatlan, töredezett úton botorkálunk a sötétben…) Kellemetlen az is, ahogy egy-egy helyszínre érkezvén Vecsei gondosan „berendezi” a teret. Ez annyit tesz, hogy kínosan és roppant segítőkészen, akár egyenként utasítgatva a nézőket ügyel arra, hogy mindenki lássa őt.

A séta este indul – Vecsei elmondása szerint azért, mert ezzel a környéken meggyilkolt áldozatokra és a nemrégiben, tragikusan fiatalon meghalt Téreyre emlékezünk, értük virrasztunk. Az egy szem reszkető fáklyaláng azonban nem emel annyit a hangulaton, hogy ne sajnáljam, hogy csak a koromsötétet látom, amikor túravezetőnk széles mozdulattal a Svábhegyi Szanatóriumra mutat. És ez a sötétség éles ellentétben áll a didakszis mindenre rávilágítani akaró fényével. Borzalmasan zavar, hogy megmondják, hogyan kell emlékeznem, mire kell figyelnem, hova kell állnom (Vecsei az elején még arra is megkér minket, hogy a séta közben lehetőleg csak suttogjunk, ne vegyük elő a telefonunkat, és így tovább.) Nem csoda, hogy egyre inkább úgy érzem magam, mintha egy osztálykiránduláson lennék, ahol viselkednem kell.

A műfajban is szokatlan ez a merevség, a közvetlenség szinte teljes hiánya; a sétaszínházat épp a szemlélődés szabadabb kereteiért, a bóklászás lehetőségéért szeretjük. Itt Vecsei elöl lépdel, némán, néha még a kapucniját is a fejére húzza – ilyenkor a Hosszúlépés egyik munkatársnője viszi mellette a fáklyát –, aláhúzva ezzel a virrasztásos jelleget. Nekem viszont akaratlanul is az jut eszembe, hogy mennyire konzervatív ez a színészkép, ez a felállás: a passzív néző és a vezető konzervatív kettőse.

A pátosz is hamar hamissá, erőltetetté válik, már csak azért is, mert ott lüktet körülöttünk az élet: menő autók cikáznak, kutyák ugatnak, járókelők telefonálnak, gyerekek sírnak. És a Hosszúlépés sétája nem képes ezt a kettősséget összeolvasni, holott Térey egyebek közt ezt tudta nagyon: a keresztmetszeteket, a felszín alá rakódott, legkülönfélébb rétegeket láttatni; a szentet és profánt, a szellemit és materiálist, a múltat és jelent egymásba tükrözni.

Az augusztus 27-i séta alapján

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.