Színház

Szabó Borbála: Vicces, királykisasszony?!?

  • Kovács Bálint
  • 2015. május 24.

Színház

A Dumaszínházba szervezni egy gyerekszínházi előadást kapásból progresszív lépés, ha a királylányos-felekirályságos mese mellett a stand-up comedy paródiáját is kapjuk, mert ez így öröm az egész családnak. Ebben a mesében a kérőknek meg kell nevettetniük a királykisasszonyt, hogy elnyerjék a kezét, így aztán minden aspiránsnak alkalma nyílik megmutatni, milyen a rossz kabaré. Csakhogy úgy írni rossz vicceket, hogy azok rosszak is, de viccesek is legyenek, nagyon nehéz – sebaj, Szabó Borbálának drámaíróként sikerült már nagyon nehéz feladatokat teljesítenie. De most nem: a szőrös szívű infáns megnevettetésére tett kísérletek tényleg hatástalanok maradnak; a gegek nemcsak vérszegények, de vontatottak is, s ha az ordenáréságot akarnák kifigurázni – szellentő művésszel –, abból is csak az ordenáréság érvényesül maradéktalanul. Ez még akkor is probléma, ha remek színészek magas színvonalon adják elő a jeleneteket, a legrosszabb pillanataikban is csak egy kicsit, s nem nagyon túljátszva a szerepüket.

És a mesei rész sem kárpótol. Az előadás első felében, ha lassan is, de kibontakozik az első percben felvett szerelmi szál, csakhogy a boldog végkifejlet helyett jön a visszavágó: a korábban a produkcióikat ­lesajnáló nők által megszégyenített férfiak megszégyenítik a nőket, hogy megértsék, csúnya dolog a másikból gúnyt űzni, az viszont jó, ha az ember megtalálja, akit igazán szeret. Egyik sem olyan gondolat, hogy az előadásnak tétje lehessen.

Rendezte: Bereczki Csilla. MANNA–Váci Dunakanyar Színház–Jászai Mari Színház, Dumaszínház, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”