Színház

ZS-kategória – önfeledt zsidózás revüvel

  • - herczog -
  • 2015. május 24.

Színház

Nem trendi a magyar szélsőjobb, hiszen Nyugaton már rég a muszlimgyűlölet a sláger, nálunk meg, ugye, még az avítt antiszemitizmus. Ezért sincs Szélsőjobboldali Világtalálkozó: mert mindenhol más az idegen. Szabó Bori szellemes szkeccsében rálátunk a jelenség fonákjára is: a cigánygyűlölőt is összekötheti valami gyűlölete tárgyával. Mondjuk egy harmadik kisebbség gyűlölete. Ilyenformán kis hazánkban egy ponton túl mindenki jól megérti egymást.

A Gólem Színház jól bevált, ön­azonos témájához nyúlt: a zsidó- és idegengyűlölethez, amihez kedvenc műfaját választotta: a kabarét. A pesti humornak ez a zsidósággal hagyományosan összekapcsolódó műfaja, ma is érvényes hangjának, tematikájának megtalálása közel áll ehhez a színházhoz, ezt beszéli a legtermészetesebben, és ez áll a leg­jobban neki. Borgula András rengeteg együttműködő partnert hívott. A Dumaszínház és a Rádió­kabaré nagyüzemi stand-uposát, Litkai Gergelyt, és összesen hét írót. Szkeccseikből kabarészerűen, táncbetétekkel váltakozva áll össze az előadás, amely a zsidó humoristák Tabi László és Salamon Béla-féle tradícióját folytatva, zsidó neurózisaink apropóján idegengyűlöletünk pofájába röhög.

Kissé hullámzik a humor ereje, de a cím is arra utal: vállalják, hogy valami zs-kategóriásra sikerül. Dragomán György komoly és kissé komolykodó monológja kilóg ebből a boldogan habkönnyű, nácik és zsidók Lúdas Matyi-karikatúráival dolgozó estéből. Telitalálat Székely Csaba mitikus válasza arra, hogyan lesznek egyre többen a zsidók, vagy Litkai messiásshow-műsora. Az összekötő szál (Szálinger Balázs) kicsit erőtlen, de van, hogy a gyengébben megírt részek is remekül működnek: a kabarét elsősorban a színésznek kell érezni. Ebben a legjobb a régen látott Kálid Artúr és Bán Bálint, neki elég ellenállhatatlanul megperdíteni bajuszát. És szaltózik, csak mondom.

Gólem Színház, Dumaszínház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."