Színház

ZS-kategória – önfeledt zsidózás revüvel

  • - herczog -
  • 2015. május 24.

Színház

Nem trendi a magyar szélsőjobb, hiszen Nyugaton már rég a muszlimgyűlölet a sláger, nálunk meg, ugye, még az avítt antiszemitizmus. Ezért sincs Szélsőjobboldali Világtalálkozó: mert mindenhol más az idegen. Szabó Bori szellemes szkeccsében rálátunk a jelenség fonákjára is: a cigánygyűlölőt is összekötheti valami gyűlölete tárgyával. Mondjuk egy harmadik kisebbség gyűlölete. Ilyenformán kis hazánkban egy ponton túl mindenki jól megérti egymást.

A Gólem Színház jól bevált, ön­azonos témájához nyúlt: a zsidó- és idegengyűlölethez, amihez kedvenc műfaját választotta: a kabarét. A pesti humornak ez a zsidósággal hagyományosan összekapcsolódó műfaja, ma is érvényes hangjának, tematikájának megtalálása közel áll ehhez a színházhoz, ezt beszéli a legtermészetesebben, és ez áll a leg­jobban neki. Borgula András rengeteg együttműködő partnert hívott. A Dumaszínház és a Rádió­kabaré nagyüzemi stand-uposát, Litkai Gergelyt, és összesen hét írót. Szkeccseikből kabarészerűen, táncbetétekkel váltakozva áll össze az előadás, amely a zsidó humoristák Tabi László és Salamon Béla-féle tradícióját folytatva, zsidó neurózisaink apropóján idegengyűlöletünk pofájába röhög.

Kissé hullámzik a humor ereje, de a cím is arra utal: vállalják, hogy valami zs-kategóriásra sikerül. Dragomán György komoly és kissé komolykodó monológja kilóg ebből a boldogan habkönnyű, nácik és zsidók Lúdas Matyi-karikatúráival dolgozó estéből. Telitalálat Székely Csaba mitikus válasza arra, hogyan lesznek egyre többen a zsidók, vagy Litkai messiásshow-műsora. Az összekötő szál (Szálinger Balázs) kicsit erőtlen, de van, hogy a gyengébben megírt részek is remekül működnek: a kabarét elsősorban a színésznek kell érezni. Ebben a legjobb a régen látott Kálid Artúr és Bán Bálint, neki elég ellenállhatatlanul megperdíteni bajuszát. És szaltózik, csak mondom.

Gólem Színház, Dumaszínház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.