Színház

ZS-kategória – önfeledt zsidózás revüvel

  • - herczog -
  • 2015. május 24.

Színház

Nem trendi a magyar szélsőjobb, hiszen Nyugaton már rég a muszlimgyűlölet a sláger, nálunk meg, ugye, még az avítt antiszemitizmus. Ezért sincs Szélsőjobboldali Világtalálkozó: mert mindenhol más az idegen. Szabó Bori szellemes szkeccsében rálátunk a jelenség fonákjára is: a cigánygyűlölőt is összekötheti valami gyűlölete tárgyával. Mondjuk egy harmadik kisebbség gyűlölete. Ilyenformán kis hazánkban egy ponton túl mindenki jól megérti egymást.

A Gólem Színház jól bevált, ön­azonos témájához nyúlt: a zsidó- és idegengyűlölethez, amihez kedvenc műfaját választotta: a kabarét. A pesti humornak ez a zsidósággal hagyományosan összekapcsolódó műfaja, ma is érvényes hangjának, tematikájának megtalálása közel áll ehhez a színházhoz, ezt beszéli a legtermészetesebben, és ez áll a leg­jobban neki. Borgula András rengeteg együttműködő partnert hívott. A Dumaszínház és a Rádió­kabaré nagyüzemi stand-uposát, Litkai Gergelyt, és összesen hét írót. Szkeccseikből kabarészerűen, táncbetétekkel váltakozva áll össze az előadás, amely a zsidó humoristák Tabi László és Salamon Béla-féle tradícióját folytatva, zsidó neurózisaink apropóján idegengyűlöletünk pofájába röhög.

Kissé hullámzik a humor ereje, de a cím is arra utal: vállalják, hogy valami zs-kategóriásra sikerül. Dragomán György komoly és kissé komolykodó monológja kilóg ebből a boldogan habkönnyű, nácik és zsidók Lúdas Matyi-karikatúráival dolgozó estéből. Telitalálat Székely Csaba mitikus válasza arra, hogyan lesznek egyre többen a zsidók, vagy Litkai messiásshow-műsora. Az összekötő szál (Szálinger Balázs) kicsit erőtlen, de van, hogy a gyengébben megírt részek is remekül működnek: a kabarét elsősorban a színésznek kell érezni. Ebben a legjobb a régen látott Kálid Artúr és Bán Bálint, neki elég ellenállhatatlanul megperdíteni bajuszát. És szaltózik, csak mondom.

Gólem Színház, Dumaszínház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.