Színház

ZS-kategória – önfeledt zsidózás revüvel

  • - herczog -
  • 2015. május 24.

Színház

Nem trendi a magyar szélsőjobb, hiszen Nyugaton már rég a muszlimgyűlölet a sláger, nálunk meg, ugye, még az avítt antiszemitizmus. Ezért sincs Szélsőjobboldali Világtalálkozó: mert mindenhol más az idegen. Szabó Bori szellemes szkeccsében rálátunk a jelenség fonákjára is: a cigánygyűlölőt is összekötheti valami gyűlölete tárgyával. Mondjuk egy harmadik kisebbség gyűlölete. Ilyenformán kis hazánkban egy ponton túl mindenki jól megérti egymást.

A Gólem Színház jól bevált, ön­azonos témájához nyúlt: a zsidó- és idegengyűlölethez, amihez kedvenc műfaját választotta: a kabarét. A pesti humornak ez a zsidósággal hagyományosan összekapcsolódó műfaja, ma is érvényes hangjának, tematikájának megtalálása közel áll ehhez a színházhoz, ezt beszéli a legtermészetesebben, és ez áll a leg­jobban neki. Borgula András rengeteg együttműködő partnert hívott. A Dumaszínház és a Rádió­kabaré nagyüzemi stand-uposát, Litkai Gergelyt, és összesen hét írót. Szkeccseikből kabarészerűen, táncbetétekkel váltakozva áll össze az előadás, amely a zsidó humoristák Tabi László és Salamon Béla-féle tradícióját folytatva, zsidó neurózisaink apropóján idegengyűlöletünk pofájába röhög.

Kissé hullámzik a humor ereje, de a cím is arra utal: vállalják, hogy valami zs-kategóriásra sikerül. Dragomán György komoly és kissé komolykodó monológja kilóg ebből a boldogan habkönnyű, nácik és zsidók Lúdas Matyi-karikatúráival dolgozó estéből. Telitalálat Székely Csaba mitikus válasza arra, hogyan lesznek egyre többen a zsidók, vagy Litkai messiásshow-műsora. Az összekötő szál (Szálinger Balázs) kicsit erőtlen, de van, hogy a gyengébben megírt részek is remekül működnek: a kabarét elsősorban a színésznek kell érezni. Ebben a legjobb a régen látott Kálid Artúr és Bán Bálint, neki elég ellenállhatatlanul megperdíteni bajuszát. És szaltózik, csak mondom.

Gólem Színház, Dumaszínház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”