Tánc

Az éjszaka csodái

  • Sisso
  • 2015. május 24.

Színház

Az éjszakai csodái címet kapta a Tünet Együttes új és ismét multimediális táncszínházi előadása Weöres Sándor látomásverse alapján. Az 1940-ben született költemény annyira időtlen, amennyire a mitológia és az álmok. Gyerekkorom óta a fülembe csengenek a sorai, amelyeket aztán az én gyerekemnek is lelkesen olvastam esténként, hogy ne kelljen a nemlétről gondolkodnunk közösen, inkább csak félig éberen a saját kis boldogabb valóságunkról álmodozhassunk e helyett.

Szabó Réka rendezése és koreográfiája két, kifogástalan technikával bíró táncos (Furulyás Dóra, Szász Dániel), egy új animációs szoftver (Samu Bence: Animata), két képzőművész (Taskovics Éva, Mezei Ildikó) festményei, és három nem akármilyen kortárs élő zenész (Csizmás András, Fenyvesi Márton és G. Szabó Hunor) segítségével kidomborítja a weöresi szürreáliát, a karneváli groteszket, és így érdekes folytatása lesz a 2008-as, jungiánus Nincs ott semmi című előadásuknak.

Egy fiú és egy lány kettesben töltött éjszakája az alapsztori. Semmi különös nem történik köztük, csak a közös élményektől, látomásoktól a végére megváltozik a világ. A nézőknek meg szikrázik a szeme meg a füle. A táncosok és a testükre vetített animációk, a vásznon megjelenő rajzok és a háttérben néha felderengő, iszonyú zavaró hangerővel megszólaló „álomzenekar” egészen bonyolult, különös viszonyba kerülnek egymással, és a köztük zajló interakciók ezerfelé futnak, szinte követhetetlenül. Szinte egy laboratóriumi álomba kerül bele a közönség, mintha egy többdimenziós, irányított agymoziban ülne, néha szorong, és izgul, hogy legyen feloldása ennek a pszichedelikus stimulálásnak a koponyája körül. A feloldás egy kedves diszkótánc képében érkezik, meg a felszabadult tapsban, hogy végre felébredtünk. Jó, hogy nem voltam egyedül a rettegés sisakjában, és kíváncsian várom az álomtrilógia harmadik, laboratóriumon túli, költői előadását.

Trafó, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.