rés a présen

„Szerintem kisregény lesz”

Székely Rozália színész, rendező

  • rés a présen
  • 2020. augusztus 9.

Színház

rés a présen: Egész gyerekkorodat a családi vállalkozásként működő Szentkirályi Színházi Műhelyben töltötted édesapád, Székely B. Miklós és édesanyád, Monori Lili társaságában, aztán 2009-ben végeztél Kaposváron színészként. Ilyen indulás után milyen tapasztalat volt számodra a hivatalos iskola?

Székely Rozália: Most jelentkeztem a Károli színháztudományi mesterszakára, részben azért, mert a Szentkirályi Műhely, amelyben húsz évet eltöltöttem anélkül, hogy másfajta színházat láttam volna, olyan erős benyomás volt, hogy a főiskolán nem tudtam befogadni a dolgokat. Később is inkább a Szputnyik társulat volt rám hatással meg a szabadúszó létben azok az emberek, akikkel dolgoztam. A hagyományos kaposvári színészetoktatás mellett Bodó Viktor és Czukor Balázs munkamódszere hatott rám nagyon erősen. Meg Kárpáti Péter Két nő című előadása, amelyet két évig játszottunk és nem volt rögzített szövege. Mindig teljesen a nulláról kellett improvizálni, de fix történettel. Előadásról előadásra, élőben kellett újratermelni íróilag és dramaturgiailag is a színésznek a saját sztoriját. Számomra ez volt az egyetem.

rap: Első saját előadásodat 2018 májusában készítetted el Kálvária lakópark címmel a Trafóban. Ott már integrálódott a kétféle tudás?

SZR: Az úgymond szerzői színház lett, nekem az írás folyamata volt lényeges benne, meg az, ahogyan a benyomásaim alapján, darabokból összeállt az előadás. Ez lényegében még mindig a Szentkirályi módszere, azzal a különbséggel, hogy ott adott szépirodalmi anyagokból, minimális improvizációkkal állt össze egy előadás, nem volt szövegírás. Azóta kiderült, hogy erősen vonzódom az íráshoz. Itt egy saját gyásztörténet lett a kiindulópont, egy lány története, aki némán ül otthon, ám ha elmegy otthonról, akkor az anyja titkos randihelyszínnek használja a lakást. Szabados Luca látványtervezővel, Kristóf Borbála Portugáliában élő dramaturggal, Pántya Bea grafikussal és Hevesi Nándi zeneszerzővel konzultálva és az ő munkájuknak köszönhetően alakult ki az előadás. A Füge Produkció TITANium Mentorprogramjában vehettem részt az alapötlettel, ott még egyedül pályáztam. A Trafó lett az előadás koprodukciós partnere. Tulajdonképpen sikeres lett az előadás, voltunk vele a Deszka Fesztiválon, a szövegkönyve fenn van a szinhaz.net-en és a jövő évadban is műsoron lesz még a Trafóban.

rap: Mit csináltál a karantén alatt?

SZR: Megviselt, hogy a járvány miatt elmaradnak az előadások, de két hét után összekaptam magam. Írás szempontjából végül jót tett. Nem nevezném inspirálónak a helyzetet, de az volt jó, hogy nem hívott folyamatosan a külvilág. Nem volt lelkifurdalásom azért, hogy bezárom magam a négy fal közé, és egész nap egy laptop előtt ülök. Az előadás óta formálgatok egy újabb prózai anyagot, szerintem kisregény lesz. Novellákból áll, de egybefüggő történet, és az első részét szeretném majd színházra adaptálni. A bezártságban sok pályázatot írtam és kettő még függőben van, az egyik írásra, a másik egy versvideó-sorozatra. Utóbbi onnan jön, hogy részt vettem az A38 és a Petőfi Irodalmi Múzeum meghirdette versolvasási munkában és megtetszett a versolvasás, amire nem számítottam, mert magamtól soha nem csinálnék ilyen önfelvételeket. A Kolibri Színház úgy kompenzált minket, hogy minden elmaradt előadásért cserébe készítenünk kellett felolvasó videót gyerekeknek, és ezért fizetett. Egyébként elsősorban a podcastok, az online beszélgetések tetszettek, de inkább azt kerestem, ami kikapcsol ebből az őrületből. Az összes James Bondot megnéztem.

rap: Mit tervezel a nyárra, illetve a következő évadra?

SZR: Most az van, hogy ha nyerek pénzt valamire, azt megcsinálom, de az írásterveimet akkor is, ha nem. A versvideó költséges műfaj, mások is dolgoznak rajta, nem csak én, úgyhogy azt nem tudom pénz nélkül megvalósítani. Aztán persze szeretnék egy előadást, de a Kálvária lakópark akkora munka volt nekem, hogy nem tudom ahhoz viszonyítani. Nincs rendezői szakképzettségem és nem is akarok kizárólag rendező lenni, de a nagyon erős anyagok megmozgatnak, s szeretném azokat megcsinálni.

rap: Mi van most leginkább hatással rád a külvilágból?

SZR: Sok energiát fektetek abba, hogy testileg, lelkileg épen tartsam magam. Ez most nehéz. De azért van bennem egy ilyen, hogy jó, akkor majd ez is elmúlik, csak még egy pár év. A régi családi műhely sokszor eszembe jut és erőt ad, de az más, mint a szakma és megismételhetetlen. Tíz év volt, mire felfogtam, hogy nem találok még egy olyat. Az más, mint amikor szakmai alapon szövetkeznek embe­rek egy közös színházeszményre. Amióta elvégeztem a főiskolát, állandóan improvizációs színházakba hívnak, de abból elegem van. Színészként színdarabokban szeretnék játszani, azt közvetíteni, olyan embereket ábrázolni, amit mások korábban megírtak.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.