Színház

Vér és könny

Két bemutató a Magyar Színházban

  • Csáki Judit
  • 2010. október 14.

Színház

A Magyar Színház új direkciója laza fölvezetés helyett mindjárt a közepébe vág: a zenés bemutató után két prózai premiert is tartottak az évad legelején. Egyet odafönt a stúdiószínpadon - John Ford Kár, hogy kurva című darabját Koltai M. Gábor rendezte -, egyet pedig a nagyszínházban, ahol Galambos Péter legalább másodszor vagy inkább harmadszor fut neki Füst Milán Feleségem története című művének. Előbbi alighanem az új irányt jelzi, utóbbi a puha átmenetet.

Baljós csillagzat alatt születik a testvérszerelem - e minden szerelmek közt a legelátkozottabb és legtiltottabb -, de John Fordtól Thomas Mannon át Závada Pálig és Mundruczó Kornélig nem hagyja nyugodni a művészeket; immanens drámaisága évszázadokon átvonulva borzolja a befogadói kedélyeket. A szenvedély ugyanis ebben az esetben tényleg mindent legyőz: a társadalmi elutasítást, a vallási kiközösítést, a szubjektív "józan észt" - de hiszen zsigeri parancsról van szó, a legbelsőbbről.

Koltai M. Gábor rendezésében Ford reneszánsz rémdrámája modern horrorba fordul. Vereckei Rita díszletében a falat és a padlót ismét csempe borítja; a lovagteremszerű térben az óriási, plexivel fedett asztal körül néhány szék van, az asztal egy része alatt medence, melynek vize a kellő pillanatban rózsaszínre vált. Az asztalon járnak, szeretnek és ölnek - ritkán esznek vagy isznak.

A játék ritmusa maga a fokozás, amelybe szépen beépülnek a dráma kacskaringói, a mellékszálak is, amelyek Giovanni és Annabella tragikus szerelmét fonják körül. Koltai alapos elemzésének köszönhetően még a sodró és pusztító rohamban is tisztán rajzolódnak ki a mellékalakok: gyilkosok, árulók, pojácák, áldozatok; jellegzetes arcképcsarnok egy távolról sem reneszánsz világból, melynek játékszerei közt játékok is akadnak, baba, labda, szappanbuborék, békatalp - mire nevetni kezdenénk, épp arcunkra fagy a mosoly is. Egy asszony a férjét akarja eltenni láb alól - de elárulja őt a hűségesnek hitt szolga; egy ártatlan, infantilis fiú megtalálja a párját - őt pedig eltalálja egy nem neki szánt szúrás; egy álruhás orvos beteges kéjjel tapicskol a vérben... Majdnem mindenki romlott és züllött - még a vérfertőző testvérpár a legártatlanabb az egészben. A pap hazug, a bíboros ugyancsak, a nevelőnő kétszínű, az apa dogmatikus, a szolga cselszövő - és mind a vérszagra indul be igazán, márpedig vérből sok van itt.

Pál András Giovannija a kezdettől fogva a végsőkig elszánt - nem a halálra, hanem szerelme megélésére; a halált mint következményt fokról fokra fogadja majd el, mert őt nem az önfeláldozás, hanem a szerelmi szenvedély hajtja. Markáns és erőteljes alakítás, a végén pedig rajta múlik, hogy a groteszk figurák fölfokozott tombolása nem fordul át önmaga paródiájába; ez nem a Kill Bill medencés nagyjelenete, bárhogy fröcsög a vér, bármilyen szürreális a hullahegy - dermedés ül a nézőtéren.

Darabont Mikold Annabellája a leküzdhetetlen szerelmi szenvedéllyel némileg adós marad, de áldozatnak elszánt és hatásos. Jók az elrajzolásban dolgozó színészek: Végh Péter "orvosa", Gémes Antos retardált Bergettója és Ruttkay Laura Hippolitája. Csernus Mariann az apa szerepében maga a groteszk képtelenség. Gula Péter Vasquezt, a szolgát egy mai cinikus, pókerarcú őrző-védőből állítja ki.

Koltai az abszurditásig hajtja a gyilkolászást és a vérözönt - és ott megáll, és kitartja, színészeivel kitartatja az utolsó képet: hullák ülnek velünk szemben, karnyújtásnyira.

*

Egy héttel később a nagyszínházban a féltékenység uralja a színpadot - és a rengeteg kisebb térre szabdalt játéktérben megannyi ágy, kellék, halom, ajtó és ablak. Füst Milán Feleségem története című regényéből írt színpadi szöveget Faragó Zsuzsa és a rendező Galambos Péter - és pont öt perccel az előadás kezdete után máris a csúcsponton vagyunk: a beteges féltékenység (van vajon egészséges féltékenység is?) teljes pompájában ott ragyog előttünk. Störr kapitány egy földre szállt angyalt is kihozna a sodrából, és Lizzy a legmagabiztosabb férfiból is vadállatot varázsolna - ez a kombináció pedig sem az álmoskönyv, sem (a Ford-előadásban egy felfújható gumipárnán megidézett) Freud szerint nem jelent semmi jót.

Ez a bizonyos csúcspont aztán tart erős három órát - képtelenül nehéz helyzetbe hozva nemcsak a lassan, de biztosan unatkozni kezdő közönséget, de a nagy lendülettel és elmélyüléssel dolgozó tehetséges színészeket is: nincs honnan és nincs hová. Variációk egy patthelyzetre: a sem egymással, sem egymás nélkül élni nem tudó párra, melynek tagjai hol viccel, hol keserűséggel, hol egymás marásával, hol érzéki szenvedéllyel múlatják az időt, végleges szétválásukig.

És sem a Störr kapitányt játszó Horváth Lajos Ottót, sem a Lizzyt adó Balsai Mónikát nem érheti szemrehányás: akár huszadszor is pontosan találnak bele a szenvedés, a kiborulás vagy a vágyakozás kellős közepébe, próbálván nem ugyanúgy játszani ugyanazt. És akkor úgy tíz után már az is eszembe jutott, hátha megcsal a késő kamaszkori emlék, és baj lehet az alapművel, Füst Milán regényével is - de ekkor véget ért az előadás, nagyjából ott, ahol elkezdődött: a féltékenység démona ülte torát...

Magyar Színház, szeptember 30. és október 7.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.