Tánc

Szóra rándul

Hodworks: Grace

  • Artner Sisso
  • 2016. március 11.

Színház

Mit nézel? Nem láttál még táncost beszélni? Szerintem érted, amit mondok, ha nem, akkor esetleg nem is akarod érteni.

Valahogy így kezdi a darab felvezetését Molnár Csaba, és itt tényleg beszélnek, nem is keveset. (A bemutató utáni előadáson ráadásul angolul, hiszen Hód Adrienn társulata halmozza a nemzetközi sikereket, tavaly például New Yorkban és Dél-Koreában is felléptek.) A négy, csillámporral tökig bekent előadó közül az egyik mindig átveszi a szót, és a saját világáról beszél, míg a többiek visszhangozzák és mozgással követik a beszédet. Minden levegővételnél, új gondolatnál rándul a test, mintha a szöveg ritmusára lenne felfűzve a mozdulat, még inkább kézen fognák és járni tanítanák a szavakat.

Vass Imre, Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Marcio Canabarro

Vass Imre, Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Marcio Canabarro

Fotó: Eredics Lilla

Nyilván van koreográfia, de ezek a mozdulatsorok olyanok, mint egy szabadzenei koncert futamai, csak az instrukciók és a koncentráció lehet tervezett. Nagyon pontosan levezetett helyzetek ezek, ahol az előadónak jelentős szabadság adatik. A néző, miközben fürdőzik az előadás gátlástalan, tiszta humorában, még a próbahelyzeteket is maga elé tudja képzelni, és azon is röhög.

Vass Imre veszi át a szót, a társulat legújabb tagja (Vandekeybus-tanítvány, régi motoros). Szóba kerül a szabadság, a ránk rakott súlyok, Európa mint nagy csöcsű nő, majd Cuhorka Emese privát történetei következnek a nagymamától a Gangeszig, miközben a pornográfia és a test szerepének komplexitása is felmerül. Marcio Canabarro aztán az intimitás elvesztéséről beszél, miközben a nemiszerv-vásárlás lehetőségével is eljátszadozik. Durvulnak, egymásba fonódnak a történetek, az absztrakt tánc szavakat generál és viszont. Mikor már úgy gondolnánk, hogy nem lehet több csontvázat kiborítani a szekrényből, akkor kezdődik csak igazán a csontozás.

A narrációt Wayne McGregor brit sztárkoreográfus veszi át felvételről, halljuk, ahogy a tánco­sait instruálja igen sajátos hangok kíséretében, és erre a négy jelen lévő táncos improvizál, majd különböző obszcén szoborcsoportokba merevedik. Ebből egy képzelt harmadik felvonásban artikulálatlan hangokkal kísért, eksztatikus tánc kerekedik. Négy táncos közösségi szertartásának lehetünk tanúi. Sámánista jelenetek technózenére – ilyen az önkívület. Csak azért nem érezzük túl intimnek, mert az önreflexió és a beszólogatás ebben a káoszban sem marad el. Amikor zavarba jönnénk, mindig nevetni kell. Végül dalt énekelnek együtt, és egy nagy, fegyelmezett revütáncban oldódik fel az egész. Egyenfigurák is lehetnének, de addigra már tudjuk, hogy ki kicsoda, hiszen elmondták és megmutatták a történeteiket, beazonosították viszonyukat a világhoz és egymáshoz. Gondolkodó, magukat folyamatosan megfogalmazó, kontextusba helyező előadók, akik a szerepeiken kívülről és belülről is képesek láttatni magukat.

A végére mindent, a meztelen testrészeiket, testnyílásaikat is elborító csillámpor sem mázként jelenik meg, hanem a dekonstrukciót, a fogalmi lekopaszítást segíti, miközben újrakonstruál angyali, metafizikai lényeket. Ahogy Hód eddigi koreográfiái, úgy ez sem a meglévő táncstruktúrák elvetését hirdeti, csupán igyekszik bizonytalanná tenni, szétszedni és újraépíteni azokat. A Grace pedig valóban kegyelmi állapot, önpusztító és magát újjászülni képes metatánc.

MU Színház, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.