Tánc

Szóra rándul

Hodworks: Grace

  • Artner Sisso
  • 2016. március 11.

Színház

Mit nézel? Nem láttál még táncost beszélni? Szerintem érted, amit mondok, ha nem, akkor esetleg nem is akarod érteni.

Valahogy így kezdi a darab felvezetését Molnár Csaba, és itt tényleg beszélnek, nem is keveset. (A bemutató utáni előadáson ráadásul angolul, hiszen Hód Adrienn társulata halmozza a nemzetközi sikereket, tavaly például New Yorkban és Dél-Koreában is felléptek.) A négy, csillámporral tökig bekent előadó közül az egyik mindig átveszi a szót, és a saját világáról beszél, míg a többiek visszhangozzák és mozgással követik a beszédet. Minden levegővételnél, új gondolatnál rándul a test, mintha a szöveg ritmusára lenne felfűzve a mozdulat, még inkább kézen fognák és járni tanítanák a szavakat.

Vass Imre, Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Marcio Canabarro

Vass Imre, Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Marcio Canabarro

Fotó: Eredics Lilla

Nyilván van koreográfia, de ezek a mozdulatsorok olyanok, mint egy szabadzenei koncert futamai, csak az instrukciók és a koncentráció lehet tervezett. Nagyon pontosan levezetett helyzetek ezek, ahol az előadónak jelentős szabadság adatik. A néző, miközben fürdőzik az előadás gátlástalan, tiszta humorában, még a próbahelyzeteket is maga elé tudja képzelni, és azon is röhög.

Vass Imre veszi át a szót, a társulat legújabb tagja (Vandekeybus-tanítvány, régi motoros). Szóba kerül a szabadság, a ránk rakott súlyok, Európa mint nagy csöcsű nő, majd Cuhorka Emese privát történetei következnek a nagymamától a Gangeszig, miközben a pornográfia és a test szerepének komplexitása is felmerül. Marcio Canabarro aztán az intimitás elvesztéséről beszél, miközben a nemiszerv-vásárlás lehetőségével is eljátszadozik. Durvulnak, egymásba fonódnak a történetek, az absztrakt tánc szavakat generál és viszont. Mikor már úgy gondolnánk, hogy nem lehet több csontvázat kiborítani a szekrényből, akkor kezdődik csak igazán a csontozás.

A narrációt Wayne McGregor brit sztárkoreográfus veszi át felvételről, halljuk, ahogy a tánco­sait instruálja igen sajátos hangok kíséretében, és erre a négy jelen lévő táncos improvizál, majd különböző obszcén szoborcsoportokba merevedik. Ebből egy képzelt harmadik felvonásban artikulálatlan hangokkal kísért, eksztatikus tánc kerekedik. Négy táncos közösségi szertartásának lehetünk tanúi. Sámánista jelenetek technózenére – ilyen az önkívület. Csak azért nem érezzük túl intimnek, mert az önreflexió és a beszólogatás ebben a káoszban sem marad el. Amikor zavarba jönnénk, mindig nevetni kell. Végül dalt énekelnek együtt, és egy nagy, fegyelmezett revütáncban oldódik fel az egész. Egyenfigurák is lehetnének, de addigra már tudjuk, hogy ki kicsoda, hiszen elmondták és megmutatták a történeteiket, beazonosították viszonyukat a világhoz és egymáshoz. Gondolkodó, magukat folyamatosan megfogalmazó, kontextusba helyező előadók, akik a szerepeiken kívülről és belülről is képesek láttatni magukat.

A végére mindent, a meztelen testrészeiket, testnyílásaikat is elborító csillámpor sem mázként jelenik meg, hanem a dekonstrukciót, a fogalmi lekopaszítást segíti, miközben újrakonstruál angyali, metafizikai lényeket. Ahogy Hód eddigi koreográfiái, úgy ez sem a meglévő táncstruktúrák elvetését hirdeti, csupán igyekszik bizonytalanná tenni, szétszedni és újraépíteni azokat. A Grace pedig valóban kegyelmi állapot, önpusztító és magát újjászülni képes metatánc.

MU Színház, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.