Tánc

Pataky Klári Társulat: We live happily

  • - sisso -
  • 2016. március 18.

Színház

Mi az élet? Őrület. Mi az élet? Hangulat. Látszat, árnyék, kábulat… Ezt a pár sort skandálja két táncos eszeveszettül Calderón Az élet álom című művéből. Úgy az előadás közepe táján e szöveg ritmusára lendülnek karok és lábak a fülbemászó melódiák vagy jelentőségteljes, mozgékony csendek helyett. Ekkor válik világossá, hogy a kis versike végig meghatározta a darab hangulatát.

Pataky Klári megbízhatóan a minden nézőt foglalkoztató érzésekről beszél, miközben változatos kérdéseket tesz fel. Most is a személyesből indul ki, a boldogság feltételeiből. Táncosait – Maday Timea Kinga, Sebők Cintia, Simon Renáta, Bot Adam – is arra buzdította, hogy felidézzék és átgondolják saját, a nagy boldogságüldözésben elkövetett hibáikat, csalódásaikat. Az előadás drámával indul, a darab címét skandálja bele partnere fülébe a fiú a magunkra erőltetett jókedvet ironizálva, miközben a lány fülsértően nevet, hogy egy csoportos néma sikolyban forrjanak össze a végén. A privát jelelésektől a szinkrontáncig sokféle jelenet vonul át a színpadon. A pontos dramaturgia (ami ezúttal Laboda Kornélnak is köszönhető), az izgalmas térhasználat és a következetes tánckoncepció, azaz Pataky sajátos és mára jól felismerhető mozdulatrendszere érdekes képet fest a kortárs lelkiállapotról, és tulajdonképpen minden szekvenciája érthető. A táncosok viszont nem minden esetben találják meg egymáshoz a kapcsolódási pontokat: mindig kíváncsian ugranak fejest a következő jelenetbe, de más és más tatamiról.

Bethlen Téri Színház, február 13.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.