Tánc

Pataky Klári Társulat: We live happily

  • - sisso -
  • 2016. március 18.

Színház

Mi az élet? Őrület. Mi az élet? Hangulat. Látszat, árnyék, kábulat… Ezt a pár sort skandálja két táncos eszeveszettül Calderón Az élet álom című művéből. Úgy az előadás közepe táján e szöveg ritmusára lendülnek karok és lábak a fülbemászó melódiák vagy jelentőségteljes, mozgékony csendek helyett. Ekkor válik világossá, hogy a kis versike végig meghatározta a darab hangulatát.

Pataky Klári megbízhatóan a minden nézőt foglalkoztató érzésekről beszél, miközben változatos kérdéseket tesz fel. Most is a személyesből indul ki, a boldogság feltételeiből. Táncosait – Maday Timea Kinga, Sebők Cintia, Simon Renáta, Bot Adam – is arra buzdította, hogy felidézzék és átgondolják saját, a nagy boldogságüldözésben elkövetett hibáikat, csalódásaikat. Az előadás drámával indul, a darab címét skandálja bele partnere fülébe a fiú a magunkra erőltetett jókedvet ironizálva, miközben a lány fülsértően nevet, hogy egy csoportos néma sikolyban forrjanak össze a végén. A privát jelelésektől a szinkrontáncig sokféle jelenet vonul át a színpadon. A pontos dramaturgia (ami ezúttal Laboda Kornélnak is köszönhető), az izgalmas térhasználat és a következetes tánckoncepció, azaz Pataky sajátos és mára jól felismerhető mozdulatrendszere érdekes képet fest a kortárs lelkiállapotról, és tulajdonképpen minden szekvenciája érthető. A táncosok viszont nem minden esetben találják meg egymáshoz a kapcsolódási pontokat: mindig kíváncsian ugranak fejest a következő jelenetbe, de más és más tatamiról.

Bethlen Téri Színház, február 13.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.