Tánc

Pataky Klári Társulat: We live happily

  • - sisso -
  • 2016. március 18.

Színház

Mi az élet? Őrület. Mi az élet? Hangulat. Látszat, árnyék, kábulat… Ezt a pár sort skandálja két táncos eszeveszettül Calderón Az élet álom című művéből. Úgy az előadás közepe táján e szöveg ritmusára lendülnek karok és lábak a fülbemászó melódiák vagy jelentőségteljes, mozgékony csendek helyett. Ekkor válik világossá, hogy a kis versike végig meghatározta a darab hangulatát.

Pataky Klári megbízhatóan a minden nézőt foglalkoztató érzésekről beszél, miközben változatos kérdéseket tesz fel. Most is a személyesből indul ki, a boldogság feltételeiből. Táncosait – Maday Timea Kinga, Sebők Cintia, Simon Renáta, Bot Adam – is arra buzdította, hogy felidézzék és átgondolják saját, a nagy boldogságüldözésben elkövetett hibáikat, csalódásaikat. Az előadás drámával indul, a darab címét skandálja bele partnere fülébe a fiú a magunkra erőltetett jókedvet ironizálva, miközben a lány fülsértően nevet, hogy egy csoportos néma sikolyban forrjanak össze a végén. A privát jelelésektől a szinkrontáncig sokféle jelenet vonul át a színpadon. A pontos dramaturgia (ami ezúttal Laboda Kornélnak is köszönhető), az izgalmas térhasználat és a következetes tánckoncepció, azaz Pataky sajátos és mára jól felismerhető mozdulatrendszere érdekes képet fest a kortárs lelkiállapotról, és tulajdonképpen minden szekvenciája érthető. A táncosok viszont nem minden esetben találják meg egymáshoz a kapcsolódási pontokat: mindig kíváncsian ugranak fejest a következő jelenetbe, de más és más tatamiról.

Bethlen Téri Színház, február 13.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.