Színház

„Szülőfalum, Pest”

Színház

Ma már előfordulhat, hogy valaki el se olvassa, ha leleplezték – ilyet és ehhez hasonlókat hallani a Molnár Ferenc publicisztikai munkásságából összeválogatott előadáson a Rózsavölgyi Szalonban, ahol a néző hamar meggyőződhet róla, hogy a világot monoklin keresztül szemlélő, fanyar íróember akár a kortársunk is lehetne. Az egymást méltán panamistának kikiáltó politikusok, a közvéleménynek rezzenetlenül a szemébe hazudó rendőrfőkapitányok és társaik, mind, akik Molnár múlt századelőn írt hírlapi cikkeiben ott sereglenek: száz esztendő múltán is ismerős, pesti és magyar alakok. Apropó pesti és magyar, hát fájdalmasan ismerős lehet az is, ahogy olykor a főváros magyarsága mellett kell érvelniük a józan embereknek. Egyszóval elevenünkbe vágnak azok a jól formált, okos és persze hétpróbásan szellemes szövegek, amelyeket most Fesztbaum Béla hoz elénk – saját estjét nemcsak megrendezve, de még zenét is szerezve számára. A művelt, Molnár korát nagyon értő és érző, vagyis – ne restelljük a jelzőt! – igazi polgári színész ugyanis három közreműködő muzsikustársának segítségével olykor zenés jelenetté, hol melodrámává, hol vígoperává fogalmazta át e kis lélegzetű írásokat. A Disznótor a Lipótvárosban operásított jelenete különösen virtuózra sikeredett, s méghozzá elsősorban nem is Fesztbaum önmagának felelgető, két személyt és két arcot megjelenítő profi játéka, hanem oldottan és stílusosan pergetett buffa recitativói révén. Alig nyolcvan perc alatt az este színházi reflektorfényben hajlongó és a hajnalban kávéházi asztal mellett darvadozó Molnár megannyi írói hangja megszólal a szmokingos-zakós színész előadásában: a vezércikkírói fölháborodottságtól a Budapestnek tett szerelemvallásig, a saját közönségét is kigúnyoló lipótvárosi fenegyerek élces modorától a városligeti könnyhullatás érzelmességéig. Kortársunk, Molnár még mindig kínál fölfedeznivalót nekünk.

Rózsavölgyi Szalon, november 29.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.