Színház

„Szülőfalum, Pest”

Színház

Ma már előfordulhat, hogy valaki el se olvassa, ha leleplezték – ilyet és ehhez hasonlókat hallani a Molnár Ferenc publicisztikai munkásságából összeválogatott előadáson a Rózsavölgyi Szalonban, ahol a néző hamar meggyőződhet róla, hogy a világot monoklin keresztül szemlélő, fanyar íróember akár a kortársunk is lehetne. Az egymást méltán panamistának kikiáltó politikusok, a közvéleménynek rezzenetlenül a szemébe hazudó rendőrfőkapitányok és társaik, mind, akik Molnár múlt századelőn írt hírlapi cikkeiben ott sereglenek: száz esztendő múltán is ismerős, pesti és magyar alakok. Apropó pesti és magyar, hát fájdalmasan ismerős lehet az is, ahogy olykor a főváros magyarsága mellett kell érvelniük a józan embereknek. Egyszóval elevenünkbe vágnak azok a jól formált, okos és persze hétpróbásan szellemes szövegek, amelyeket most Fesztbaum Béla hoz elénk – saját estjét nemcsak megrendezve, de még zenét is szerezve számára. A művelt, Molnár korát nagyon értő és érző, vagyis – ne restelljük a jelzőt! – igazi polgári színész ugyanis három közreműködő muzsikustársának segítségével olykor zenés jelenetté, hol melodrámává, hol vígoperává fogalmazta át e kis lélegzetű írásokat. A Disznótor a Lipótvárosban operásított jelenete különösen virtuózra sikeredett, s méghozzá elsősorban nem is Fesztbaum önmagának felelgető, két személyt és két arcot megjelenítő profi játéka, hanem oldottan és stílusosan pergetett buffa recitativói révén. Alig nyolcvan perc alatt az este színházi reflektorfényben hajlongó és a hajnalban kávéházi asztal mellett darvadozó Molnár megannyi írói hangja megszólal a szmokingos-zakós színész előadásában: a vezércikkírói fölháborodottságtól a Budapestnek tett szerelemvallásig, a saját közönségét is kigúnyoló lipótvárosi fenegyerek élces modorától a városligeti könnyhullatás érzelmességéig. Kortársunk, Molnár még mindig kínál fölfedeznivalót nekünk.

Rózsavölgyi Szalon, november 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.