Színház

Lady Lear

  • Adorjáni Panna
  • 2017. január 8.

Színház

Gabi néni, a stroke-ot kapott, házsártos öregasszony, aki a bal felére lebénult, immár állandó felügyeletet igényel. Egyik fia külföldön dolgozik, pénzt küld, de az otthon maradt fiát ne terheljék; másik fia inkább a közelgő apaságra szeretne koncentrálni; harmadik fia pedig pont most szeretne kiköltözni az anyja lakásából. Mi legyen az anyával, ezzel a kibírhatatlan nőszeméllyel, aki szolgálatába állítaná az egész családot, csakhogy ne kelljen külső segítséget elfogadnia? Mi legyen a kommunikációra képtelen fiaival, akik nem osztják meg sem gondolataikat, sem a közös terhet egymással? Mi legyen a jóhiszemű unokával, aki csak békét akar? Egyáltalán, mit jelent a család?

A gyermekeknek szóló színházi nevelési foglalkozásokhoz hasonlóan a Káva felnőttelőadása is meg-megszakad egy-egy beszélgetés erejéig. Van, amikor egyetlen szereplővel elegyedünk szóba, máskor négyen négyfelé szóródnak a teremben, és kisebb csoportokban tárgyaljuk meg például, hogy Gabi néni menye mit csinálhatna másképpen. Az üres térben csupán pár kellék és ruhanemű segíti a színészeket a karakterek megformálásában. Az élőbeszédhez nagyon közel álló nyelv és a valóságszagú szituációk zsigerileg hatnak ránk, pedig a színészek soha nem lényegülnek át, a távolság játszó és karaktere között egyértelműen felvállalt. Nézőkként mégis lelkesek, sőt hevesek vagyunk, hiszen a történetet idősek és fiatalok egyaránt felismerik, és a szereplőkkel együtt zavarodunk össze a feladat bonyolultságán. Az előadás ezt gyönyörűen érzékelteti azáltal is, hogy Gabi nénit a három fiúval felváltva játszatja el, ezáltal végképp ellehetetlenítve, hogy ítéletet hozzunk a szereplők felett: mindenki vesztes, a szerepek felcserélhetőek. Egymásnak támasza lenni vagy egymás terhére lenni, anyából elöregedett óriáscsecsemővé válni – a Lady Lear hátborzongató hétköznapisággal mutatja be az élni akarás végleteit.

Káva Kulturális Műhely, Mu Színház, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.