Színház

Lady Lear

  • Adorjáni Panna
  • 2017. január 8.

Színház

Gabi néni, a stroke-ot kapott, házsártos öregasszony, aki a bal felére lebénult, immár állandó felügyeletet igényel. Egyik fia külföldön dolgozik, pénzt küld, de az otthon maradt fiát ne terheljék; másik fia inkább a közelgő apaságra szeretne koncentrálni; harmadik fia pedig pont most szeretne kiköltözni az anyja lakásából. Mi legyen az anyával, ezzel a kibírhatatlan nőszeméllyel, aki szolgálatába állítaná az egész családot, csakhogy ne kelljen külső segítséget elfogadnia? Mi legyen a kommunikációra képtelen fiaival, akik nem osztják meg sem gondolataikat, sem a közös terhet egymással? Mi legyen a jóhiszemű unokával, aki csak békét akar? Egyáltalán, mit jelent a család?

A gyermekeknek szóló színházi nevelési foglalkozásokhoz hasonlóan a Káva felnőttelőadása is meg-megszakad egy-egy beszélgetés erejéig. Van, amikor egyetlen szereplővel elegyedünk szóba, máskor négyen négyfelé szóródnak a teremben, és kisebb csoportokban tárgyaljuk meg például, hogy Gabi néni menye mit csinálhatna másképpen. Az üres térben csupán pár kellék és ruhanemű segíti a színészeket a karakterek megformálásában. Az élőbeszédhez nagyon közel álló nyelv és a valóságszagú szituációk zsigerileg hatnak ránk, pedig a színészek soha nem lényegülnek át, a távolság játszó és karaktere között egyértelműen felvállalt. Nézőkként mégis lelkesek, sőt hevesek vagyunk, hiszen a történetet idősek és fiatalok egyaránt felismerik, és a szereplőkkel együtt zavarodunk össze a feladat bonyolultságán. Az előadás ezt gyönyörűen érzékelteti azáltal is, hogy Gabi nénit a három fiúval felváltva játszatja el, ezáltal végképp ellehetetlenítve, hogy ítéletet hozzunk a szereplők felett: mindenki vesztes, a szerepek felcserélhetőek. Egymásnak támasza lenni vagy egymás terhére lenni, anyából elöregedett óriáscsecsemővé válni – a Lady Lear hátborzongató hétköznapisággal mutatja be az élni akarás végleteit.

Káva Kulturális Műhely, Mu Színház, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.