Színház

Te bajod

Káva Kulturális Műhely: Lady Lear

  • Tompa Andrea
  • 2017. március 2.

Színház

Ahogy a gyerekdal mondja: egy boszorka van, három fia van. Ha nem volna boszorka, hanem, mondjuk, a három fiát szeretetben és odafigyelésben felnevelő anya, a hátralévő időszak is könnyebb volna mindenkinek. Mert a neheze csak most kezdődik: amikor anya stroke-ot kap, és hirtelen az erélyes, kemény asszony segítségre szorul. Szinte állandó felügyeletre. Fürdeni sem tud egyedül, vagy egy ásványvizes palackot kinyitni.

A Káva Kulturális Műhely nem szimplán egy történetet mond el, hanem nyitott történetet mesél. Olyat, aminek a nyitott oldalán a néző ül, a néző kérdezhet önmagára: te mit fogsz tenni? Te mit fogsz tenni és melyik szerepedben? Mert jó eséllyel mindkét szerepbe belekerülsz majd, kedves néző, abba is, aki a szüleit ápolja, és abba is, aki segítségre szorul. Nemcsak egy tabutéma feldolgozása zajlik meglepő módon – illetve hát színházban vagyunk, miért volna meglepő – sok humorral és játékossággal, hanem valódi feldolgozásra, szembesülésre kapunk esélyt ebben az interaktív előadásban. Nem a történet részletező elbeszélése, nem a karakterek nagy lelki folyamatai, hanem erős szituációk alkotják a játékot, amelyekben döntéseket kell hozni.

A döntések mintha kifordulnának a néző felé kérdésként: te mit tennél? Ez a résztvevő színházának ethosza, küldetése. Nem távoli történetmesélés, mint egy hagyományos színházi előadáson, hanem ráközelítés a nézőre, rákérdezés. Már hogyha képes közel engedni magához mindazt, amivel talán nem is kíván mindaddig szembesülni, amíg egyik vagy másik szerep csapásszerűen el nem éri. Mert azt mondja: erre nem lehet felkészülni. Pedig de, és éppen ezen az estén.

A három fiú élethelyzete erősen körvonalazott, már-már példázatos. Egyikőjük külföldön él, ahol családot is alapított, és küldi a pénzt haza a beteg anyának. Sok pénzt. Ő a legkeményebb alak, ő nagyfiú, talán őt gyapálta a legtöbbet ez a kórusvezető édesanya. A következő fiúnak épp most születik gyereke, mással van elfoglalva. A harmadik az anyával él, munkanélküli, kissé káoszos élet, de olykor neki is adódik valami munkája, és akkor lelécel. De mi legyen a nénivel? Mi legyen erre a néhány napra, és mi legyen élete végéig vele, hiszen felügyeletre szorul?

Róbert Júlia erős és játékos darabot írt, amiből messzire lehet asszociálni: az öregedés kérdésére, a társadalmi elöregedés problémái­ra és a Shakespeare-klasszikusra is. A Káva előadásai egyszerű eszközökkel dolgoznak: jelzésszerű a díszlet, a színész-drámatanárok a játék keretei közt mozognak természetesen, olykor egészen kiválóan. Kovács Dániel rendezése kicsi, de erős teátrális eszközökkel él: a remek, 80-as éveket idéző kórusok, ahogy ez az öreg test is, széttöredeznek, széthullnak. És talán az előadás legfontosabb gesztusa: hogyan jelenítsék meg az idős asszonyt. Első felbukkanása vicces: ősz parókában, plasztikpongyolában, pápaszemesen megjelenik egy szakállas férfi. Pusztán elidegenítő effektusnak látjuk: jelentése, hogy ne a színészi megvalósulást nézzük, hanem magára a megjelenített „problémára” figyeljünk. Aztán lassan mindhárom fiú belebújik a kiszolgáltatott anyaszerepbe, s így lassan megélhetővé válik – játszók és nézők számára egyaránt – mindkét élethelyzet: azé, aki a szüleiért valamelyest mégiscsak felelősséget kéne vállaljon, és azé, aki majd egyszer kiszolgáltatottá válik gyermekeinek. Ez a kettős szerep aztán az előadás megrázó csúcspillanatában egy metaforában összegződik, amikor hirtelen mindhárom fiú ugyanolyan ősz parókában és műanyag köntösben már majdani szerepében találkozik a színpadon.

És kiváló, hogy lehet nevetni is az öregkor bénázásain: ahogy a nagymamát felöltöztetik, ahogy a vizespalackot kinyitja egy késsel és fröcsög a szóda, ahogy mindenhez külön szemüvege van, vagy amikor a mély karosszékből kell őt kivakarni.

A rég elhunyt apát egyébként homály fedi, alig tudunk meg róla valamit; annyit igen, hogy „érinthetetlen”: egykori szobájába nem lehet beköltözni, mintha az ő hiánya, vesztesége sosem lett volna igazán feldolgozva. Az anya keménysége ebből a fel nem dolgozott veszteségből táplálkozhat. Mennyivel egyszerűbb volna egy „jó” viszony, egy szeretni tudó szülő-gyermek viszony. A fiúk egyenesen versengenének azért, hogy ki kapja meg az anyát.

De hát ezek a fiúk nem tudnak egymással sem beszélni. Mindenkinek elég rossz, de ezt senki sem meri kimondani, csak hárít és védekezik. Az előadás két pontján fordulnak közvetlenül a nézőhöz, és provokálnak, magyarázkodnak, feszülnek nekünk a kérdéseikkel. Talán kissé túlságosan feszülnek, így sokszor „rendíthetetlenek”, azaz a nézői javaslatok nem igazán változtatnak az attitűdjükön. Ugyan­akkor ez a technika mégis arra kényszeríti a nézőt, hogy gondolkodjon – helyette, az ő sorsán, az ő döntésein, élethelyzetén. Öregek otthona? Hivatásos ápoló? Munkamegosztás a fiúk között? Az unoka bevonása? Dögöljön meg egyedül? Pedig még az orvos is közeli barát és segítő, de a családra hárul a megoldás. Vagy netán beszélni kéne egymással, és olyan megoldásra jutni, amit mindenki el tud fogadni? Egymás szempontjainak, bajainak feltárása és elmondása? S ha ezek a pillanatok, a nézővel közös megbeszélések nem is hoznak fordulatot, vagy nem változtatnak az előadás valódi menetén, talán változtatnak azon, hogy a néző ne forduljon ki a problémából, ne hárítsa el, hanem közel engedje magához. Hogyan lehetne ebből jól kijönni?

Káva Kulturális Műhely, Mu Színház, január 26.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.