Színház

Te bajod

Káva Kulturális Műhely: Lady Lear

  • Tompa Andrea
  • 2017. március 2.

Színház

Ahogy a gyerekdal mondja: egy boszorka van, három fia van. Ha nem volna boszorka, hanem, mondjuk, a három fiát szeretetben és odafigyelésben felnevelő anya, a hátralévő időszak is könnyebb volna mindenkinek. Mert a neheze csak most kezdődik: amikor anya stroke-ot kap, és hirtelen az erélyes, kemény asszony segítségre szorul. Szinte állandó felügyeletre. Fürdeni sem tud egyedül, vagy egy ásványvizes palackot kinyitni.

A Káva Kulturális Műhely nem szimplán egy történetet mond el, hanem nyitott történetet mesél. Olyat, aminek a nyitott oldalán a néző ül, a néző kérdezhet önmagára: te mit fogsz tenni? Te mit fogsz tenni és melyik szerepedben? Mert jó eséllyel mindkét szerepbe belekerülsz majd, kedves néző, abba is, aki a szüleit ápolja, és abba is, aki segítségre szorul. Nemcsak egy tabutéma feldolgozása zajlik meglepő módon – illetve hát színházban vagyunk, miért volna meglepő – sok humorral és játékossággal, hanem valódi feldolgozásra, szembesülésre kapunk esélyt ebben az interaktív előadásban. Nem a történet részletező elbeszélése, nem a karakterek nagy lelki folyamatai, hanem erős szituációk alkotják a játékot, amelyekben döntéseket kell hozni.

A döntések mintha kifordulnának a néző felé kérdésként: te mit tennél? Ez a résztvevő színházának ethosza, küldetése. Nem távoli történetmesélés, mint egy hagyományos színházi előadáson, hanem ráközelítés a nézőre, rákérdezés. Már hogyha képes közel engedni magához mindazt, amivel talán nem is kíván mindaddig szembesülni, amíg egyik vagy másik szerep csapásszerűen el nem éri. Mert azt mondja: erre nem lehet felkészülni. Pedig de, és éppen ezen az estén.

A három fiú élethelyzete erősen körvonalazott, már-már példázatos. Egyikőjük külföldön él, ahol családot is alapított, és küldi a pénzt haza a beteg anyának. Sok pénzt. Ő a legkeményebb alak, ő nagyfiú, talán őt gyapálta a legtöbbet ez a kórusvezető édesanya. A következő fiúnak épp most születik gyereke, mással van elfoglalva. A harmadik az anyával él, munkanélküli, kissé káoszos élet, de olykor neki is adódik valami munkája, és akkor lelécel. De mi legyen a nénivel? Mi legyen erre a néhány napra, és mi legyen élete végéig vele, hiszen felügyeletre szorul?

Róbert Júlia erős és játékos darabot írt, amiből messzire lehet asszociálni: az öregedés kérdésére, a társadalmi elöregedés problémái­ra és a Shakespeare-klasszikusra is. A Káva előadásai egyszerű eszközökkel dolgoznak: jelzésszerű a díszlet, a színész-drámatanárok a játék keretei közt mozognak természetesen, olykor egészen kiválóan. Kovács Dániel rendezése kicsi, de erős teátrális eszközökkel él: a remek, 80-as éveket idéző kórusok, ahogy ez az öreg test is, széttöredeznek, széthullnak. És talán az előadás legfontosabb gesztusa: hogyan jelenítsék meg az idős asszonyt. Első felbukkanása vicces: ősz parókában, plasztikpongyolában, pápaszemesen megjelenik egy szakállas férfi. Pusztán elidegenítő effektusnak látjuk: jelentése, hogy ne a színészi megvalósulást nézzük, hanem magára a megjelenített „problémára” figyeljünk. Aztán lassan mindhárom fiú belebújik a kiszolgáltatott anyaszerepbe, s így lassan megélhetővé válik – játszók és nézők számára egyaránt – mindkét élethelyzet: azé, aki a szüleiért valamelyest mégiscsak felelősséget kéne vállaljon, és azé, aki majd egyszer kiszolgáltatottá válik gyermekeinek. Ez a kettős szerep aztán az előadás megrázó csúcspillanatában egy metaforában összegződik, amikor hirtelen mindhárom fiú ugyanolyan ősz parókában és műanyag köntösben már majdani szerepében találkozik a színpadon.

És kiváló, hogy lehet nevetni is az öregkor bénázásain: ahogy a nagymamát felöltöztetik, ahogy a vizespalackot kinyitja egy késsel és fröcsög a szóda, ahogy mindenhez külön szemüvege van, vagy amikor a mély karosszékből kell őt kivakarni.

A rég elhunyt apát egyébként homály fedi, alig tudunk meg róla valamit; annyit igen, hogy „érinthetetlen”: egykori szobájába nem lehet beköltözni, mintha az ő hiánya, vesztesége sosem lett volna igazán feldolgozva. Az anya keménysége ebből a fel nem dolgozott veszteségből táplálkozhat. Mennyivel egyszerűbb volna egy „jó” viszony, egy szeretni tudó szülő-gyermek viszony. A fiúk egyenesen versengenének azért, hogy ki kapja meg az anyát.

De hát ezek a fiúk nem tudnak egymással sem beszélni. Mindenkinek elég rossz, de ezt senki sem meri kimondani, csak hárít és védekezik. Az előadás két pontján fordulnak közvetlenül a nézőhöz, és provokálnak, magyarázkodnak, feszülnek nekünk a kérdéseikkel. Talán kissé túlságosan feszülnek, így sokszor „rendíthetetlenek”, azaz a nézői javaslatok nem igazán változtatnak az attitűdjükön. Ugyan­akkor ez a technika mégis arra kényszeríti a nézőt, hogy gondolkodjon – helyette, az ő sorsán, az ő döntésein, élethelyzetén. Öregek otthona? Hivatásos ápoló? Munkamegosztás a fiúk között? Az unoka bevonása? Dögöljön meg egyedül? Pedig még az orvos is közeli barát és segítő, de a családra hárul a megoldás. Vagy netán beszélni kéne egymással, és olyan megoldásra jutni, amit mindenki el tud fogadni? Egymás szempontjainak, bajainak feltárása és elmondása? S ha ezek a pillanatok, a nézővel közös megbeszélések nem is hoznak fordulatot, vagy nem változtatnak az előadás valódi menetén, talán változtatnak azon, hogy a néző ne forduljon ki a problémából, ne hárítsa el, hanem közel engedje magához. Hogyan lehetne ebből jól kijönni?

Káva Kulturális Műhely, Mu Színház, január 26.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.