Színház

Tiago Rodrigues: By Heart

  • - urfi -
  • 2016. július 23.

Színház

Újságíróként, műsorvezetőként és tévészínészként ismerte meg Portugália, majd létrehozta saját produkciós irodáját, a nemzetközileg is jegyzett Mundo Perfeitót, amelynek működését tavaly függesztette fel, amikor átvette a lisszaboni Nemzeti Színház irányítását. Még nincs 40 éves Tiago Rodrigues, aki egyedül, közvetlen mosollyal lép fel a Wiener Festwochen színpadára.

Korábban két rendezését láttam, és azok alapján szeret látványos, hatásvadász alapötletekre építeni, miközben elsősorban a színház és a valóság határai érdeklik. A Hotel Lutécia az egyik ismert lisszaboni színházépület fölötti szálloda erkélyein zajlott, amit a nézők az utca túloldaláról, távcsővel és fülhallgatóval követtek; míg a Bela Adormecidában 60 év feletti táncosok, színészek és zenészek személyes történeteit felhasználva mesélte újra a Csipkerózsika-történetet.

A By Heart, ez a hároméves, de máig mindenfelé turnézó produkció a kívülről megtanult szövegről szól, amelyet az angol és a portugál nyelvben is szívből tud az ember, nem fejből. Tíz önként jelentkező néző ül a színpadon, akik az előadás alatt megtanulnak egy szonettet: az első négy sort közösen, a többit viszont egyesével, külön – vagyis csak akkor hangozhat fel a vers, ha mindenki megjegyzi a maga sorát. Közben Rodrigues hosszan – és persze fejből – idéz regényekből és tévéinterjúkból, amelyek az emlékezetről és a szavak hatalmáról szólnak, a megölt férje verseit az utókornak megmenteni akaró, ezért azokat kívülről megtanuló Nagyezsda Mandelstamról vagy a Fahrenheit 451 könyvégetéseiről. Az idézetek egymásba fonódnak, és az egészet Rodrigues privát története keretezi a nagyanyjáról, aki fokozatosan veszíti el látását. Lehet jókat röhögni közben, no meg kicsit bosszankodni Rodrigues ripacskodásán, de mindez nem akadályozza meg, hogy a végére mindannyiunk közös ügyévé váljon az a szonett. Ritka az ilyen közösségi élmény.

Schauspielhaus Wien, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.