Színház

Tiago Rodrigues: By Heart

  • - urfi -
  • 2016. július 23.

Színház

Újságíróként, műsorvezetőként és tévészínészként ismerte meg Portugália, majd létrehozta saját produkciós irodáját, a nemzetközileg is jegyzett Mundo Perfeitót, amelynek működését tavaly függesztette fel, amikor átvette a lisszaboni Nemzeti Színház irányítását. Még nincs 40 éves Tiago Rodrigues, aki egyedül, közvetlen mosollyal lép fel a Wiener Festwochen színpadára.

Korábban két rendezését láttam, és azok alapján szeret látványos, hatásvadász alapötletekre építeni, miközben elsősorban a színház és a valóság határai érdeklik. A Hotel Lutécia az egyik ismert lisszaboni színházépület fölötti szálloda erkélyein zajlott, amit a nézők az utca túloldaláról, távcsővel és fülhallgatóval követtek; míg a Bela Adormecidában 60 év feletti táncosok, színészek és zenészek személyes történeteit felhasználva mesélte újra a Csipkerózsika-történetet.

A By Heart, ez a hároméves, de máig mindenfelé turnézó produkció a kívülről megtanult szövegről szól, amelyet az angol és a portugál nyelvben is szívből tud az ember, nem fejből. Tíz önként jelentkező néző ül a színpadon, akik az előadás alatt megtanulnak egy szonettet: az első négy sort közösen, a többit viszont egyesével, külön – vagyis csak akkor hangozhat fel a vers, ha mindenki megjegyzi a maga sorát. Közben Rodrigues hosszan – és persze fejből – idéz regényekből és tévéinterjúkból, amelyek az emlékezetről és a szavak hatalmáról szólnak, a megölt férje verseit az utókornak megmenteni akaró, ezért azokat kívülről megtanuló Nagyezsda Mandelstamról vagy a Fahrenheit 451 könyvégetéseiről. Az idézetek egymásba fonódnak, és az egészet Rodrigues privát története keretezi a nagyanyjáról, aki fokozatosan veszíti el látását. Lehet jókat röhögni közben, no meg kicsit bosszankodni Rodrigues ripacskodásán, de mindez nem akadályozza meg, hogy a végére mindannyiunk közös ügyévé váljon az a szonett. Ritka az ilyen közösségi élmény.

Schauspielhaus Wien, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."