Színház

Tiago Rodrigues: By Heart

  • - urfi -
  • 2016. július 23.

Színház

Újságíróként, műsorvezetőként és tévészínészként ismerte meg Portugália, majd létrehozta saját produkciós irodáját, a nemzetközileg is jegyzett Mundo Perfeitót, amelynek működését tavaly függesztette fel, amikor átvette a lisszaboni Nemzeti Színház irányítását. Még nincs 40 éves Tiago Rodrigues, aki egyedül, közvetlen mosollyal lép fel a Wiener Festwochen színpadára.

Korábban két rendezését láttam, és azok alapján szeret látványos, hatásvadász alapötletekre építeni, miközben elsősorban a színház és a valóság határai érdeklik. A Hotel Lutécia az egyik ismert lisszaboni színházépület fölötti szálloda erkélyein zajlott, amit a nézők az utca túloldaláról, távcsővel és fülhallgatóval követtek; míg a Bela Adormecidában 60 év feletti táncosok, színészek és zenészek személyes történeteit felhasználva mesélte újra a Csipkerózsika-történetet.

A By Heart, ez a hároméves, de máig mindenfelé turnézó produkció a kívülről megtanult szövegről szól, amelyet az angol és a portugál nyelvben is szívből tud az ember, nem fejből. Tíz önként jelentkező néző ül a színpadon, akik az előadás alatt megtanulnak egy szonettet: az első négy sort közösen, a többit viszont egyesével, külön – vagyis csak akkor hangozhat fel a vers, ha mindenki megjegyzi a maga sorát. Közben Rodrigues hosszan – és persze fejből – idéz regényekből és tévéinterjúkból, amelyek az emlékezetről és a szavak hatalmáról szólnak, a megölt férje verseit az utókornak megmenteni akaró, ezért azokat kívülről megtanuló Nagyezsda Mandelstamról vagy a Fahrenheit 451 könyvégetéseiről. Az idézetek egymásba fonódnak, és az egészet Rodrigues privát története keretezi a nagyanyjáról, aki fokozatosan veszíti el látását. Lehet jókat röhögni közben, no meg kicsit bosszankodni Rodrigues ripacskodásán, de mindez nem akadályozza meg, hogy a végére mindannyiunk közös ügyévé váljon az a szonett. Ritka az ilyen közösségi élmény.

Schauspielhaus Wien, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”