Tovább folyik a független színházak kivéreztetése

Színház

Idén még kevesebb pénz jut a független színházi szférára. Évről évre egyre kevesebb.

Ahogy tavaly, úgy idén is kevesebb pénz jutott a minősítéssel nem rendelkező színház- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek támogatására: míg 2014-ben 1,23 milliárd, addig 2015-ben 1,067 milliárd volt, 2016-ban pedig 1,028 milliárd forint a keretösszeg, vagyis két év alatt 16,4 százalékot csökkent a dotáció mértéke. Ezen a támogatáson osztozik a Színház I., a Színház II., a Táncművészeti, a Forgalmazói, a Szabadtéri és a Nemzetiségi kategória valamennyi pályázója.

Ami a függetleneket illeti: április legvégén hozta csak nyilvánosságra az Emmi a szféra 2016. évi működési pályázatai döntési listáját. A Színház I. kategória kurátorai (Cziboly Ádám és Jászay Tamás, akiket a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) közgyűlése delegált, valamint Lőrinczy György, aki a Színházművészeti Bizottság tagja) a tavalyi elégedetlenkedés után nyilvánossá tették részletes döntési előterjesztésüket, amely alapján kialakult a végső döntési lista. Ebből kiderül, hogy 47 pályázat érkezett csak ebbe a kategóriába, így az összes igényelt támogatás 3,19-szer volt nagyobb, mint a támogatásra fordítható keretösszeg, amely 2016-ban 253,804 millió forint volt. Ezért a kurátorok szerint ha a támogatást érdemi értékelés nélkül, az igények arányában osztották volna el a pályázók között, akkor is mindenki kevesebb, mint a harmadát kaphatta volna az általa igényelt összegnek. Ráadásul közös kategóriában kellett megítélni a kiemelt státust érdemlő társulatokat a pár éve alakult fiatal csapatokkal, a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő teljesítményt nyújtó műhelyeket a halmozottan hátrányos helyzetű térségekben dolgozókkal, vagy a mezőny legmagasabb előadásszámait produkáló színházi nevelési társulatokat az összművészeti kísérletekkel.

A kategória ismertebb független színházi formációinak támogatásából szemezgetve (az összes döntés itt bogarászható) látszik, hogy 6 millió forintot kapott a Szputnyikból megmaradt Mentőcsónak, 9 milliót a TÁP Színház, 30 milliót Pintér Béla és Társulata, 3 millió forinttal támogatják a Természetes Vészek Kollektívát, 6 millióval a PanoDrámát, 30 millióval a Stúdió „K”-t, 10 millióval a KoMát és 18 millióval a Maladypét, valamint 22-22 milliót kap a Káva Kulturális Műhely és a Kerekasztal Társulás. A Színház I. kategória 12 pályázója nem kapott támogatást, mert az értékelő pontrendszer szerint nem értek el megfelelő pontszámot vagy szakmailag érvénytelen pályázatot nyújtottak be, 7 formációt átsoroltak a Színház II. kategóriába és 6 pályázó forráshiány miatt egyelőre várólistán van.

Miután a forráshiány következtében szinte senki nem kaphatta meg az igényelt támogatást (egyetlen kivétel van csupán: az egyik formáció minimum 3 millió forintra pályázott, és meg is kapta), a kurátorok arra kérték a pályázókat, hogy támogassák a döntéshozók felé tett javaslataikat, vagy ha tudnak jobbat, egészítsék ki azokat. Mert politikai akarat híján nem valószínű, hogy magától nőni fog a szféra támogatása, így viszont nem nagyon marad más, mint a lassú elhalás.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.