Transz futó, "Kezenincs Feri" és társasházi drámák a cseh színházi fesztiválon

  • narancs.hu
  • 2021. november 2.

Színház

Ötödjére mutatkoznak be a cseh kortárs színház legérdekesebb produkciói a Katona József Színházban a hétvégén. 

2021. november 5-én és 6-án jubileumi ötödik alkalommal rendezik meg a Csekkold! cseh színházi fesztivált, a kortárs cseh drámairodalom és színház immár hagyományosan a budapesti Katona József Színházban mutatkozik be.

E két nap alatt az ostravai Petr Bezruč Színház és a Pod Palmovkou Színház magyarországi vendégelőadásait láthatja a közönség, és a színházi előadások mellett két felolvasószínházi produkciót is bemutatnak a Katona színészeinek előadásában. 

A fesztivált Tomáš Dianiška drámaíró, színész és rendező Fuss, transzi, fuss (Transky, body, vteřiny) című előadása nyitja meg, melyet a cseh kritikusok 2019-ben az Év produkciója címmel tüntettek ki. Az ostravai  Petr Bezruč Színház produkciója egy groteszk elemekkel tarkított tragikus hangvételű színdarab, amely a sikeres atlétanő, Zdena Koubková fájdalmas életének és sorsfordító nemváltásának történetét meséli el. Narratív igénnyel, ugyanakkor csaknem dokumentarista módon tekint egy olyan ember összetett és nehéz életére, aki megpróbálja megtalálni (nem csak szexuális) identitását. A homoszexualitás és a transzszexualitás témájával foglalkozó történet tehát egy konkrét sorson keresztül mutatja be az emberi előítéletek tárházát, de a társadalom egy részének alkalmatlanságát is a másság elfogadására. Jakub Burýšek a főszereplő rendkívüli alakításáért elnyerte az Év Tehetsége Díjat.

"A történet a nácizmus csehszlovákiai térnyerése idején játszódik, de vannak benne a mai Európával, a Szlovákiában, Magyarországon, Lengyelországban, de a Cseh Köztársaságban is megjelenő náci tendenciákkal kapcsolatos párhuzamok"

– mondta Dianiška a darabról még idén júliusban a Deník N című portálnak. 

"Tomáš Dianiška nagyszerűen ért ahhoz, hogy eredeti történeteket találjon a múltból, amelyek ugyanakkor témájuknak köszönhetően időtállóak" – méltatta az előadást Lucie Orbók fesztiváligazgató. "A Fuss, transzi, fuss! esetében az első köztársaság korabeli atlétanő, Zdena Koubková sorsát, a homoszexualitással és transzszexualitással szembeni előítéleteket, valamint a társadalom egy részének a másság elfogadására való képtelenségét mutatja be. A komoly téma ellenére ez egy humorral és tódításokkal teli, játékos produkció, ami olyannyira jellemző erre a fiatal rendezőre."

 

 
Részlet a Fuss, transzi, fuss! című előadásból
 

A második produkció, amely a Katona József Színház nagyszínpadán bemutatkozik a magyar közönség előtt, egy másik igaz történeten alapuló szerzői darab, a Kezenincs Feri lesz. Igor Orozovič, a prágai Nemzeti Színház színésze, zenész álmodta színpadra František Filip történét, aki kéz nélkül, de hatalmas akarattal született. A darab szövegkönyvét Igor Orozovič mellett szintén Tomáš Dianiška jegyzi,

a feketénél is feketébb komédia František Filip valós élete alapján egy erős történetet mesél el a fogyatékkal élőkről, állhatatosságról, megértésről és az optimizmus erejéről is.

Orozovič saját elmondása szerint egy kocsmában hallott először "Kezenincs Feri" történetéről, aki 1913-ban született karok nélkül, és „odáig vitte, hogy két amerikaival is lábat rázhatott". "Szóval egy cseh Forest Gump. De a valóságban. Azonnal elkezdtem összegyűjteni az összes rendelkezésre álló anyagot, és több éven át hajszoltam azokat a könyveket, amelyeket Feri sajátlábúlag írt. Főképpen a két önéletrajzát. És ez után már csak attól féltem, hogy valaki el ne orozza az ötletemet" – mondta a rendező. 

A darabot a Pod Palmovkou Színház társulatával együttműködve az F.X. Kalba művészi álnéven tevékenykedő formáció állította színpadra. „A főszereplő története kerüli a kliséket, nem akar semmiféle »inspirációs pornó« lenni, és nem is az" – mondta az előadásról Adéla Gálová, a Cseh Centrum igazgatója. "Bár a produkció középpontjában egy fogyatékkal élő ember áll, életében és személyiségjegyeiben a szinte ragályos és időnként akár a határokat is súroló humor játszik elsődleges szerepet. A budapesti Cseh Centrum programjainak prioritása a fogyatékkal élők életének demitologizálása, ezért büszkék vagyunk arra, hogy részt vehetünk egy olyan szerzői mű népszerűsítésében, amelyet általában álló tapssal fogadnak a nézők. Jakub Albrecht a főszereplő megformálásáért joggal nyerte el az év legjobb férfi színészének járó cseh Kritikusok Díját." 

 
Részlet a Kezenincs Feri című előadásból
 

A korábbi évekhez hasonlóan két új cseh színdarab is bemutatásra kerül felolvasószínházi formában, magyar nyelven, a Katona színészeinek előadásában, ezúttal Vajdai Vilmos rendezésében. Tematikus szempontból mindkét dráma egy-egy házról és annak lakóiról szól, akik vagy önmagukkal, vagy vendégeikkel kerülnek konfliktusba.

Jiří Havelka Lakógyűlés című darabja esetében betekinthetünk egy a társasházi lakógyűlés kulisszái mögé, és megtapasztalhatjuk a tulajdonosok közti, apró-cseprő, de időnként vérre menő harcokat. A Gál Róbert fordításában bemutatott darabban a lakógyűlésen résztvevő szomszédok még a felmerülő problémák fontossági sorrendjéről sem képesek megegyezni, nemhogy azok megoldásáról, mégis felbukkan valaki, aki a ház és a szomszédi viszonyok kielégítőnek sem mondható állapotára meglepő "megoldással" áll elő.

Bára Hančilová Az ajtón túl című drámája egy régi családi házat állít a cselekmény középpontjába, ahol három generáció és a nem mindig szívesen látott vendégek élnek együtt. A darab, amelyet 2019-ben a cseh Színházi folyóirat (Divadelní noviny) az év színdarabjának járó díjára jelöltek, a második világháborútól napjainkig meséli el egy prágai ház és család történetét, melyben a nagy történelem is tükröződik.  

A cseh előadások magyar és angol felirattal kerülnek bemutatásra. A fesztivál a Cseh Köztársaság Kulturális Minisztériuma, a Művészeti Intézet – Színházi Intézet, a Cseh Centrum, a Cseh Nagykövetség és a Divadlo Unlimited Egyesület támogatásával jött létre.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.