rés a présen

„Tudom, nagy szavak”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. február 12.

Színház

Réti Adrienn színész

rés a présen: A Kicsi nyuszi hopp című független előadásban láttalak először, még diákkorodban. Milyen elképzeléseid voltak akkor a pályáról?

Réti Adrienn: Micsoda időutazás! 14 éve volt a bemutatója. Nagyon szerettem. Még főiskolások voltunk, amikor Csémy Balázs osztálytársammal megkerestük Pelsőczy Rékát a tervünkkel. Réka azt mondta, persze, csináljunk együtt valamit. Azóta is hálás vagyok neki. Nagyszerű alkotói folyamat volt. Réka által ismertem meg Gáspár Annát is, aki a produkciós vezetőnk lett, a Manna Kulturális Egyesülettel. Neki köszönhetően évekig játszottuk és fesztiváloztattuk az előadást.

rap: Aztán Vígszínház tagja lettél. Milyen időszaka volt az az életednek?

RA: A főiskola után először a Bárka Színházban voltam három évig, utána lettem társulati tag a Vígszínházban. Csodálatos időszak volt, és annak ellenére, hogy rengeteget dolgoztunk, nagyon szerettük egymást. Sok jó szerep és barátság is oda kötődik az életemben. A mai napig az otthonomként gondolok rá.

rap: Milyen előadásokban vagy látható jelenleg?

RA: Játszom például a Trafóban, az Eltűnő ingerekben Pass Andrea rendezésében, a Játékszínben A lány a vonaton című előadásban, most próbálok a Szkénében, és a SZX_MCHN című előadás Gryllus Dorka rendezésében a Trojka Társulattal is fontos előadás számomra. Az Anya születik című előadásunkra vagyok talán a legbüszkébb az utóbbi évekből, amelynek a Jurányi Ház után épp most keressük az új játszóhelyét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.