rés a présen

„Tudom, nagy szavak”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. február 12.

Színház

Réti Adrienn színész

rés a présen: A Kicsi nyuszi hopp című független előadásban láttalak először, még diákkorodban. Milyen elképzeléseid voltak akkor a pályáról?

Réti Adrienn: Micsoda időutazás! 14 éve volt a bemutatója. Nagyon szerettem. Még főiskolások voltunk, amikor Csémy Balázs osztálytársammal megkerestük Pelsőczy Rékát a tervünkkel. Réka azt mondta, persze, csináljunk együtt valamit. Azóta is hálás vagyok neki. Nagyszerű alkotói folyamat volt. Réka által ismertem meg Gáspár Annát is, aki a produkciós vezetőnk lett, a Manna Kulturális Egyesülettel. Neki köszönhetően évekig játszottuk és fesztiváloztattuk az előadást.

rap: Aztán Vígszínház tagja lettél. Milyen időszaka volt az az életednek?

RA: A főiskola után először a Bárka Színházban voltam három évig, utána lettem társulati tag a Vígszínházban. Csodálatos időszak volt, és annak ellenére, hogy rengeteget dolgoztunk, nagyon szerettük egymást. Sok jó szerep és barátság is oda kötődik az életemben. A mai napig az otthonomként gondolok rá.

rap: Milyen előadásokban vagy látható jelenleg?

RA: Játszom például a Trafóban, az Eltűnő ingerekben Pass Andrea rendezésében, a Játékszínben A lány a vonaton című előadásban, most próbálok a Szkénében, és a SZX_MCHN című előadás Gryllus Dorka rendezésében a Trojka Társulattal is fontos előadás számomra. Az Anya születik című előadásunkra vagyok talán a legbüszkébb az utóbbi évekből, amelynek a Jurányi Ház után épp most keressük az új játszóhelyét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.