Felülről vezényelt igazgatóváltás a Kolibri Színházban

Hogy a gyerekek is értsék

Színház

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

Novák János alapító igazgató mandátuma 33 év után lejárt a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház élén. A négy pályázó (Vidovszky György rendező, Pass Andrea drámaíró, rendező, Aczél András rendező és Zalán János egyetemi docens, producer) közül a szakmai bizottság javaslata alapján Hankó Balázs kulturális és innovációért felelős miniszter Zalán Jánost, a Pesti Magyar Színház korábbi vezetőjét nevezte ki. Mindez január 10-én, három héttel a miniszteri döntés után derült ki. A bizottsági tagok által nagy részben, a társulat által pedig maximálisan támogatott Vidovszky és szakmai grémiuma egy szavazattal maradt le Zalán mögött.

Nemzetstratégiai jelentőségű

Novák János 2007-ben hívta először a színházba rendezni Vidovszky Györgyöt. Utóbbi pályázó csapatának tagjai, Gyevi-Bíró Eszter színházi nevelési szakember 10, Nizsai Dániel színművész pedig 13 éve tagja a Kolibrinek. Pályázatuk szerint Vidovszky lett volna az ügyvezető igazgató, Gyevi-Bíró Eszter az operatív vezető, Nizsai Dániel pedig a társulat vezetője. Eszter hangsúlyozza, hogy ez a hármas társulás mindig közösen gondolkodott, de ösztönösen érezték, hogy a vezetés felelőssége Vidovszkyé. Nizsai szerint fontos, „hogy bizonyos vezetői feladatokban egymást segíthessék, támogathassák”.

A Novák János mandátumának lejárta előtt fél évvel, szeptemberben kiírt igazgatói pályázat szerint a fenntartó Fővárosi Önkormányzat és a működtető Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) – a művészeti koncepció mellett – hatékonyabb és fenntarthatóbb gazdasági modellt is várt.

Barna Judit kulturális szakember, a Tisza Párt Fővárosi Közgyűlésbe delegált tagja vázolta, hogyan zajlott le a döntési folyamat: „A Fővárosi Közgyűlés a fenntartó képviseletében, nyílt ülésen szavazott arról, hogy az állammal közös fenntartású három intézmény (Budapest Bábszínház, Kolibri Színház, Margitszigeti Szabadtéri Színház) vezetéséről határozó színházi döntőbizottságba Döme Zsuzsannát és engem delegál. Ezután a KIM felvette velünk a kapcsolatot, megkaptuk a pályázatokat – a Kolibri esetén volt csak több, a másik két színháznál egy-egy pályázó volt –, majd a döntőbizottsági ülésekre elmentünk, és a pályázók meghallgatása után döntöttünk. A döntőbizottság összeülésének napján helyben kellett a döntést meghozni.” A szakmai bíráló bizottságba két tagot delegál a fenntartó Fővárosi Közgyűlés, kettőt maga a színház, négy főt Vidnyánszky Attila klubja, a Magyar Teátrumi Társaság, valamint egy tagot a működtető minisztérium. Utóbb kiderült az is, hogy a Teátrumi Társaság egyik delegáltja támogatóként szerepel Zalán János pályázatában, ami az összeférhetetlenség gyanúját vetheti fel.

Barna Judit hozzátette, hogy a terjedelmes pályázatok elolvasásához csupán két-három nap állt a rendelkezésükre, a döntőbizottság ugyanis későn vette fel a kapcsolatot a fővárossal. Bár Vidovszkyék szerint pénzügyi válság nem fenyegeti a színházat, új és nyereségesebb gazdasági konstrukcióra mindenképp szükség van. A Novák János által is támogatott pályázatukat a szakmai bizottság viszont éppen a gazdasági és marketingterveket tartalmazó „általános, nem eléggé kidolgozott” fejezet miatt utasította el, így nyerhetett egyetlen szavazattal Zalán legnagyobb részt gazdasági terveket és elképzeléseket tartalmazó dokumentuma. Vidovszkyék több mint százoldalas pályázatára végül egy szóismétlésektől hemzsegő, általános, pár soros „szakmai vélemény” érkezett. „Az a cinizmus, amivel hozzáálltak és kommentálták a színház gazdasági helyzetét, akkor volt igazán mellbevágó, amikor megláttuk Zalán János pályázatát, amelyet gazdasági mintapéldának kiáltottak ki. Kibújt a szög a zsákból. Ez nagyon fájdalmas” – kommentálta a történteket Nizsai Dániel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.