Felülről vezényelt igazgatóváltás a Kolibri Színházban

Hogy a gyerekek is értsék

Színház

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

Novák János alapító igazgató mandátuma 33 év után lejárt a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház élén. A négy pályázó (Vidovszky György rendező, Pass Andrea drámaíró, rendező, Aczél András rendező és Zalán János egyetemi docens, producer) közül a szakmai bizottság javaslata alapján Hankó Balázs kulturális és innovációért felelős miniszter Zalán Jánost, a Pesti Magyar Színház korábbi vezetőjét nevezte ki. Mindez január 10-én, három héttel a miniszteri döntés után derült ki. A bizottsági tagok által nagy részben, a társulat által pedig maximálisan támogatott Vidovszky és szakmai grémiuma egy szavazattal maradt le Zalán mögött.

Nemzetstratégiai jelentőségű

Novák János 2007-ben hívta először a színházba rendezni Vidovszky Györgyöt. Utóbbi pályázó csapatának tagjai, Gyevi-Bíró Eszter színházi nevelési szakember 10, Nizsai Dániel színművész pedig 13 éve tagja a Kolibrinek. Pályázatuk szerint Vidovszky lett volna az ügyvezető igazgató, Gyevi-Bíró Eszter az operatív vezető, Nizsai Dániel pedig a társulat vezetője. Eszter hangsúlyozza, hogy ez a hármas társulás mindig közösen gondolkodott, de ösztönösen érezték, hogy a vezetés felelőssége Vidovszkyé. Nizsai szerint fontos, „hogy bizonyos vezetői feladatokban egymást segíthessék, támogathassák”.

A Novák János mandátumának lejárta előtt fél évvel, szeptemberben kiírt igazgatói pályázat szerint a fenntartó Fővárosi Önkormányzat és a működtető Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) – a művészeti koncepció mellett – hatékonyabb és fenntarthatóbb gazdasági modellt is várt.

Barna Judit kulturális szakember, a Tisza Párt Fővárosi Közgyűlésbe delegált tagja vázolta, hogyan zajlott le a döntési folyamat: „A Fővárosi Közgyűlés a fenntartó képviseletében, nyílt ülésen szavazott arról, hogy az állammal közös fenntartású három intézmény (Budapest Bábszínház, Kolibri Színház, Margitszigeti Szabadtéri Színház) vezetéséről határozó színházi döntőbizottságba Döme Zsuzsannát és engem delegál. Ezután a KIM felvette velünk a kapcsolatot, megkaptuk a pályázatokat – a Kolibri esetén volt csak több, a másik két színháznál egy-egy pályázó volt –, majd a döntőbizottsági ülésekre elmentünk, és a pályázók meghallgatása után döntöttünk. A döntőbizottság összeülésének napján helyben kellett a döntést meghozni.” A szakmai bíráló bizottságba két tagot delegál a fenntartó Fővárosi Közgyűlés, kettőt maga a színház, négy főt Vidnyánszky Attila klubja, a Magyar Teátrumi Társaság, valamint egy tagot a működtető minisztérium. Utóbb kiderült az is, hogy a Teátrumi Társaság egyik delegáltja támogatóként szerepel Zalán János pályázatában, ami az összeférhetetlenség gyanúját vetheti fel.

Barna Judit hozzátette, hogy a terjedelmes pályázatok elolvasásához csupán két-három nap állt a rendelkezésükre, a döntőbizottság ugyanis későn vette fel a kapcsolatot a fővárossal. Bár Vidovszkyék szerint pénzügyi válság nem fenyegeti a színházat, új és nyereségesebb gazdasági konstrukcióra mindenképp szükség van. A Novák János által is támogatott pályázatukat a szakmai bizottság viszont éppen a gazdasági és marketingterveket tartalmazó „általános, nem eléggé kidolgozott” fejezet miatt utasította el, így nyerhetett egyetlen szavazattal Zalán legnagyobb részt gazdasági terveket és elképzeléseket tartalmazó dokumentuma. Vidovszkyék több mint százoldalas pályázatára végül egy szóismétlésektől hemzsegő, általános, pár soros „szakmai vélemény” érkezett. „Az a cinizmus, amivel hozzáálltak és kommentálták a színház gazdasági helyzetét, akkor volt igazán mellbevágó, amikor megláttuk Zalán János pályázatát, amelyet gazdasági mintapéldának kiáltottak ki. Kibújt a szög a zsákból. Ez nagyon fájdalmas” – kommentálta a történteket Nizsai Dániel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.