Újabb díjat kapott az SZFE hallgatói közössége

  • narancs.hu
  • 2021. március 1.

Színház

Halász Péter-különdíjjal ismerték el kiállásukat.

Halász Péter-különdíjjal ismerték el azt az akciósorozatot, amelyet a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói közössége 2020. szeptember 1-jén indított az intézmény autonómiájának megőrzése érdekében. 

A kuratórium úgy döntött, hogy koronavírus-járvány miatti helyzetben az eredetileg  színházi teljesítményeket méltató díjjal idén színházi előadásokat nem díjaznak. A tavalyi premiereket az idén színpadra kerülő munkákkal együtt veszik számításba, amikor jövőre a 2020-as és 2021-es összevont év díjazottjairól döntenek. – közölte a bizottság.

„Ugyanakkor azt gondoljuk, nem mehetünk el szó nélkül azon fejlemények mellett, melyek talán még a koronavírusnál is súlyosabb csapást mértek a magyar színházi szakma már eleve legyengült immunrendszerére. Ezért különdíjjal szeretnénk elismerni azt az akciósorozatot, amelyet a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói közössége 2020. szeptember 1-jén indított az intézmény autonómiájának megőrzése érdekében. Ezek az alkotás hagyományos hierarchiáit kritikusan felülvizsgáló, a színjátszás szokványos színtereiről kilépő, sokak számára az aktív részvétel lehetőségét felkínáló performanszok Magyarországon ritkán látott módon gondolták újra a színház társadalmi funkcióját, miközben egyszersmind ékes bizonyítékául szolgáltak a hallgatók mesterségbeli tudásának és kiváló együttműködési készségének. S nem utolsó sorban hitet adtak a jövőre nézvést, hogy egyszer ilyen is lehet majd a színház” – indokolta döntését a szakmai grémium.

 
Fotó: FuchsMáté

A kuratórium tagjai 2021-ben: Darida Veronika esztéta, Herczog Noémi kritikus, szerkesztő, Imre Zoltán színháztörténész, Kricsfalusi Beatrix irodalom- és színháztörténész, Rádai Andrea kritikus, szerkesztő, Varga Anikó kritikus, szerkesztő.

Február közepén Magyar Civil Becsületrend kitüntetést kapott az SZFE közössége.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.