Tánc

Vadászat

  • - sisso -
  • 2018. május 12.

Színház

Vadászat címmel új produkciót készített a Timothy and the Things, Fülöp László társulata a Hazai pálya című kortárstánc-sorozat utolsó bemutatójaként. Sötét tónusú, iróniában bővelkedő, erős évadzárásnak lehettünk tanúi. Strauss Im-ígyen szóla Zarathustra című szimfonikus költeményének kezdő akkordjainak zilált, paródiába hajló átiratával indul az előadás, amiből már sejtjük, hogy Nietzsche az emberiség fejlődésének eszméjéről szóló filozofikus művének főbb gondolatait fogják itt nekünk kifordítani. A három, különböző kortárs irányzatot képviselő férfi táncosra komponált darabban aztán Déri András, Várnagy Kristóf és Kelemen Patrik felrázzák rendesen a táncszínpadot, nekifeszülnek és keresztülgázolnak rajta, vagy épp a mélyére zuhannak, és onnan törnek elő csatakosan, változatos technikákkal. Ilyen értelemben erdővé válik a majdnem csupasz tér, az emberi kapcsolatok és az önismeret szövevényes őserdejévé. Vadászat sincs igazán, önmagukat űzik és az egymáshoz való viszonyulásaikat igyekeznek értelmezni, kitaszítottságukat vagy éppen személyes szimpátiáikat élik meg a különböző mozdulatsorokban, illetve saját démonjaikkal birkóznak lendületesen, néha hisztérikusan. Ami a legfontosabb, hogy miközben az önkifejezés férfias eksztázisának mámorában szerencséltetik magukat, a közönség is remekül szórakozik. A hétköznapi lélekboncoláson kívül itt is nagy jelentőséget kap egy hangszer, mégpedig az elektromos gitár. Tombolnak, kipakolják a lelküket, és így lesznek szép üresek. Oh we’re so pretty vacant…and we dont care.

Trafó, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.