rés a présen

„Elbizonytalanítják az általános nézői sztereotípiákat”

Perovics Zoltán színházcsináló

  • rés a présen
  • 2018. május 12.

Színház

rés a présen: Nem akartalak rendezőként aposztrofálni, jól tettem?

Perovics Zoltán: Igen. Nálunk a színházi tevékenységhez tartozik a szabás-varrás, az installációk építése, az asztalosmunka, a horganyzott lemezek kialakítása is. A Metanoia Artopédia előadásai soha nem eleve színpadra szánt művekből indultak ki, a résztvevők is kutatóivá, íróivá válhattak az előadásoknak, hozhattak utcai dialógustöredéket, álmot, újsághírt, bármit, ami azzal a valamivel kapcsolatban fontossá vált számukra. A nem lineáris építkezésnek és történetmesélésnek következménye lehetett, hogy az előadások záróakkordjaként beindított és közelről megtekinthető mechanikus installációk elbizonytalanítják az általános nézői sztereotípiákat.

rap: Milyen múltra tekint vissza a színházi csoport?

PZ: A Metanoia Artopédiát 1990-ben alapítottam Szegeden. A bemutatóinkat 1991 és 1996 között az újszegedi Bálint Sándor Művelődési Házban tartottuk, majd 1996 és 1998 között egy lakástérbe kényszerültünk. Azóta nincs állandó helyünk, a szegedi Régi Zsinagógában, az Artopéd Műteremben és a szegedi Grand Café Mozitermében tartunk bemutatókat. Előadásaink, installációs objektumaink eljutottak a többi közt Amszterdamba, Berlinbe, Potsdamba, Szentpétervárra, Szabadkára is.

rap: Jelenleg egy kiállításotok látható Budapesten. Milyen munkákból áll?

PZ: A Metanoia Lomtár – meditációs objektumok hendikepje című kiállításunk a Budapest Galériában (Bp. III., Lajos u. 3.) látogatható május 1-jéig. A Lomtár anyagát a Metanoia Artopédia 1990 és 2018 között bemutatott előadásaihoz készített mechanikus tárgyinstallációk és meditációs objektumok válogatott gyűjteménye alkotja. Mindez kiegészül az egykori előadások fotódokumentációival és objektfotói­val. A fotókat Tóth Balázs Zoltán és Révész Róbert készítette. A kiállítást Varga Szűcs Dórával, Varga Verával és Erdély Perovics Andreával installáltuk. Ismét Jeles András nyitotta meg, akinek 2000 óta díszlet- és látványterveket készíthetek az unikális rendezéseihez.

rap: Mikor láthatunk titeket?

PZ: Április 13-án 16 órakor tárlatvezetést tartok a Budapest Galériában. Április 19-én 16.30-kor Török Tamás kurátori tárlatvezetése követi ezt. A Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára című előadásunk legújabb variációja április 23-án Kragujevácon, április 26-án Belgrádban, május 12-én Varsóban, május 16-án Krakkóban, június 30-án pedig a Zsámbéki Színházi Bázison lesz látható. A Metanoia Lomtár teljes gyűjteményének kiállítását tervezzük bemutatni ősszel Újvidéken. Jelenleg új előadáson dolgozunk, abban Erdély Perovics Andrea egy Diotima/
Sophia-alak képében fogja tolmácsolni Platón Szókratész védőbeszédét.

rap: Tervezel hosszabb távra?

PZ: Igen, az első magyarországi független színházi laboratórium létrehozását Szegeden, amely egy installációs kiállítótér és egy műhely kialakítása mellett nemzetközi kooperációknak, konferenciáknak és színházi képzésnek is helyet adna. Ezeknek az elképzeléseknek a megvalósításához független pénzügyi alap létrehozása szükséges, mert a pályázati rendszerekre érvényes szempontok és határidők a kutatást, a felfedezést és az árnyaltabb építkezést nem, ám a koraszülést egyre inkább preferálják.

rap: Hiszel a mesékben?

PZ: A szegedi volt orosz laktanya beázásoktól omladozó épületében, a moszatok, a hínárok és a vízi csigák bizalmas viszonyt folytatnak a Metanoia Lomtár ott korhadó és rozsdásodó objektumaival. Mint a mesében.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.