rés a présen

„Elbizonytalanítják az általános nézői sztereotípiákat”

Perovics Zoltán színházcsináló

  • rés a présen
  • 2018. május 12.

Színház

rés a présen: Nem akartalak rendezőként aposztrofálni, jól tettem?

Perovics Zoltán: Igen. Nálunk a színházi tevékenységhez tartozik a szabás-varrás, az installációk építése, az asztalosmunka, a horganyzott lemezek kialakítása is. A Metanoia Artopédia előadásai soha nem eleve színpadra szánt művekből indultak ki, a résztvevők is kutatóivá, íróivá válhattak az előadásoknak, hozhattak utcai dialógustöredéket, álmot, újsághírt, bármit, ami azzal a valamivel kapcsolatban fontossá vált számukra. A nem lineáris építkezésnek és történetmesélésnek következménye lehetett, hogy az előadások záróakkordjaként beindított és közelről megtekinthető mechanikus installációk elbizonytalanítják az általános nézői sztereotípiákat.

rap: Milyen múltra tekint vissza a színházi csoport?

PZ: A Metanoia Artopédiát 1990-ben alapítottam Szegeden. A bemutatóinkat 1991 és 1996 között az újszegedi Bálint Sándor Művelődési Házban tartottuk, majd 1996 és 1998 között egy lakástérbe kényszerültünk. Azóta nincs állandó helyünk, a szegedi Régi Zsinagógában, az Artopéd Műteremben és a szegedi Grand Café Mozitermében tartunk bemutatókat. Előadásaink, installációs objektumaink eljutottak a többi közt Amszterdamba, Berlinbe, Potsdamba, Szentpétervárra, Szabadkára is.

rap: Jelenleg egy kiállításotok látható Budapesten. Milyen munkákból áll?

PZ: A Metanoia Lomtár – meditációs objektumok hendikepje című kiállításunk a Budapest Galériában (Bp. III., Lajos u. 3.) látogatható május 1-jéig. A Lomtár anyagát a Metanoia Artopédia 1990 és 2018 között bemutatott előadásaihoz készített mechanikus tárgyinstallációk és meditációs objektumok válogatott gyűjteménye alkotja. Mindez kiegészül az egykori előadások fotódokumentációival és objektfotói­val. A fotókat Tóth Balázs Zoltán és Révész Róbert készítette. A kiállítást Varga Szűcs Dórával, Varga Verával és Erdély Perovics Andreával installáltuk. Ismét Jeles András nyitotta meg, akinek 2000 óta díszlet- és látványterveket készíthetek az unikális rendezéseihez.

rap: Mikor láthatunk titeket?

PZ: Április 13-án 16 órakor tárlatvezetést tartok a Budapest Galériában. Április 19-én 16.30-kor Török Tamás kurátori tárlatvezetése követi ezt. A Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára című előadásunk legújabb variációja április 23-án Kragujevácon, április 26-án Belgrádban, május 12-én Varsóban, május 16-án Krakkóban, június 30-án pedig a Zsámbéki Színházi Bázison lesz látható. A Metanoia Lomtár teljes gyűjteményének kiállítását tervezzük bemutatni ősszel Újvidéken. Jelenleg új előadáson dolgozunk, abban Erdély Perovics Andrea egy Diotima/
Sophia-alak képében fogja tolmácsolni Platón Szókratész védőbeszédét.

rap: Tervezel hosszabb távra?

PZ: Igen, az első magyarországi független színházi laboratórium létrehozását Szegeden, amely egy installációs kiállítótér és egy műhely kialakítása mellett nemzetközi kooperációknak, konferenciáknak és színházi képzésnek is helyet adna. Ezeknek az elképzeléseknek a megvalósításához független pénzügyi alap létrehozása szükséges, mert a pályázati rendszerekre érvényes szempontok és határidők a kutatást, a felfedezést és az árnyaltabb építkezést nem, ám a koraszülést egyre inkább preferálják.

rap: Hiszel a mesékben?

PZ: A szegedi volt orosz laktanya beázásoktól omladozó épületében, a moszatok, a hínárok és a vízi csigák bizalmas viszonyt folytatnak a Metanoia Lomtár ott korhadó és rozsdásodó objektumaival. Mint a mesében.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.