ZSIBONGÓ melléklet - Tánc

Változások könnye

A Love Supreme

  • Artner Sisso
  • 2018. április 22.

Színház

A 2017-es bécsi ImPulsTanz fesztivál egyik biztos befutója az Anne Teresa De Keersmaeker által felépített világhírű belga társulat, a Rosas A Love Supreme című új előadása volt. Illetve egy 2005-ös előadásának „újrahangszerelt” verziója, négy fiatalabb férfitáncossal.

Örömteli táncmatematika, amelynek kapcsán újra bizonyossá vált, hogy a klasszikus kortárs táncmű kifejezés nem oximoron. Persze bőven vannak már ennek a műfajnak is emblematikus koreográfiái, nagyszabású alkotói. Időben messzebbre megy vissza a tárgyalt darab története, mégpedig 1964-ig, amikor John Coltrane, az amerikai dzsessz-szaxofonos- és zeneszerzőikon elkészítette azonos című, a modern dzsesszt is újraformáló albumát, amelyet alapul vett a koreográfia.

A találkozás a zeneművel a táncszínpadon reveláció volt. Bár a négy táncosnak is köszönhető, hogy a négytételes alkotásból olyan nyers erővel tör felszínre a szakrális erő, hogy elkerülhetetlen a fejest ugrás. A drog- és alkoholmizérián magát átküzdő Coltrane saját bevallása szerint is őszinte vágyát fejezte ki ebben a spirituális műben a teljesebb élet, a tisztább művészet s talán az istenhez való közelebb jutás iránt. Az improvizáció és rigorózus struktúra, valamint a hangok zabolátlansága és a forma szigorúsága közötti feszültség felhívás lehetett De Keersmaeker számára, hiszen mozdulatrendszere pont erre a fenséges geometriára épül. Salva Sanchisszal együtt, aki az eredeti verzióban még táncolt, közösen vállalták, hogy egybeforrasztják a zenei kompozíciót és a mozgásimprovizációkat. A struktúrát és a kompozíciót nyilván De Keersmaeker vázolta fel, Sanchis pedig a mozgás- és improvizációs technikát gyúrta bele.

A négy férfi feketében a kvartett négy hangszerét illusztrálja. Az előadást Coltrane szaxofonjának úgymond megtestesítője vezeti fel egy néma szólóban. Ez zavaróan hosszú lehet a felkészületlen nézőnek, pedig Thomas Vantuycom, azaz Mr. Szaxofon szerepe az alapozás, a felkészítés a befogadásra. Felsorakoztatja a későbbi gesztusokat, kicsomagolja a titkos Rosas ZIP-et, tálalja az előadás mozdulatrendszerét. Még nem tudjuk, de az emelkedő és süllyedő, feszes és hirtelen ernyedő végtagok, a gerinc hajlékonysága és szilárdsága a húrok viselkedését képezi le. A belőlük áradó ellenállhatatlan erőt hivatott megmutatni, de a fúvós hangszer öblös sikítását és az utána következő szusszanó csöndeket is, vagy a billentyűk koppanását késleltetve követő pendülést. Meghökkentő, ugyanakkor okos, pontos felütés, amely rendet és kapcsolatot teremt a zavaros valóság és az emelkedett zene között, mielőtt a színpadot ellepik a testek és elárasztja a dzsessz. Megadja a darab koordináta-rendszerét, csak aztán lép be a többi hangszerember a behatárolhatatlan, egyszerű, szinte homályos térbe, és játszik például albumbemutatót. Sőt, a zeneszerzés folyamatába, Coltrane agyába enged betekintést a koreográfia, egészen a Psalmus című negyedik tételig, ami az alkotó (ki tudja, melyik alkotó: a zeneszerző, a koreográfus vagy az előadó?) találkozását szimbolizálja a felsőbb erőkkel. Persze addig sem töltjük hiába az időt mi, halandó nézők, mert követni kell az előadást. Pontosabban a Mr. Szaxofonhoz társuló Elvin Jones dobjátéka által inspirált José Paulo dos Santos, a Jimmy Garrison bőgőjét feltámasztó Jason Respilieux és McCoy Tyner zongorahangjainak szerepét magára öltő Bilal El Had táncrendjét. A mozdulataik harmóniába rendeződéseit, a hirtelen szétforgácsolódásokat, a különböző tónusú, hol kirobbanó, hol rigorózus, hol humoros szólókat. Megfigyelni és élvezni a lobogó szaxofonhangtól irányított hullámzó karok látványát vagy talán pont a leszúrt mozdulatok által előcsalt zongorafutamot. Végtére is eggyé lesz a zene és a mozdulat. A tánc igazi varázslata az illúzió, hogy előbb volt, mint a zene, de legalábbis ugyanabban a pillanatban született. Simán hallanánk Coltrane agymenését már akkor is, ha a lezárás ugyancsak egy néma etűd volna. De nincs didaktika, a történet így fenséges és kerek. A halhatatlan dzsesszkirály pedig azt üzeni a tánc médiu­ma által nekünk, halandóknak, hogy az életünkön változtatni kell, ha az már nem élet, szenvedések árán is, mert a világot változtatjuk meg vele.

Coltrane bűvös négyzetének táncos kikerekítése május 24-én, 25-én és 26-án a Trafóban is látható lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.