Színház

Több a soknál

Tóth Krisztina: Pokémon go

Színház

Van az a vicc, amiben a vonat levágja Nyuszika egyik kezét. Aztán levágja a másikat is, majd mindkét lábát.

Kicsit ilyen a Rózsavölgyi Szalon Pokémon go című előadásában ábrázolt, számos tragédiától sújtott család is, csak itt nincs poén a végén. Adott: egy mérgező típusú, önző, gyűlölködő nagymama, egy vidéki panelben fulladozó házaspár (Feri és Adri), lesújt: a sunyi, csaló, szexuális erőszakot is elkövető szomszéd (Józsi), a rák, a fiúgyermek (Gabika) öngyilkossága és egy válás. Azon a ponton, amikor a gyermekkorában bántalmazott Dorka, Gabika barátnője, bejelenti, hogy terhes lett az erőszaktevőtől, és hozzáteszi, hogy két gyermek fogant meg, majdnem elheherészi magát a közönség, de aztán illedelmesen visszabillen a temetésen részt vevő távoli rokon pozíciójába. (A másik vicc az, hogy az a Rózsavölgyi Szalon, ahol egy olyan drámát mutatnak be, amiben egy kedves, naiv, fiatal lányt szexuálisan bántalmaznak, nemrég bejelentette, hogy a következő évadban rendezni fog náluk Marton László. Távol álljon tőlem, hogy egyenlőségjelet tegyek a szexuális erőszak és Marton tettei között, de mégiscsak bizarr helyzet, amitől feláll a hátamon a szőr.)

Sokat gondolkodtam azon, hogy a Csizmadia Tibor rendezte előadás talán erre a heherészésre lett kitalálva, hiszen hasonló szellemben, egész ígéretesen indul: az első jelenetekben az a feladat, hogy a dédi elásott urnáját kell megtalálni a nagyi házának a kertjében. Ez a szituáció egyrészt szépen megmutatja a családtagok közötti viszonyokat, ráadásul vicces is, azonban ennek a fajta könnyedségnek később már nincs nyoma. Egyre komorabb-nyomorabb minden, a történet alapján leginkább még karmikusnak tűnik a tragédiasorozat, de az előadás erre nem erősít rá semmiféle stilizációval vagy reflexióval.

Pedig amúgy nagyon jól hangzik, hogy a Rózsavölgyi felkér egy kortárs, költészetben és prózában elismert, népszerű írót, hogy írjon egy drámát, és meggyőződésem, hogy a gesztusnak hosszú távon akár még jelentős hozadéka is lehet. Ráadásul Tóth Krisztina nem az a francia csokoládétortával gurigázó típus, így kissé rá is nehezedik a polgári szalonra a magyar valóság: mintha a szerző Akvárium című regényének reménytelen, távlatok nélküli, áporodott levegője áradna szét. A szegénység is ugyanaz, csak már nem gangos bérházas, hanem nyolcadik emeleti panellakásos, az meg akár társadalomkritikának is felfogható, hogy Adri a foglalkozása szerint tanár. Érdekes, hogy a zártság, a továbblépésre való képtelenség a legnyomasztóbb módon a helyszíneket jelző, a háttérbe vetített képekben van benne, amelyek az előadás idejéhez képest egyébként anakronisztikusnak tűnnek (díszlet: Enyv­vári Péter).

Ám a Pokémon góba egy családregényre is elegendő tragédia, fordulat van belezsúfolva. S míg egy Tóth Krisztina-novellában már abban benne van egy egész sors, ahogy egy nő elmos egy kávéscsészét, vagy ahogy egy szereplő ül a gangon és rádiót hallgat, itt túl sok minden van kimondva, rosszabb esetben eljátszva – és persze hogy nem lehet minden szálat egyforma részletességgel, hitelességgel kibontani. És rendezői invenció sincs az előadásban, ami ezzel a helyzettel kezdene valamit. A cím és a színlap ráadásul valami nagyon a mai korra reflektálót ígér, valami olyat, ami beránthat saját magunk telefonnyomkodó másikranemfigyelésébe, de ez a kapocs egyáltalán nincs meg. Feri Pokémon gózás helyett akár dobozokat is vághatna és hajtogathatna, s bár a kiterjesztett valóságot simán lehetne szemléltetni, a közönség csak a játék leírását kapja a kávéházi asztalokra kiszórt, fénymásolt papíron.

Ferit Debreczeny Csaba játssza, érzékeltetve az érzelmi restséget, a máshollevést, de azt kevéssé értjük, miért akar mindenáron menekülni a felesége, Adri mellől, akinek nőies lágysággal elegy asszonyi szilárdságát ragadja meg Bozó Andrea. A nagymama bogaras érzéketlensége szépen megjelenik Tímár Éva alakításában, de ezt a karaktert nem nyomja múltjának a súlya (pedig meg is tudunk róla egyet s mást). Sztarenki Pál mindent megtesz azért, hogy Józsi szomszéd tenyérbemászóan irritáló és gyanús legyen, épp ezért érthetetlen, miért dől be neki ilyen könnyen a súlyos dolgokat cipelő, de az élethez reménnyel és örömtelien forduló fiatal lány, Dorka, akit Ladányi Júlia e. h. alakít meggyőző erővel. Az ő történetéhez képest még inkább kidolgozatlannak tűnik Gabika öngyilkossága és az ahhoz vezető út, és ez nem az őt játszó Hunyadi Mátén (e. h.) múlik.

A végén a magára hagyott, nagy pocakos Dorka és a kemoterápiában megkopaszodott Adri marad együtt. Két ember – akik mindent elvesztettek, és akiknek semmi közük egymáshoz – egymásba kapaszkodik. Ebből a tömény, komplementer reménytelenségből mégis felsejlik valami reményteljes – még azt is el tudom képzelni, hogy az alkotók ezért a képért írták és rendezték meg ezt az előadást. Ha másért nem is.

Rózsavölgyi Szalon, február 21.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.