Zsugaparti szolidan – Vidnyánszky beszáll

  • L. T.
  • 2013. május 26.

Színház

A Nemzeti direktora vasárnap délután kiült a Vörösmarty térre, hogy jegyeket áruljon színháza első előadására. Ott voltunk mi is.

A Nemzeti Színház utolsó előadásaira percek alatt elkapkodták a jegyeket, ahogy a Nemzeti Színház első előadásaira is elkapkodták volna. Ám úgy látszik, Vidnyánszky nem nagyon bízott a hálózsákos érdeklődők tömegeiben, így inkább rendezett egy ingyen előadást. A Vörösmarty téren saját kezűleg kezdte árulni az évadnyitó Tamási Áron-darabra a zsugát. A beharangozóban sztárvendégeket is ígért, így benne volt a csomagban egy jó kis vásári komédia is.

false

 

Fotó: Legát Tibor

Mi tagadás, a műsorra érkeztünk, azt hittük, hogy a jegyárusítás egyúttal performansz lesz vagy demonstráció, kicsit arra is számítottunk, hogy megérkezik a békemenet, Széles Gábor mindjárt két páholyt is vásárol magának. Hajrá Vidi! Ne hagyd magad!

Ám legnagyobb sajnálatunkra a műsor elmaradt: a Gerbeaud előtt felállított sátortól az oroszlános kútig kígyózott a főleg idősekből álló reménybeli közönség – s ahogy türelmetlenségnek, tolakodásnak, úgy annak sem volt nyoma, hogy bárki is késztetést érezzen egy Vivát Vidnyánszky!-ra, esetleg némi szolidáris buzizásra.

false

 

Fotó: Legát Tibor

Aki a nyolcvanas évek Kelet-Berlinjében járt, ott láthatott ilyet. Csend, rend, fegyelem, ám amíg ott gyarló fogyasztási javakért tekeredett a kígyó, itt a templomba bocsátásért, a főpappal esedékes személyes találkozóért – mégis a sorban csupán egyetlen kérdés keringett: „Mennyiért van a legolcsóbb?”

A sátorban ülő Vidnyánszkynak mindenkihez volt egy kedves szava, lejattolt az összes jegyvásárlóval. Nem nagy ügy, hiszen amíg ott voltunk, csupa drukkert láthattunk, sehol egy provokátor.

A jegyvásárlók kérdésünkre mintha betanított szöveget feleltek volna: nem voltak, nem is mentek volna az Alföldi-féle Nemzetibe, ide viszont muszáj, mert ez biztosan jó lesz… Ja, biztosan. S mondták még azt is, hogy a Nemzeti szeptembertől valóban a nemzet színháza lesz, nem olyan torz szemléletű, mint eddig. Tamási Áron pedig „olyan magyar, amilyenek mi vagyunk” – tette hozzá egyikük, kínosan kerülve a szalonképtelen kifejezéseket.

Összegzésként tehát szolid összejövetel volt, a főhős Vidnyánszky borzasztóan elégedettnek tűnt, ám, ha nem csalódtunk, ennél azért nagyobb csődületre számított.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.