Tánc

Radioballet: A szerelem természete

  • Sisso
  • 2013. június 1.

Színház

Új projektformáció a hazai kortárs táncban: Egyed Bea jelenleg a Duda Éva Társulattal is dolgozik és tanít, Újvári Milán a Frenák Pál Társulatban táncolt, majd a kanadai Cirque de Soleil-hez szerződött, de együttműködött Nigel Charnockkal is. Sokat tapasztalt, nagy tudású táncosok mindketten - ám nem született koreográfusok. Interaktív utcai akcióik meghökkentőek és mulatságosak, részben, mert kiállásra is szokatlan párosról van szó: egy nyurga lány és egy nála másfél fejjel alacsonyabb fiú. Első egész estés táncdarabjuk is meglovagolja ezt az alkati különbséget. Lehetne az egész melankolikus chaplini geg az elfogadásról, de a duót inkább a szerelem mint olyan, illetve az erőszakos lány és a szelíd fiú kapcsolata érdekli.

A nyitóképben Újvári egy szál műrózsával, meztelenül szavalja Radnótitól a Két karodbant, majd vad rockzene következik, és ráront a takarásból egy szintén meztelen, bolond nőszemély. Intenzív és full kontakt tánc, összeütődések, nagy huppanások, felkenődések. Sztriptízbe oltott wrestling. Az anyukák szívükhöz kapnak, a fiatalok nagyokat nevetnek, amikor a táncos lány a hóna alá kapja kis emberét. Én pedig zavarban vagyok. Nemcsak azért, mert nem látom az átgondolt koncepciót a show mögött, hanem mert az emblematikus rockszámok elviszik az előadást valami illusztratív háttértánc felé, amin a közbevetett Bukowski-szövegek és a műrózsaeső között feszülő disszonancia sem segít. A vég happy end, nyilvánvalóvá válik, hogy a látott darab a két táncos saját szerelméről szól, őket ünneplik, zajos a siker.

MU Színház, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.