A hitelesség fontossága
A jelenlegi gazdasági helyzetben a vevő számára nem csupán az ár fontos, hanem az is, hogy olyan cégtől vásároljon, amelyben megbízik. Ez az áru minőségét, a megfelelő információk elérését éppúgy magában foglalja, mint a gördülékeny visszárukezelést, vagy éppen a gyors ügyfélszolgálatot. Ha a vállalat hiteles képet tud kialakítani magáról, akkor egy komoly lépést tett a sikerhez vezető úton.
Egy üzlet esetében az áru minősége “tapintható”, mint ahogy a kiszolgálás színvonala, a bolt belseje is sok mindent elárul a cégről. Egy online értékesítési platform esetében kicsit más helyzet. A termék nem vehető kézbe, így azon információk birtokában kell a vevőnek döntenie a vásárlásról, amit az adott vállalkozás weboldalán lát, illetve a céggel kapcsolatos vevői véleményekből, esetleg social kommentekből szűr le.
Hitelesség az online térben
Egy jól felépített, információkban gazdag weboldal sokat dob egy ismeretlen márka hitelességén is. Lássuk, mit jelent mindez a gyakorlatban!
Stabil, esztétikus felhasználói felület
Az első benyomás meghatározó egy ismeretlen vállalkozás esetében. Az offline térben ez az üzletbe való belépést jelenti, egy webshop esetében pedig az online felületével való találkozást.
Ha a weboldal gyorsan betöltődik, és egy olyan modern designnal rendelkező felületre érkezik a látogató, amely áttekinthető, egyszerűen navigálható, kiváló minőségű képekkel, kellő mennyiségű információval van tele, és gördülékeny a checkout folyamat, az már fél siker. Az optimális felhasználói élményt tehát nem egy vonzó árral éri el kereskedő, hanem esztétikus és ügyfélbarát felülettel. Hiszen lehet bármennyire is csábító az ár, ha a vevő nem jut el addig a pontig, hogy kifizesse a vételárat. És ha esetleg ki is fizeti, akkor egy rossz ügyfélélményt követően valószínű, hogy soha többet nem tér vissza.
Tartalommarketing
Egy jól felépített, modern designnal rendelkező weboldal mit sem ér, ha nem érkeznek rá vevők. Hirdetésekkel ugyan lehet rá ügyfeleket terelni, ám ez nem csekély kiadással jár, amit hosszabb távon aligha engedhetnek meg maguknak a kis- és középvállalkozások. Egy reklámkampány pedig nem a megfelelő eszköz arra, hogy egy brand hitelességét egymagában felépítse.
Egy jól átgondolt tartalommarketing stratégia ugyanakkor megfelelő eszköz ahhoz, hogy a brandet vonzóvá, hitelessé tegye, kialakítsa a lojális vevőközönséget. Bár a tartalommarketing szó hallatán virális YouTube-videókra, social posztokra gondolhatnak a legtöbben, ám ennél jóval többről van szó. A tartalommarketing nem direktben az eladásról szól, hanem értékes, releváns tartalmak létrehozásáról és tudatos terjesztéséről, például blogcikk, podcast, videó, közösségi média poszt, letölthető e-book formájában. Az egyszeri reklámmal ellentétben azt sugallja, hogy a vállalkozás törődik az ügyfeleivel, hiszen személyre szabott tartalmat nyújt át, annak függvényében, hogy éppen a vásárlás melyik szakaszában jár.
Rendszeresen megjelenő új, hasznos tartalmakkal az oldal hitelessége nem csak a felhasználók, de a keresőmotorok szemében is növelhető. A tartalommarketingnek az On-Page SEO (a weboldal tartalmának fejlesztésére koncentráló keresőoptimalizálás) éppúgy részét képezi, mint az Off-page SEO (linképítés). Érdemes tisztában lenni azzal, hogy ez nem egyik napról a másikra hoz eredményt, hanem hosszú távon, és mind a stratégia, mind a kivitelezés komoly szakértelmet igényel.
Naprakész információk
A weboldal nem csupán arra való, hogy egy telefonszámot és email címet találjon rajta a látogató, elolvassa a cég történetét, vagy végiglapozza a termékkatalógust. Ennél jóval több tartalom szükséges ahhoz, hogy a vevő szemében hitelessé, megbízhatóvá váljon a vállalkozás.
Egy weboldal akkor tölti be funkcióját, ha a vevő könnyen megleli az általa keresett árut, illetve azt az információt (pl. termékinformációk, szolgáltatások, árak), ami segítséget jelent számára a döntés meghozatalában. Hasznosak lehetnek számára továbbá a termékhez, illetve szolgáltatáshoz kapcsolódó videók, vevői visszajelzések. Az is erősíti a vállalat hitelességét, ha kiemelt helyen szerepel a visszáru kezelési politikája, illetve a termékre vonatkozó garancia.
Azt talán mondani sem kell, hogy a friss és naprakész weboldal alapkövetelmény. Ha olyan információval találják szembe magukat a vevők, ami már nem aktuális - akár a termékportfólióból időközben kikerült termékről van szó, akár egy nem frissülő készletinformációról -, az könnyen bizalomvesztéshez vezethet.
Visszajelzési, értékelési lehetőség
Az ügyféllel nem csak addig kell foglalkozni, amíg meg nem vásárolja az adott terméket. Utána is törődni kell vele. És éppen itt követik el legtöbben a hibát: kizárólag az értékesítésre koncentrálnak, az ügyfélkezelésre, az utánkövetésre nem.
Alapvető, hogy ha egy termékkel, vagy szolgáltatással kapcsolatban kérdése merül fel a vevőnek, akkor a weboldalon található elérhetőségek egyikén (telefonszám, email cím, chat stb.) gyorsan reagáljanak a megkeresésére, és gördülékenyen megoldják a problémáját. Ha azonban a telefonokat nem veszik fel, a megkeresésekre semmilyen válasz nem érkezik, akkor egy rossz ügyfélszolgálattal rendelkező céghez a csábító ár ellenére sem tér vissza a vevő.
Ugyancsak ilyen fontos, hogy a vállalkozás visszajelzési és értékelési lehetőséget biztosítson a vevők számára. Ha mód van az adott terméket, szolgáltatást pontozni, véleményt fűzni hozzá, akkor az érdemben javítja az odalátogató szemében a cég hitelességét.
Egy online térben megjelenő vállalkozás számára, különösen ha most indulóról van szó, a hitelesség felépítése kulcsfontosságú a növekedés szempontjából. A vevők többsége ugyanis a megbízható cégeket részesíti előnyben a vásárlásnál. A hitelesség megszerzését a tudatos tartalommarketing éppúgy tudja segíteni, mint a felhasználóbarát felület, naprakész weboldal, ám nem árt szem előtt tartani: a bizalmat fenn is kell tartani.