chili & vanilia - Carpaccio

  • .
  • 2009. június 25.

Trafik

Olasz éttermek étlapján kötelező elem, manapság azonban gyakorlatilag szinte alig akad olyan menő étterem, amelynek étlapján ne szerepelne a carpaccio valamilyen formája. A klasszikus hajszálvékonyra szeletelt, nyers bélszínből készül, amelyet olívaolajjal és citromlével locsolnak meg, tetejére néhány forgács parmezán kerül.
Az étel Vittore Carpaccio olasz reneszánsz festőről kapta a nevét, aki festményein előszeretettel használta a nyers húsra emlékeztető vörös színt. Az azóta világhírűvé vált ételt először állítólag Giuseppe Cipriani, a velencei Harry's Bar étterem tulajdonosa készítette 1950-ben, a Carpaccio-kiállítás évében. A múzsa a legenda szerint Amalia Nani Mocenigo hercegnő volt, akit az orvosa eltiltott a főtt hústól, számára kreálta a séf. Manapság divatos mindent carpacciónak nevezni, ami vékonyra van szeletelve, lazac vagy tonhal esetében még elmegy, amikor azonban az étlapon gombacarpaccio, édeskömény-carpaccio meg alma- vagy epercarpaccio jelenik meg, azt kissé túlzásnak tartom. Amennyire mutatós és elegáns étel, annyira egyszerű házilag is elkészíteni. A titok nyitja természetesen maga az alapanyag: ehhez a legjobb minőségű és kifogástalan frissességű hús szükséges, másképp neki se álljunk. A bélszín nem a legolcsóbb mulatság, mivel azonban hajszálvékonyra szeleteljük, viszonylag kis mennyiségre van szükség.

Bélszíncarpaccio házilag

Hozzávalók (2 személyre)

10 dkg jó minőségű bélszínparmezánforgácsokegy marék friss rukolajó minőségű olívaolajsó, bors

esetleg pesto

A bélszínt jól lehűtjük, hogy könnyebben lehessen szeletelni. Egy nagyon éles késsel vékony szeleteket vágunk a húsból. A munkalapra folpack fóliát terítünk. Ráhelyezzük a hússzeleteket úgy, hogy minden szelet mellett legalább még egyszer annyi üres hely maradjon minden oldalról. A tetejére ráhelyezünk egy pontosan ugyanakkora fóliát, mint az alsó réteg, és szorosan rányomjuk, "összeragasztjuk". A fólián keresztül óvatosan szinte áttetszőre lapogatjuk a hússzeleteket (amelyek mérete így legalább duplájára nő, ezért kell köztük helyet hagyni). Olyan húsklopfolóra van szükség, amelynek teljesen sima a felülete, esetleg egy sodrófa is megteszi. Barázdált húsklopfolót semmiképp se használjunk, mert nagyon szétzúzná a hús rostjait. Vagy rögtön arra a tányérra helyezzük, amelyen tálaljuk, vagy a fóliák között hagyjuk, és azzal együtt, összehajtogatva tesszük hűtőbe. Tálaláskor meglocsoljuk finom olívaolajjal, sózzuk, borsozzuk, végül rádobunk egy marék rukolát és parmezánforgácsokat. Ízlés szerint kevés bazsalikom- vagy rukolapestót is csöpögtethetünk rá.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.