rés a présen - Dehogy hisszük azt, hogy tudunk - Smrgl, yuppie-punk zenekar

  • .
  • 2009. június 25.

Trafik

rés a présen: Milyen meggondolásból alapít valaki punkzenekart a kétezres években? Szigeti Szabolcs (ének): Részeges meggondolásból. A nyomorult Szigeten voltunk két éve, úgy a hetedik nap táján, éppen egy nagyszerű Flash-koncertről dülöngéltünk kifelé... Dobos Gergely (dob): Pont, hogy gáz volt az a koncert.
Épp azt mondtuk, hogy ilyen szemetek mi is tudunk lenni, szóval miért ne?

Szigeti: Aztán a következő percekben ott a helyszínen összeszedtük a zenekar tagjait. Tudsz dobolni, Dobos? Nem, de az a nevem. Tudsz basszusozni, Aknay? Azt mondta, van ilyen hangszere. A végén még a Fencsiknek is elhittük, hogy tud gitározni.

Fencsik Tamás (gitár): Pedig nem igazán, de most lett egy új hangszer, ami elég koszosan szól, szóval az Aknaynak is meg kell csináltatnia a basszusgitárját, mert most meg az szól roszszul ehhez képest. A múltkor valami zenész elkezdte elemezni a próbateremben ezt a hangszert, és megkérdezte, hogy milyen fából van. Na, akkor hagytuk ott a francba.

Aknay Csaba (basszus): De az jó próba volt, nem volt ott a Szigeti, ami hasznos, mert így a három hangszeres némileg összeszokik, és nincs olyan oltári káosz, mint volt az elején.

rap: Mitől mondhatja magát egyáltalán punknak ma valaki?

Szigeti: Minek nevezzük magunkat ezzel a zenével, amit játszunk? A punk még mindig az, amikor néhány idióta hangszert fog, és azt hiszi, hogy tud rajta játszani.

Dobos: Dehogy hisszük azt, hogy tudunk.

rap: Hol játszotok egyáltalán? Legközelebbi koncert?

Szigeti: Ott játszunk, ahová beengednek. Az első két bulinkat a Bem moziban adtuk, de ott már nem szeretnek minket.

Fencsik: Másodszor kihívták ránk a rendőrséget éjjel egykor, hogy túl hangosak vagyunk. 2008-ban ez azért elég jó teljesítmény.

Dobos: Mindig hívunk más zenekarokat is, merthogy nincsen cuccunk. Csak két gitár, meg az énekmikrofon. Kell dobcucc, meg erősítők is.

Szigeti: Felléptünk a 2008-as szentendrei Nehézzenei Fesztiválon, ott játszottunk először idegenek előtt, és a Pestről odaingázó fiatal rockerek, punkok, bölcsészek és kispálosok egyformán jól vették az adást. Azt hiszem, ott jöttünk rá, hogy ennek van valami értelme.

Dobos: Annyira, hogy azóta már a második koncertünket adjuk.

Aknay: Az lesz a Dürer Kert kistermében június 26-án, pénteken, és fellép még velünk az Uzipov és a Hippikiller is, akik szintén barátságos zenéket tolnak.

rap: Főleg angolszász őspunkot hallottam tőletek. Vannak saját számaitok is?

Szigeti: Feldolgozást sokkal könnyebb játszani, mert azt nem kell megírni. És azt, ha másról nem is, a szövegről felismerik. A saját számaink anyázósak, beugatunk mindenkinek: tizenhat év körüli bankdiszkósok, szatyros mámik, a szomszédok, főleg a Czombáné, na meg a tapló motorosok.

Dobos: A biciklis futároknak is jár egy, az épp most készül.

Fencsik: Múltkor kérdezték, hogy az emósoknak miért nem? De minek? Meghalnak.

Dobos: Mind öngyilkos lesz egy éven belül.

rap: Hmm, a névről és a vörös csillagos logóról is azért valamit...

Szigeti: Na, erről soha többet nem beszélünk senkinek.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.