chili & vanilia - Cseresznye, meggy, piros

  • .
  • 2009. június 11.

Trafik

Fel a kezekkel - ha a kedvenc konyháját kérdezik, ki vágja rá a németet? (A csülök nem ér.) Méretes sültek, kolbászok, wurstok, káposzták - rusztikus, télies, férfias ízvilág. Olykor persze nem rossz a frissen sült kolbászok és a remek serpenyős, hagymás krumpli gyomorkorgató illata.
Na, de nyáron? A tipikus német édesség, az ún. Rote Grütze mégis mindent visz. Rote = piros, Grütze = kása. Eredetileg északnémet specialitás, ma az egyik legelterjedtebb desszert. Régen a szegények eledelének számított, mivel piros, bogyós gyümölcs mindig akadt - az eredeti recept egyes források szerint kizárólag málnából és ribizliből, mások szerint meggyből is állt. Ma a legtöbb háztartásban az kerül bele, ami éppen a piacon kapható. Nyáron ez az egyik legpraktikusabb édesség, előre elkészíthető, akár napokig eláll a hűtőben, fel lehet használni hozzá az összes maradék, már nem teljesen százszázalékos cseresznyét, meggyet, epret. A piros gyümölcsöket röviden összefőzik, keményítővel besűrítik, a végeredmény puding állagú piros kása, amelyet vaníliafagylalttal, tejszínnel, vaníliaöntettel vagy egyszerűen hideg tejjel tálalnak. Lehet sárga vagy zöld gyümölcsökből is készíteni. A hagyományos tálalási módon kívül is variálható, pl. fagylaltkehelyre forró öntetként, palacsintába, gofrira stb.

Ha édesítővel és vaníliaöntet nélkül készítjük, még kímélő is.

Piros gyümölcspuding (Rote Grütze)

Hozzávalók (4 személyre)

1 kg piros gyümölcs szezon szerint (vegyesen pl. cseresznye, meggy, málna, eper, ribizli)

10 dkg cukor

4 dkg étkezési keményítő

1 fahéjrúd

5 szegfűszeg

nagy darab citromhéj

3 dl víz (esetleg meggylé)

A gyümölcsöket előkészítjük: cseresznyét, meggyet kimagozzuk, többit megtisztítjuk, ha nagyobb szemű epret is használunk, azt nagyobb darabokra vágjuk. Lábosba tesszük az összes gyümölcsöt, felöntjük 3dl vízzel (vagy a gyümölcslével), hozzáadjuk a cukrot, citromhéjat, a fahéjat és a szegfűszeget. Közepesen erős lángon puhára főzzük, hogy a gyümölcsök egy része kissé szétfőjön, de maradjanak egész darabok is - ez kb. 5-10 perc, gyümölcsöktől függően. A keményítőt néhány evőkanál vízzel teljesen csomómentesre keverjük, majd hozzáadjuk a gyümölcsökhöz. Elkeverjük, néhány percig főzzük, amíg besűrűsödik. Hűlés közben még sűrűsödik, úgyhogy nem érdemes túl sokáig lángon tartani. Langyosan vagy hidegen is kínálhatjuk. A vaníliaöntethez 1dl tejszínt és 1 dl tejet felmelegítünk egy fél vaníliarúd kikapart magjaival és egy csipet sóval. Két tojássárgáját kikavarunk 4 dkg cukorral, lassan ráöntjük a meleg tejszínt, simára keverjük, visszaöntjük a lábasba és folyamatos keverés mellett addig főzzük, amíg besűrűsödik.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.