chili & vanilia - Madame Chiang története

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

Cecilia Chiang és családja 1949-ben hagyta el Kínát. Sanghajból egész Tokióig vitte őket a sors, néhány évre le is telepedtek.
A férj hivatalnok, az asszony pedig összeállva néhány baráttal éttermet nyit, ami a Tokióban élő kínaiak közt gyorsan népszerűvé válik. 1960-ban hét testvére közül az egyik meghívja San Franciscóba. Az utazást nem könnyű előkészíteni, ellenben olyan jól sikerül, hogy Chiang asszony örökre ott ragad. Egy nap a város kínai negyedén ballag át, s beszélgetésbe elegyedik két hölggyel - az ismerkedés után nem sokkal közös étteremnyitási terveket szőnek, mi több, alá is írnak egy bérleti szerződést. A két hölgy végül kihátrál az üzletből, Cecilia asszony pedig választani kényszerül: vagy visszatér Tokióba, és bevallja férjének, hogy a bukott bérlet miatt rengeteg pénzt veszítettek, vagy egyedül kezd bele az éttermesdibe. Mit gondolnak, hogy dönt? Chiang asszony soha nem vett részt szakácsképzésben, 52 szobás palotában nőtt fel, értelmiségi szülők gyermekeként - inasok és szakácsok futkostak a hátsó lépcsőkön. Végül 44 évesen belevágott... Híres San Franciscó-i étterme, a Mandarin 1961 és 1991 között üzemelt, és teljesen megváltoztatta a vendégek kínai konyháról alkotott elképzeléseit. Regionális ételeket főzött, amerikaiak tömegei az ő hatására jöttek rá, hogy Kína valójában milyen nagy ország, és gasztronómiája milyen sokszínű. Cecilia Chiang könyve (The Seventh Daughter) az egyik legszebb személyes visszaemlékezés, amit valaha olvastam - a drámai életfordulatokat jellegzetes ételreceptek gazdagítják benne. Chiang asszony ma 89 éves, még mindig gyönyörű, utazik, vendégeskedik és főz. Az alábbi csirkeszárnyat az ő könyve ihlette.

Szójaszószos csirkeszárny

Hozzávalók (2 személyre)

6 csirkeszárny

6 dl leszűrt húsleves (vagy víz)

2 szelet friss gyömbér

2 szelet narancshéj

3 ek. szójaszósz

1 ek. kínai rizsbor (vagy száraz sherry)

1 ek. barna cukor

Opcionális: fél kk. ötfűszer-keverék

Tetejére: pirított szezámmag

A szárny rövid végét levágjuk. A szárnyakat megmossuk, konyhai papírtörlővel megszárítjuk. Lábasba helyezzük, felöntjük 6 dl leszűrt húslevessel (vagy ha nincs kéznél, csak sima vízzel). Felforraljuk, öt percig főzzük, ha szükséges, lehabozzuk. Levesszük a lángot, hozzáadjuk a gyömbért, a narancshéjat, a szójaszószt és a rizsbort (valamint a kínai ötfűszer-keveréket), fedő alatt alacsony lángon 20 percig főzzük. Ekkor hozzáadjuk a cukrot, és ismét öt percig főzzük. Tálalhatjuk gőzölt rizzsel vagy pirított zöldségekkel (pl. kínai kellel, brokkolival), de magában is finom. Megszórhatjuk pirított szezámmaggal, esetleg friss korianderzölddel.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.