kulthírek

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

INDUL A TITANIC Március 26. és április 5.
között rendezik meg a 16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált az Uránia, a Toldi, a Kino és az Örökmozgó termeiben. A fesztivált nyitó Gomorrát, az olasz Matteo Garrone díjakkal dekorált alkotását a moziforgalmazásban is látni lehet majd, de a filmek zömét csak itt és most. Egy magyar témájú doku van köztük (Gaylen Ross: Kasztner meggyilkolása), de hazai gyártású produkció ezúttal sincs. Részletek: titanicfilmfest.hu.

EUROVÍZIÓ ÉS POLITIKA Az izraeli arab kisebbség körében felháborodást keltett, hogy az országot az arab Mira Awad és a zsidó Achinoam Nini, művésznevén Noa duója képviseli május 14-16. között a moszkvai Eurovíziós Dalfesztiválon: a két énekesnő által közösen írt There Must Be Another Way a megbékélést hirdeti. Oroszországban a közönség egy része azon háborodott fel, hogy hazájukat az ukrán Anasztazija Prihodko grúz és észt szerzők által írott dala képviseli, a fesztivál rendezői pedig kifogást emeltek a grúz Stephane által előadandó We Don't Wanna Put In című, Putyin miniszterelnök nevéből angol szójátékot űző versenydal szövege ellen: a tavaly Oroszországgal háborúzó Grúzia nem hajlandó változtatni, inkább visszalép.

MÚZEUM A MAFFIÁNAK Az első kártyabarlang alapításától kezdve volt némi köze a maffiához Las Vegasnak, s e beismerésből most - a bevétel mellett - társadalom- és kultúrtörténeti hozadékot is remélnek: 50 millió dolláros beruházással múzeumot építenek a szervezett bűnözés és az ellene fellépő törvényes erők komplex históriájának. Nyitás 2010-ben.

DÍJ Legutóbb, a március 15. alkalmából kitüntetett szerzőink sorából kifelejtettük Dunajcsik Mátyást (Márciusi Ifjak-díj), Sz. Bíró Zoltánt (Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, polgári tagozat) és Mélyi Józsefet (Németh Lajos-díj) - a múlt heti gratuláció természetesen őket is megilleti.

30 ÉVES AZ ARTPOOL "Az Artpool célja, hogy összegyűjtse, rendszerezze és megőrizze azokat a művészeti experimentumokat, amelyek a jelenlegi körülmények között nyomtalanul eltűnnének. Az Artpool tájékoztatással, informálással segíti a művészeti megújulásra irányuló tevékenységeket és az alkotásra ösztönző közélet kialakulását." Amikor 1979 márciusában Galántai György és Klaniczay Júlia e szavakkal deklarálta, hogy lakásukban "intézményesítik" művészeti és művészetközi tevékenységüket, aligha gondoltak rá, hogy munkamegosztásukat a ma használatos "művészeti vezető", illetve "menedzsment" kifejezésekkel határozzák meg, de nyilván végiggondolták lépésük politikailag kihívó jellegét (hiszen kulturális intézményt alapítani elvileg csak állami jóváhagyással, gyámkodással, felügyelettel volt szabad) - és belevágtak. Ettől kezdve - dacolva a mára jól dokumentált belügyes érdeklődéssel - Artpool néven szerveztek eseményeket, készítettek art szamizdatot, tartottak kapcsolatot hazai és külföldi rokon szellemekkel, s gyűjtötték az underground alkotásait, dokumentálták történéseit. A rendszerváltással lehetőségük nyílt valóságos intézményesülésre, s jobb-rosszabb évek során, finanszírozási nehézségekkel és létbizonytalansággal együtt tevékenykednek: előadásokat, kiállításokat, vitákat rendeznek, az internet jóvoltából tovább szövik hálózatrendszerüket (artpool.hu), digitalizálják az archívumot, műtörténész és esztétika szakos hallgatókat fogadnak szakmai gyakorlatra, kutatókat segítenek egy-egy téma feldolgozásában. Már csak 70 évet kell így végigdolgozniuk eredeti céljuk eléréséhez: anyagot gyűjteni és inspirációt adni a 2079-ben megnyíló "művészeti találmányok múzeuma" számára, hogy ettől kezdve annak részeként működhessenek tovább. Az elmúlt 30 évről és előzményeiről a P60 Galériában látható kiállítás április 20-ig, alkalmi nyitva tartással. Képünkön Klaniczay és Galántai az olasz Cavellini által művésznevekkel teleírt ruhában (Hommage a Vera Muhina, 1980), s részletek az Artpool postai borítékjairól.

ÉCU, MAGYAROKKAL Külön szekciót kaptak a magyarok a két hete Párizsban rendezett European Independent Film Festivalon (ÉCU): a Budapesti Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál (BuSho) az ÉCU partnereként nyolc alkotást mutatott be (Szalontüdő; Köszöntünk a gépezetben; Izzócsere; Hiány; Hajdú Sound; Acqua-Run; 1 nap szabadság; Budapesti neonok), a versenyben pedig részt vett Novák Erik Zuhanórepülése is. A fődíjat a brit Sam Holland nyerte: Zebra Crossing című filmje egy londoni drogbandába keveredett fiatalemberről szól.

GYÁSZ 58 éves korában, súlyos betegség következtében elhunyt Antal István Juszuf esztéta, író, filmművész. Jogot végzett, de szellemi tevékenységének terepét a művészetben találta meg. Dolgozott animációs filmek dramaturgjaként, részt vett a Balázs Béla Stúdió munkájában és az Artpool kutatási projektjében (Molnár Gergely), szerepelt mások filmjeiben (Gödrös Frigyes, Horváth Putyi: Priváthorvát és Wolframbarát; fe Lugossy László: Neoszarvasbika; Szirtes András: A kisbaba reggelije; Horváth Putyi: A halál kilovagolt Perzsiából), készített filmeket (Kálvária; Fogócska; Sakk), forgattak róla filmet (Jonas Mekas: The Secret Life of István), könyveket írt (Regény; Jakab Erikával és Pauer Gyulával közösen: Párhuzamos monológok) és szerkesztett (Gyulai Líviusz: Időutazás álló és mozgóképeken), performerként szerepelt (fe Lugossyval, ef Zámbóval, dr. Máriással, Szirtes Jánossal), színházat és filmet csinált Halász Péterrel (Jack Smith halála; Herminamező). Mindent tudott az itthoni és külföldi underground színtérről, tanított, esszéket és kritikákat írt (Filmvilág, Élet és Irodalom, kötetbe gyűjtésük folyamatban), az utóbbi időkben nekrológokat is (Bada Dadáról a Balkonban, Bálint Istvánról minálunk: Narancs, 2007. október 18.) - s most ő került sorra. Illusztrációnkon Útlevélkártya a földre című alkotása, saját képével, a Your Documents Please című tavaly áprilisi kiállításról, Japánból (Museum of Arts and Crafts, Itami).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.