kulthírek

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

INDUL A TITANIC Március 26. és április 5.
között rendezik meg a 16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált az Uránia, a Toldi, a Kino és az Örökmozgó termeiben. A fesztivált nyitó Gomorrát, az olasz Matteo Garrone díjakkal dekorált alkotását a moziforgalmazásban is látni lehet majd, de a filmek zömét csak itt és most. Egy magyar témájú doku van köztük (Gaylen Ross: Kasztner meggyilkolása), de hazai gyártású produkció ezúttal sincs. Részletek: titanicfilmfest.hu.

EUROVÍZIÓ ÉS POLITIKA Az izraeli arab kisebbség körében felháborodást keltett, hogy az országot az arab Mira Awad és a zsidó Achinoam Nini, művésznevén Noa duója képviseli május 14-16. között a moszkvai Eurovíziós Dalfesztiválon: a két énekesnő által közösen írt There Must Be Another Way a megbékélést hirdeti. Oroszországban a közönség egy része azon háborodott fel, hogy hazájukat az ukrán Anasztazija Prihodko grúz és észt szerzők által írott dala képviseli, a fesztivál rendezői pedig kifogást emeltek a grúz Stephane által előadandó We Don't Wanna Put In című, Putyin miniszterelnök nevéből angol szójátékot űző versenydal szövege ellen: a tavaly Oroszországgal háborúzó Grúzia nem hajlandó változtatni, inkább visszalép.

MÚZEUM A MAFFIÁNAK Az első kártyabarlang alapításától kezdve volt némi köze a maffiához Las Vegasnak, s e beismerésből most - a bevétel mellett - társadalom- és kultúrtörténeti hozadékot is remélnek: 50 millió dolláros beruházással múzeumot építenek a szervezett bűnözés és az ellene fellépő törvényes erők komplex históriájának. Nyitás 2010-ben.

DÍJ Legutóbb, a március 15. alkalmából kitüntetett szerzőink sorából kifelejtettük Dunajcsik Mátyást (Márciusi Ifjak-díj), Sz. Bíró Zoltánt (Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, polgári tagozat) és Mélyi Józsefet (Németh Lajos-díj) - a múlt heti gratuláció természetesen őket is megilleti.

30 ÉVES AZ ARTPOOL "Az Artpool célja, hogy összegyűjtse, rendszerezze és megőrizze azokat a művészeti experimentumokat, amelyek a jelenlegi körülmények között nyomtalanul eltűnnének. Az Artpool tájékoztatással, informálással segíti a művészeti megújulásra irányuló tevékenységeket és az alkotásra ösztönző közélet kialakulását." Amikor 1979 márciusában Galántai György és Klaniczay Júlia e szavakkal deklarálta, hogy lakásukban "intézményesítik" művészeti és művészetközi tevékenységüket, aligha gondoltak rá, hogy munkamegosztásukat a ma használatos "művészeti vezető", illetve "menedzsment" kifejezésekkel határozzák meg, de nyilván végiggondolták lépésük politikailag kihívó jellegét (hiszen kulturális intézményt alapítani elvileg csak állami jóváhagyással, gyámkodással, felügyelettel volt szabad) - és belevágtak. Ettől kezdve - dacolva a mára jól dokumentált belügyes érdeklődéssel - Artpool néven szerveztek eseményeket, készítettek art szamizdatot, tartottak kapcsolatot hazai és külföldi rokon szellemekkel, s gyűjtötték az underground alkotásait, dokumentálták történéseit. A rendszerváltással lehetőségük nyílt valóságos intézményesülésre, s jobb-rosszabb évek során, finanszírozási nehézségekkel és létbizonytalansággal együtt tevékenykednek: előadásokat, kiállításokat, vitákat rendeznek, az internet jóvoltából tovább szövik hálózatrendszerüket (artpool.hu), digitalizálják az archívumot, műtörténész és esztétika szakos hallgatókat fogadnak szakmai gyakorlatra, kutatókat segítenek egy-egy téma feldolgozásában. Már csak 70 évet kell így végigdolgozniuk eredeti céljuk eléréséhez: anyagot gyűjteni és inspirációt adni a 2079-ben megnyíló "művészeti találmányok múzeuma" számára, hogy ettől kezdve annak részeként működhessenek tovább. Az elmúlt 30 évről és előzményeiről a P60 Galériában látható kiállítás április 20-ig, alkalmi nyitva tartással. Képünkön Klaniczay és Galántai az olasz Cavellini által művésznevekkel teleírt ruhában (Hommage a Vera Muhina, 1980), s részletek az Artpool postai borítékjairól.

ÉCU, MAGYAROKKAL Külön szekciót kaptak a magyarok a két hete Párizsban rendezett European Independent Film Festivalon (ÉCU): a Budapesti Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál (BuSho) az ÉCU partnereként nyolc alkotást mutatott be (Szalontüdő; Köszöntünk a gépezetben; Izzócsere; Hiány; Hajdú Sound; Acqua-Run; 1 nap szabadság; Budapesti neonok), a versenyben pedig részt vett Novák Erik Zuhanórepülése is. A fődíjat a brit Sam Holland nyerte: Zebra Crossing című filmje egy londoni drogbandába keveredett fiatalemberről szól.

GYÁSZ 58 éves korában, súlyos betegség következtében elhunyt Antal István Juszuf esztéta, író, filmművész. Jogot végzett, de szellemi tevékenységének terepét a művészetben találta meg. Dolgozott animációs filmek dramaturgjaként, részt vett a Balázs Béla Stúdió munkájában és az Artpool kutatási projektjében (Molnár Gergely), szerepelt mások filmjeiben (Gödrös Frigyes, Horváth Putyi: Priváthorvát és Wolframbarát; fe Lugossy László: Neoszarvasbika; Szirtes András: A kisbaba reggelije; Horváth Putyi: A halál kilovagolt Perzsiából), készített filmeket (Kálvária; Fogócska; Sakk), forgattak róla filmet (Jonas Mekas: The Secret Life of István), könyveket írt (Regény; Jakab Erikával és Pauer Gyulával közösen: Párhuzamos monológok) és szerkesztett (Gyulai Líviusz: Időutazás álló és mozgóképeken), performerként szerepelt (fe Lugossyval, ef Zámbóval, dr. Máriással, Szirtes Jánossal), színházat és filmet csinált Halász Péterrel (Jack Smith halála; Herminamező). Mindent tudott az itthoni és külföldi underground színtérről, tanított, esszéket és kritikákat írt (Filmvilág, Élet és Irodalom, kötetbe gyűjtésük folyamatban), az utóbbi időkben nekrológokat is (Bada Dadáról a Balkonban, Bálint Istvánról minálunk: Narancs, 2007. október 18.) - s most ő került sorra. Illusztrációnkon Útlevélkártya a földre című alkotása, saját képével, a Your Documents Please című tavaly áprilisi kiállításról, Japánból (Museum of Arts and Crafts, Itami).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.