kulthírek

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

INDUL A TITANIC Március 26. és április 5.
között rendezik meg a 16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált az Uránia, a Toldi, a Kino és az Örökmozgó termeiben. A fesztivált nyitó Gomorrát, az olasz Matteo Garrone díjakkal dekorált alkotását a moziforgalmazásban is látni lehet majd, de a filmek zömét csak itt és most. Egy magyar témájú doku van köztük (Gaylen Ross: Kasztner meggyilkolása), de hazai gyártású produkció ezúttal sincs. Részletek: titanicfilmfest.hu.

EUROVÍZIÓ ÉS POLITIKA Az izraeli arab kisebbség körében felháborodást keltett, hogy az országot az arab Mira Awad és a zsidó Achinoam Nini, művésznevén Noa duója képviseli május 14-16. között a moszkvai Eurovíziós Dalfesztiválon: a két énekesnő által közösen írt There Must Be Another Way a megbékélést hirdeti. Oroszországban a közönség egy része azon háborodott fel, hogy hazájukat az ukrán Anasztazija Prihodko grúz és észt szerzők által írott dala képviseli, a fesztivál rendezői pedig kifogást emeltek a grúz Stephane által előadandó We Don't Wanna Put In című, Putyin miniszterelnök nevéből angol szójátékot űző versenydal szövege ellen: a tavaly Oroszországgal háborúzó Grúzia nem hajlandó változtatni, inkább visszalép.

MÚZEUM A MAFFIÁNAK Az első kártyabarlang alapításától kezdve volt némi köze a maffiához Las Vegasnak, s e beismerésből most - a bevétel mellett - társadalom- és kultúrtörténeti hozadékot is remélnek: 50 millió dolláros beruházással múzeumot építenek a szervezett bűnözés és az ellene fellépő törvényes erők komplex históriájának. Nyitás 2010-ben.

DÍJ Legutóbb, a március 15. alkalmából kitüntetett szerzőink sorából kifelejtettük Dunajcsik Mátyást (Márciusi Ifjak-díj), Sz. Bíró Zoltánt (Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, polgári tagozat) és Mélyi Józsefet (Németh Lajos-díj) - a múlt heti gratuláció természetesen őket is megilleti.

30 ÉVES AZ ARTPOOL "Az Artpool célja, hogy összegyűjtse, rendszerezze és megőrizze azokat a művészeti experimentumokat, amelyek a jelenlegi körülmények között nyomtalanul eltűnnének. Az Artpool tájékoztatással, informálással segíti a művészeti megújulásra irányuló tevékenységeket és az alkotásra ösztönző közélet kialakulását." Amikor 1979 márciusában Galántai György és Klaniczay Júlia e szavakkal deklarálta, hogy lakásukban "intézményesítik" művészeti és művészetközi tevékenységüket, aligha gondoltak rá, hogy munkamegosztásukat a ma használatos "művészeti vezető", illetve "menedzsment" kifejezésekkel határozzák meg, de nyilván végiggondolták lépésük politikailag kihívó jellegét (hiszen kulturális intézményt alapítani elvileg csak állami jóváhagyással, gyámkodással, felügyelettel volt szabad) - és belevágtak. Ettől kezdve - dacolva a mára jól dokumentált belügyes érdeklődéssel - Artpool néven szerveztek eseményeket, készítettek art szamizdatot, tartottak kapcsolatot hazai és külföldi rokon szellemekkel, s gyűjtötték az underground alkotásait, dokumentálták történéseit. A rendszerváltással lehetőségük nyílt valóságos intézményesülésre, s jobb-rosszabb évek során, finanszírozási nehézségekkel és létbizonytalansággal együtt tevékenykednek: előadásokat, kiállításokat, vitákat rendeznek, az internet jóvoltából tovább szövik hálózatrendszerüket (artpool.hu), digitalizálják az archívumot, műtörténész és esztétika szakos hallgatókat fogadnak szakmai gyakorlatra, kutatókat segítenek egy-egy téma feldolgozásában. Már csak 70 évet kell így végigdolgozniuk eredeti céljuk eléréséhez: anyagot gyűjteni és inspirációt adni a 2079-ben megnyíló "művészeti találmányok múzeuma" számára, hogy ettől kezdve annak részeként működhessenek tovább. Az elmúlt 30 évről és előzményeiről a P60 Galériában látható kiállítás április 20-ig, alkalmi nyitva tartással. Képünkön Klaniczay és Galántai az olasz Cavellini által művésznevekkel teleírt ruhában (Hommage a Vera Muhina, 1980), s részletek az Artpool postai borítékjairól.

ÉCU, MAGYAROKKAL Külön szekciót kaptak a magyarok a két hete Párizsban rendezett European Independent Film Festivalon (ÉCU): a Budapesti Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál (BuSho) az ÉCU partnereként nyolc alkotást mutatott be (Szalontüdő; Köszöntünk a gépezetben; Izzócsere; Hiány; Hajdú Sound; Acqua-Run; 1 nap szabadság; Budapesti neonok), a versenyben pedig részt vett Novák Erik Zuhanórepülése is. A fődíjat a brit Sam Holland nyerte: Zebra Crossing című filmje egy londoni drogbandába keveredett fiatalemberről szól.

GYÁSZ 58 éves korában, súlyos betegség következtében elhunyt Antal István Juszuf esztéta, író, filmművész. Jogot végzett, de szellemi tevékenységének terepét a művészetben találta meg. Dolgozott animációs filmek dramaturgjaként, részt vett a Balázs Béla Stúdió munkájában és az Artpool kutatási projektjében (Molnár Gergely), szerepelt mások filmjeiben (Gödrös Frigyes, Horváth Putyi: Priváthorvát és Wolframbarát; fe Lugossy László: Neoszarvasbika; Szirtes András: A kisbaba reggelije; Horváth Putyi: A halál kilovagolt Perzsiából), készített filmeket (Kálvária; Fogócska; Sakk), forgattak róla filmet (Jonas Mekas: The Secret Life of István), könyveket írt (Regény; Jakab Erikával és Pauer Gyulával közösen: Párhuzamos monológok) és szerkesztett (Gyulai Líviusz: Időutazás álló és mozgóképeken), performerként szerepelt (fe Lugossyval, ef Zámbóval, dr. Máriással, Szirtes Jánossal), színházat és filmet csinált Halász Péterrel (Jack Smith halála; Herminamező). Mindent tudott az itthoni és külföldi underground színtérről, tanított, esszéket és kritikákat írt (Filmvilág, Élet és Irodalom, kötetbe gyűjtésük folyamatban), az utóbbi időkben nekrológokat is (Bada Dadáról a Balkonban, Bálint Istvánról minálunk: Narancs, 2007. október 18.) - s most ő került sorra. Illusztrációnkon Útlevélkártya a földre című alkotása, saját képével, a Your Documents Please című tavaly áprilisi kiállításról, Japánból (Museum of Arts and Crafts, Itami).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.