étel, hordó - VENDÉGLÕ A RÉGI HÍDHOZ

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

Ha lemegyünk a szegedi Tisza-partra, és arra számítunk, hogy a megtestesült romantika a folyóval tekereg, csúnya csalódás vár ránk. Hiába süt a nap, hiába fújdogál a két héttel ezelőttihez képest jóval enyhébb szél, a város bizonyos pontjain - többek között épp itt - hitvány építmények emlékeztetnek rá, hogy nem is olyan régen nem véletlenül nevezték Szegedet Pol Pot megye fővárosának.
Nem tudjuk, melyik Komócsin-fiókának jutott az eszébe, hogy a Belvárosi híd szomszédságába, az Oskola utcába nyolcemeletes társasházat álmodjon, de abban biztosak vagyunk, hogy ez a semleges terepen is borzalmasnak mondható épület keletkezésének idején - úgy 25 évvel ezelőtt - a kacsalábon forgó luxust testesítette meg. Nem csoda, hogy alsó szintjén exkluzív éttermet rendezett be a Csongrád Megyei Vendéglátóipari Vállalat vagy valami hasonló sótlan elnevezésű cég - legalábbis a ház oldalára szegezett nagyméretű, ámde nem működő Égő arany neonfeliratból erre következtethetünk. (Hogy kicsit összekuszáljuk a szálakat, meg kell jegyeznünk, hogy a városban jelenleg máshol működik az Égő arany nevű hely.) A kevésbé olvasható, de legalább aktuális Vendéglő a régi hídhoz (VARH) cégérről viszont Juhász "Zenebutik" Előd jut az eszünkbe, mivel ő mondott olyanokat, hogy a "nosztalgia nem ismer határokat". Nem mintha nem láttunk volna még kockaházban halászcsárdát (pár hete az Öreg halászt Újpesten), azonban Szegeden nem számítottunk ekkora ellentmondásra.

Nincsenek illúzióink, de ahogy belépünk, minden addigi rossz érzésünk elpárolog. Mintha egy teljesen más építményben járnánk. Ritkán látunk "népi vonalon" ilyen hangulatosan, igényesen és ízlésesen berendezett helyiségeket, így még jobban fáj, hogy zenei aláfestésnek a hetvenes évek poptrash válogatását (netán a Sláger rádiót) hallgathatjuk egy leheletnyivel hangosabban a kelleténél. De mit tehetünk, fiatalok a felszolgálók, úgy látszik, rájuk Suzy Quatro vagy a Santo California zenekar is erősebben hat, mint valami halk, diszkrét háttérzene.

A VARH-ban kevésből válogathatunk, ám szinte minden fogás ismeretlen ismerőst jelöl. A választék egyértelműen magyaros, de a fantázia a szokásosnál sokkal nagyobb szerepet kapott. Amilyen merész összeállításnak tűnik leírva a tárkonyos disznóraguleves juhtúrós burgonyagombóccal (450 Ft/csésze), annyira pompás a kóstoló után. Kár, hogy a gombócok mintha utólag kerültek volna a csészébe: nemcsak elkülönülnek a tényleg kifogástalan levestől, de hidegebbek is. Viszont a halpaprikás túrós csuszával, ahogy szépapám készítette (1700 Ft) után szívesen megkérdeznénk a szakács ősét: "Hogy is volt ez annak idején?" A harcsát sikerült annyira megbolondítani valamilyen trükkös módszerrel, hogy az íze és az állaga teljesen eltér az átlagostól, pedig az sem rossz, ha rendesen megcsinálják. Ez viszont egyenesen fantasztikus, párját ritkító, költeménybe kívánkozó. Kár, hogy a csusza - mint a levesnél a gombóc - szeparálódott, tésztája sem túl meggyőző, bár hőmérsékletére nem lehet panaszunk. De ez legyen életünk legrosszabb élménye! Különben is, a szilvás lepény (400 Ft) szinte omlik a szájban, a lekvár házi jellegéhez sem férhet kétség. Desszertünket csupán azért nem lehet a Mindenkori Magyar Nagymama vasárnapi bravúrjának mondani, mert ő egészen biztosan nem tett volna mellé kivikarikát...

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.