chili&vanília - A zöldborsókérdés

  • .
  • 2010. május 20.

Trafik

Madame de Maintenon, XIV. Lajos francia király szeretője (majd titkos felesége) egy 1696-os levelében a következőt írta: "A zöldborsókérdés folytatódik.
Hercegeink négy napja három témáról tudnak csak beszélni: a zöldborsófogyasztás örömének múltjáról, jelenéről és jövőjéről... Úgy tűnik, a zöldség divattá, sőt mi több, szenvedéllyé vált." (Larousse Gastronomique) Ilyen előkelő helyet ugyan talán nem foglalnak el a guruló szemek napjainkban, amikor azonban megjelenik a piacokon, nagy lelkesedéssel üdvözöljük. Bár azon kevés zöldségek egyike, amely mélyhűtött állapotban is viszonylag jó minőségű (mivel a szedést követően azonnal fagyasztják, megtartja a cukortartalmát), semmi nem hasonlítható az egészen zsenge, fiatal, édes, friss zöldborsó ízéhez. A hagyományos levestől kezdve (csirkeszárnnyal) a főzeléken át a salátákig minden fogásban érdemes ilyenkor főszereplővé tenni. Készíthetünk belőle pürét, lepényt, vagy főzhetjük francia módra (a "petit pois a la francaise" klasszikus fogás): sok vajjal és salátaszívvel. Nem szabad túlfőzni, különben pont az erényeit veszíti el, és ne hagyjuk állni hosszú ideig, mert hamar megsavanyodik. Az alábbi lepény nemcsak nagyon finom, de a kikandikáló zöld pöttyökkel kimondottan mutatós darab is.

Bazsalikomos-zöldborsós lepény (quiche)

Hozzávalók (6-8 szelet)

Tészta:

15 dkg liszt

12 dkg hideg vaj

fél dl jeges víz

csipetnyi só

Töltelék:

20 dkg kifejtett zöldborsó

2 evőkanál vaj

1 csokor felkarikázott újhagyma

2 tojás

1,5 dl tejszín

10 dkg markáns ízű reszelt sajt (pl. Gruyére)

6 levél friss bazsalikom

só, őrölt szerecsendióElkészítjük a tésztát: a liszthez keverjük a sót, majd hozzáadjuk a felkockázott hideg vajat. Az ujjunkkal összemorzsoljuk, de semmiképpen nem szabad túldolgozni, ne álljon össze teljesen, a vaj borsó nagyságú maradjon benne. Hozzáöntjük a jéghideg vizet, és csak annyira dolgozzuk össze, hogy éppen összeálljon. Lapos korongot formázunk belőle, és fél óráig a hűtőben pihentetjük. A tésztát kinyújtjuk, és kibélelünk vele egy 24 cm átmérőjű, cakkos szélű formát. Közepére sütőpapírt vagy alufóliát helyezünk, rá szárazbabot vagy rizst nehezéknek (ennek az a funkciója, hogy a tészta ne emelkedjen meg), és elősütjük: 200 fokos sütőben először 15 percig, majd levesszük róla a papírt és a "nehezéket", s további 10 percig sütjük, amíg félig szárazra sül. A sütés alatt elkészítjük a tölteléket: serpenyőben felolvasztjuk a vajat, és fedő alatt, csipet sóval meghintve puhára pároljuk benne a felkarikázott újhagymát. A félig sült tészta aljára terítjük, rászórjuk a nyers borsót (sütés során megpuhul). Öszszekeverjük a tojást, tejszínt, sózzuk, borsozzuk, szerecsendiót adunk hozzá, és összekeverjük a reszelt sajttal. A masszát ráöntjük a tésztára, és kb. 20-25 perc alatt készre sütjük. 15 percig hűlni hagyjuk, majd langyosan tálaljuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.