chili&vanília - Farmról az asztalra

  • .
  • 2010. január 7.

Trafik

Amerikai szakmai körök számos képviselője szerint Dan Barber minden valószínűség szerint az Egyesült Államok egyik legfontosabb konyhafőnöke, a Blue Hill pedig az egyik legmerészebb étterem. Holott nem tesz mást, mint hogy saját termelésű, kiváló alapanyagaira épít.
A Manhattan déli részén elhelyezkedő, folyamatosan telt házas vendéglő saját tanyával rendelkezik, ahol szinte kivétel nélkül mindent maguk termelnek. Furdalta az oldalamat a kíváncsiság, hogy a politikailag korrekt és divatos konyhafilozófia és a kissé túlzottnak tűnő sajtóvisszhang mennyire valós, mennyire van mögötte tényleges tartalom. A Blue Hill specialitásai a csúcsminőségű, saját termelésű biozöldségek, az étlapon külön szekciót kapnak a tanyáról érkező zöldségek: kelbimbó, cékla, burgonya stb. Egyik választott főételem a "karfiolsteak" volt, amelynél a felszolgáló kétszer hívta fel rá a figyelmemet, hogy "hölgyem, ez vegetáriánus fogás lesz, steak nincs benne". Ami a tányéron érkezett, az az egyik legjobb ízű, legizgalmasabb zöldségétel volt, amelyet valaha ettem. A karfiol-"steak" nem volt más, mint néhány, valamelyest vastagabbra vágott karfiolrózsa-szelet, mindkét oldala szépen pirult, enyhén karamellizált, körülötte pedig egzotikus "salsa", amely aszalt sárgabarackból, magokból és pikáns, enyhén citrusos vinaigrette-ből állt. Ez ihlette az alábbi fogást, amely végtelenül egyszerű, 20 perc alatt elkészül, és nagy sikerre számíthat. Friss korianderzöldet is adok hozzá, mert az kissé frissíti az édeskés összhatást.

Sült karÞol aszalt gyümölcsös salsávalHozzávalók (4 adag)1 nagy fej karfiololívaolaj, só, fehérbors10 dkg aszalt sárgabarack2 púpozott evőkanál mazsola8 dkg pirított mogyoró, durvára vágvaegy csokor friss korianderzöld2 zöldcitrom reszelt héja és leve 5 evőkanál mogyoróolaj (vagy olívaolaj)1 kk. őrölt római kömény

1 evőkanál pirított szezámmag

A sütőt előmelegítjük 220 fokra. Egy nagy sütőlapot leterítünk sütőpapírral (vagy alufóliával), megkenjük olívaolajjal, sót és frissen őrölt fehérborsot szórunk rá. A karfiolt nagyobb rózsákra szedjük, mindegyiket hosszában kb. 1 cm vastag szeletekre vágjuk (így egy rózsából 2 szabályos szelet és 2 domború vége lesz). A szeleteket a megolajozott sütőlapra helyezzük, kenőtollal a tetejüket is megkenjük olívaolajjal, sózzuk, borsozzuk. Sütőbe helyezzük, és kb. 18-20 perc alatt pirosra sütjük. Közben a sárgabarackot és a mazsolát leöntjük forró vízzel, 10 percet állni hagyjuk, majd leszűrjük és felkockázzuk. Összekeverjük a durvára vágott mogyoróval, a fűszerekkel, a lecsipkedett korianderzölddel, zöldcitromhéjjal, végül a lime-lével és mogyoróolajjal készített vinaigrette-tel. A keveréket a karfiolra szórjuk, azonnal tálaljuk, de langyosan is finom.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.