mi a kotta? - Knoxville nyáron, Stockholm télen

  • .
  • 2010. január 7.

Trafik

Immár túl vagyunk a karácsony és a szilveszter obligát viszontagságain, a január elsejei lencseevésen, valamint a Bécsi Filharmonikusok elmaradhatatlan évindító valcer- és polkamatinéján, ám a 2010-es esztendőt azért még szoknunk kell egy kicsinyig. Szoknunk kell például, hogy az 1809-es születési és halálozási évfordulók helyett idén az oly eseménydús 1810-es év válik koncertéletünk egyik igazodási pontjává.
Abban az évben ugyanis, midőn Napóleon, a franciák császára elvált zajos múltú és öregedő (vagy tán inkább öregecskedő?) első feleségétől, Joséphine-től, hogy utána rögtön nőül vehesse a még éppen tizenéves Mária Lujzát, nos, tehát abban az évben az alábbi nagy szülöttekkel gazdagodott a zene: Frédéric Chopin, Robert Schumann, Erkel Ferenc, a Windsori víg nőket jegyző Otto Nicolai, valamint az ugyancsak 1810-ben kottapapírra vetett Für Elise.

Ilyesformán Erkel, Chopin és Schumann komoly, a megszokottnál is jelentékenyebb szerephez jut majd idén, ám azért e héten még nem indul be teljes gőzzel az ünneplésük, így hát más évfordulók fölemlítésére is módunk nyílik. Például arra a húszéves jubileumra, melyet az 1990-ben alapított Purcell Kórus ünnepel 2010-ben, s mindjárt pénteken is, mikor az Orfeo Zenekar társaságában, s természetesen az együtteseket életre hívó Vashegyi György irányítása alatt megszólaltatják Bach Karácsonyi oratóriumát (Nemzeti Hangversenyterem, január 8., fél nyolc). Vagy utalhatunk akár Samuel Barber születési centenáriumára, melyet az MR Szimfonikusok Nemzeti Múzeum-beli estje juttathat az eszünkbe, ahol is felcsendül majd a szoprán szólóra és zenekarra írt, s az amerikai Dél világát körvonalazó Knoxville Summer of 1915 (január 8., fél nyolc). Amíg a tengerentúlon idillként élhették meg a Barber-mű címében említett évet, addig Európában az idő tájt már bőszen zajlott a Nagy Háború, melyet a Stephen D'Agostino által vezénylendő koncert első száma idéz majd számunkra. Igaz, csak áttételesen, hiszen a világháborúban teherautó-sofőrként szolgáló Maurice Ravel népszerű kompozíciója, a Couperin sírja a zeneszerző elesett barátainak állít emléket.

Ravel és Couperin azután hétfőn is összekerül majd, méghozzá a Rádió Márványtermében, ahol Olajos György fagottos és társai egy Händel-szonáta és Poulenc Triója után Lajtha László 1946-os Quatre hommages című, a francia kultúra előtt tisztelgő művét is eljátsszák (január 11., hat óra). A Lajtha-darab négy főszereplője ugyanis a reneszánsz zeneszerző, Jannequin, a barokk Couperin, a jószerével kortárs Ravel, valamint a burgund Colas Breugnon. Az utóbbi, meglehet, mára némiképp obskúrusnak tetsző név nem zeneszerzőt takar, hanem asztalosmestert és regényalakot, a valaha oly ünnepelt Romain Rolland életművéből. Az 1915-ös év irodalmi Nobel-díjasa, a nagy haladó (képünkön Gandhival) alighanem beillene lapunk búvópatakként csörgedező irodalomtörténeti sorozatába, ám ehelyütt mindössze zenei érdeklődésére utalhatunk, melyet több komponista-életrajz megírása mellett az is bizonyíthat, hogy első feleségéül olyan hölgyet választott, aki a kósza hírek szerint megelőzően Liszt és Wagner ágyában is megfordult. De félre az intimpistáskodó hanggal, s ajánljuk végezetül a Concerto Budapest Brahms-Kurtág-programját, melyen Várjon Dénes vezeti majd elő a d-moll zongoraverseny magánszólamát (Nemzeti Hangversenyterem, január 11., fél nyolc), valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjét (Olasz Intézet, január 13., fél nyolc), melynek közelebbről meg nem határozott műsora Heitor Villa-Lobos emlékestként piszkálta fel kíváncsiságunkat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.