csontzene - A plebejus Beethoven

  • .
  • 2007. július 19.

Trafik

A jövő héten egyszerű lebonyolítás: vidékre megint nem megyünk, pedig július 21-én szombaton, 19 órakor Martonvásáron a Nemzeti Filharmonikusok ismét Beethovent muzsikálnak.

A jövő héten egyszerű lebonyolítás: vidékre megint nem megyünk, pedig július 21-én szombaton, 19 órakor Martonvásáron a Nemzeti Filharmonikusok ismét Beethovent muzsikálnak. A török Ertüngealp Alpaslan vezényletével a 2. és a 3. "Eroica" szimfónia zúg majd a lombok közt.

A legismertebb Beethoven-nagyrohamok egyike, amikor a mester, hallva famulusától, hogy Napóleon császárrá koronáztatta magát, széttépte az eredetileg a Bonaparte címet viselő szimfóniája fedőlapját, és ekként kiáltott fel: "Hát ez is csak egy tucatember, semmi más. Most majd lábbal tiporja az emberi jogokatÉ" Etc. Nem folytatjuk, inkább szemérmesen elfordítjuk tekintetünket. Nem így az NDK-s zenetudósok, akik foggal-körömmel ragaszkodtak a Bonaparte-teóriához, noha az 1806-os kiadás címlapján (lásd képünkön) olaszul ez áll: "SINFONIA EROICA, egy nagy ember emlékének a megünneplésére". De a keleti németek szerint az ajánlás még akkor is Napóleonra vonatkozott, pontosabban - marxista rabulisztika szerint - immár nem az antidemokrata császárra, hanem a konzulra, akit Beethoven már eltemetett, noha persze csak lélekben, hiszen a császár még jó ideig élt és virult - ezt még az EnDéKában sem tagadhatták. Na igen, a keleti németeknek kellett a plebejus Beethoven. Ám egy szorgalmas nyugati német, Konrad Küster könnyen bizonyítja, hogy Beethoven pénzvágya is erős szerepet játszhatott a történetben. 1803-ban állítólag a következő alternatívát javasolta mecénásának, Lobkowitz hercegnek: vagy megveszi 400 guldenért a művet és vele a tulajdonjogot is (és elviseli, hogy a szimfónia címe: "Bonaparte"), vagy Beethoven közvetlenül Bonaparténak küldi el és ajánlja a darabot (nyilván több pénz reményében.) Lobkowitz nyert, azaz fizetett, de azt már nem tudhatta előre, hogy Beethoven még a "Bonaparte" titulust is letépi a végső verzióról. Egy másik nyugati német, Martin Geck meg egyenesen azt valószínűsíti, hogy a kései ajánlásban szereplő "nagy ember" messze nem Napóleon, hanem a franciák elleni felszabadító háborúban nemrég elesett porosz herceg, Louis Ferdinand, aki ráadásul annyira rajongott a szimfóniáért, hogy Lobkowitz magánzenekarával azt egymás után háromszor (!!) is eljátszatta egy estén.

Nem kell egy pohárral sem inni az indulatos felkiáltáshoz: hogyan lehet egyáltalán vitatkozni ilyen bárgyú kérdéseken!? (És hogyan lehet háromszor egymás után meghallgatni az Eroicát?) Mindamellett tagadhatatlan, hogy erről maga Beethoven is tehet, ő volt az első ugyanis, aki irodalmi jellegű utalásokkal, különféle programokkal, feliratokkal látta el műveit, melyeket aztán szó szerint értelmeztek a naiv hallgatók. Igen, a nagy nyugati német kétségtelenül elirodalmiasította a zenét, és többek közt ezzel alapozta meg a későbbi romantikus művészeti hitvallást.

És akkor már ismét kedves barátunknál vagyunk, akinek szellemével nem lehet betelni. A Brambilla hercegnő egyik fejezetének kezdetén ezt írja Sárközi György magyar szavaival: "Mindenki, akinek csak némi fantáziája van, bizonyos fokú elmebajban szenved, mely egyre kél és múlik, mint dagály és apály. Az előbbinek ideje, mikor egyre magasabban és erősebben zúgnak a hullámok, a beálló éjszaka; az ébredés utáni reggeli órák pedig, melyeket a kávéscsésze mellett töltünk, az apály legalacsonyabb pontját jelzik." Hoffmann gúnyosan említi, hogy ezt az apályidőt kell felhasználnunk legfontosabb teendőink elvégzésére: "Kizárólag reggel kell házasodni, ócsárló bírálatokat olvasni, végrendeletet készíteni, a szolgát elnáspángolni stb." Valami azt súgja, hogy Beethoven ezen életbölcsesség szerint élt. Bár, mint beszélik, a szolgáit minden napszakban verte. Pofon az EnDéKának.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.