kulthírek

  • .
  • 2007. július 19.

Trafik

kulthírek

BRECHT IRÁNBAN Bertolt Brecht Kurázsi mama című darabjával szerepel jövő februárban Teheránban a Berliner Ensemble társulata, jelentette be a színház intendánsa. A következő szezon terveiről szólva Claus Peymann még két másik Brecht-előadásról is említést tett, ezek egyikét, a Koldusoperát az amerikai Robert Wilson rendezi majd.

INGYEN A FRANCIA MÚZEUMOKBA? Francois Fillon francia miniszterelnök bejelentette, hogy néhány - egyelőre meg nem nevezett - párizsi és vidéki múzeumban kísérletképpen bevezetik az ingyenességet. A kulturális örökséghez való demokratikus hozzáférés kiterjesztésének részletei még kidolgozás előtt állnak.

GYÁSZ Meghalt Bill Pinkney, az 50-es évek egyik legnépszerűbb amerikai énekegyüttese, a Drifters utolsó eredeti tagja: egy floridai üdülőhelyen, röviddel fellépése előtt érte a halál. 81 éves volt. A Drifterst, s benne őt is 1988-ban avatták a Rock and Roll Hall of Fame halhatatlanjává.

68 éves korában elhunyt Kathleen E. Woodiwiss amerikai írónő, a történelmi tárgyú romantikus regények egyik legsikeresebb szerzője. Első könyve, A láng és a liliom bestseller lett 1972-ben, s azóta sem adta alább. Utolsó művét már a rákkal küzdve fejezte be: az Everlasting megjelenése októberre várható. 1994 után a Magyar Könyvklub sorra hozta ki vaskos köteteit.

MAGYAR AKCENTUS A németországi magyar kulturális évad keretében a Stuttgarti Magyar Kulturális Intézetben retrospektív fotókiállítása nyílt Szilágyi Lenkének, a karlsruhei Kempelen-kiállítás kísérőprogramjában fiatal magyar tudósok és feltalálók beszélnek új kutatási eredményeikről, a Schleswig-Holstein-i Zenei Fesztivál programjában pedig Fischer Iván, Schiff András, Adorján András, Eötvös Péter, Kocsis Zoltán, Perényi Miklós, a Keller-vonósnégyes és a Budapest Klezmer Band is fellép július második felében.

FIATAL MÛVÉSZEK STÚDIÓJA Visszaköltözött a Rottenbiller utca 35.-be a Fiatal Képzőművészek Stúdiója: a Damjanich utca sarkán álló, több műteremmel és közösségi térrel rendelkező helyiségben egy kiállítótermet is kialakítottak.

SEPTETO NACIONAL A Millenárison lépett fel a múlt héten a legrégebbi kubai zenekar: a valóságos nemzeti intézménynek számító Septeto Nacionalt 1927-ben alapította Ignacio Pineiro, aki tíz évvel később otthagyta a csapatot. Hosszabb-rövidebb szüneteket és újjáalakulásokat követően, 1959 óta ismét folyamatosan működnek, s már legalább a harmadik generációhoz tartozó zenészek viszik tovább a son hagyományát.

FORMABONTÓK Kétrészes kiállításon mutatja be a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza a magyar fotóművészetben élő neoavantgárd tendenciákat: az 1965-1983 közötti időszakra koncentráló első rész szeptember 16-ig tart nyitva. Addig, remélhetőleg augusztusban megjelenik a kiállítás kurátora, Szilágyi Sándor által írt monográfia Formabontók 1. Neoavantgárd tendenciák a magyar fotóművészetben: 1965-1984 címmel (az 1980-1990 közötti időszakot átfogó második kötet kb. másfél év múlva esedékes). A kiállítás a könyv tárgyalásmódjához igazodva, a jellegzetes képtípusok - geometrikus, organikus és léptékváltó absztrakt; fotóakciók; lineáris és mátrixba rendezett szekvenciák; térkonstrukciók; városvíziók; fényrajzok; önarckép- és portrékonceptek - szerint csoportosítva mutatja be e korszak munkáinak legjavát.

EREDETI CARAVAGGIO? Eddig másolatnak tartották, most, féléves analízis után eredeti Caravaggiónak nyilvánítottak egy Szent Jeromost ábrázoló vázlatot - adta hírül az AFP Roberta Lapucci restaurátor szakvéleménye alapján. A kép annak az 1606-ban készített festménynek, Caravaggio egyik legismertebb művének lehet az első változata, amely Málta fővárosában, La Valettában, a Szent János-székesegyházban látható. A most eredetinek nyilvánított, magántulajdonban lévő képet még az idén kiállítják Máltán, a kész mű mellett: októberben nyílik a Caravaggio and Paintings of Realism in Malta című kiállítás, abból az alkalomból, hogy a festőművész épp 400 éve, 1607-ben érkezett Máltára, s itt készítette legérettebb alkotásainak egy részét.

JAMES BOND FELTÁMASZTÁSA Jövő május 28-án, Ian Fleming születésének századik évfordulóján jelenik meg Sebastian Faulks új James Bond-regénye: a Devil May Care a hidegháború idején, egzotikus helyszíneken és a világ legizgalmasabb városaiban játszódik - adta hírül az eredeti James Bond-történetek szerzője, Ian Fleming műveinek kiadását gondozó társaság, amely egy évvel ezelőtt hivatalos megbízást adott Sebastian Faulksnak a 007-es ügynök feltámasztására. A színes képen látható 54 éves szerző igen sikeres és elismert író Nagy-Britanniában, elsősorban a közel négymillió példányban elkelt, 1989 és 1997 között publikált "francia" trilógiája (The Girl at the Lion d'Or; Birdsong; Charlotte Gray) révén. A képünkön célra tartó Ian Fleming első James Bond-regénye, a Casino Royale 1953-ban jelent meg, az utolsó, az Octopussy and the Living Daylights 1966-ban, az író halála után két évvel. A centenáriumhoz és a mesterséges folytatáshoz időzítve a brit Penguin nemcsak a tizennégy darabból álló teljes Bond-sorozatot jelenteti meg, hanem a szintén a Fleming Publications megbízásából született, Charlie Higson-féle Young Bond-sorozatot (főhőse a tinédzser Bond) és Ian Fleming Chitty Chitty Bang Bang című gyerekkönyvét is.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.