csontzene - Elegünk van

  • .
  • 2007. április 19.

Trafik

Miből? Hát persze, a klasszikusokból, a nagy zenéből, a halhatatlanokból, a világcsudákból, a zene isteneiből. Stb.

Miből? Hát persze, a klasszikusokból, a nagy zenéből, a halhatatlanokból, a világcsudákból, a zene isteneiből. Stb. Közeledik a szezonzárás, ideje van az összegzésnek, és ideje a csömörnek. Most már olykor beérjük egy kis Beach Boysszal is. Hogy is mondta a költő? "Magyarán: elegem van. Torkig vagyok." Petri mindezt Bach Ich habe genug című (a Bach-féle helyesírás egyébként "Ich habe genung", de régi barátunk sosem törődött az ilyen apróságokkal) kantátájához adta kommentárul, melyet 20-án az énekléstől visszavonult nagy NDK-dalénekes, Peter Schreier dirigál, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara és Énekkara közreműködésével, a szólisták az ének tanszak növendékei lesznek (Zeneakadémia, 19.30).

"Ich freue mich auf meinen Tod" - énekli a Bach-kantáta c-moll áriájában az alt, na, idáig azért még áprilisban se menjünk el. Menjünk el viszont 27-én Verdi A trubadúr című örökbecsű operájának koncertszerű előadására, nem a rendező Káel Csaba miatt (wir haben genug), hanem a fellépő énekesek okán: Renato Bruson és Sümegi Eszter nyilván remekel majd; Medveczky Ádám vezényli a Kolozsvári Magyar Opera Zenekarát (MűPa, Bartók terem 19.00). Leo Slezák, a daliás idők nagy tenorja (képünkön) emlékirataiban bevallotta, hogy noha több százszor énekelte Manrico, a daloskedvű trovatore szerepét, még egyetlenegyszer sem sikerült felfognia, miről is szól ez az opera voltaképpen. Tény, hogy a többek közt cigánykaravánnal, gyermekcserével, Luna gróffal, máglyákkal díszített dalmű még egy Konstanzban végzett hermeneutának is fejtörést okozhat, de hát nem a teljes szürrealista téboly az opera műfajának egyik lényege? És kit érdekel a szöveg? Hát az eredeti helyett ("Gyilkos serege vesszen el!"), a kis zenegyűlölő füle hallatára a Magyar Állami Operaház vérszomjas kórusa az Aidában nem ezt üvöltötte rendszeresen: "Nyirkos segge meressze el!"?! És megértette bárki is a nézőtéren? Ugyan már. Egyébként régen hallott barátunk, Péterfy Jenő szerette A trubadúrt; szerinte Verdi a régebbi olaszoknál "erősebb színeket rakott fel, fűszeresebb, gyakran durvább izgatószereket használt, és figyelmét főleg a tömeghatásra, a karakterisztikusra, a pompázatosra fordította". Rendben, de mi érjük be utána egy butélia Brunellóval. Ha még hitelez a fizetőpincér.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.