csontzene - Elegünk van

  • .
  • 2007. április 19.

Trafik

Miből? Hát persze, a klasszikusokból, a nagy zenéből, a halhatatlanokból, a világcsudákból, a zene isteneiből. Stb.

Miből? Hát persze, a klasszikusokból, a nagy zenéből, a halhatatlanokból, a világcsudákból, a zene isteneiből. Stb. Közeledik a szezonzárás, ideje van az összegzésnek, és ideje a csömörnek. Most már olykor beérjük egy kis Beach Boysszal is. Hogy is mondta a költő? "Magyarán: elegem van. Torkig vagyok." Petri mindezt Bach Ich habe genug című (a Bach-féle helyesírás egyébként "Ich habe genung", de régi barátunk sosem törődött az ilyen apróságokkal) kantátájához adta kommentárul, melyet 20-án az énekléstől visszavonult nagy NDK-dalénekes, Peter Schreier dirigál, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara és Énekkara közreműködésével, a szólisták az ének tanszak növendékei lesznek (Zeneakadémia, 19.30).

"Ich freue mich auf meinen Tod" - énekli a Bach-kantáta c-moll áriájában az alt, na, idáig azért még áprilisban se menjünk el. Menjünk el viszont 27-én Verdi A trubadúr című örökbecsű operájának koncertszerű előadására, nem a rendező Káel Csaba miatt (wir haben genug), hanem a fellépő énekesek okán: Renato Bruson és Sümegi Eszter nyilván remekel majd; Medveczky Ádám vezényli a Kolozsvári Magyar Opera Zenekarát (MűPa, Bartók terem 19.00). Leo Slezák, a daliás idők nagy tenorja (képünkön) emlékirataiban bevallotta, hogy noha több százszor énekelte Manrico, a daloskedvű trovatore szerepét, még egyetlenegyszer sem sikerült felfognia, miről is szól ez az opera voltaképpen. Tény, hogy a többek közt cigánykaravánnal, gyermekcserével, Luna gróffal, máglyákkal díszített dalmű még egy Konstanzban végzett hermeneutának is fejtörést okozhat, de hát nem a teljes szürrealista téboly az opera műfajának egyik lényege? És kit érdekel a szöveg? Hát az eredeti helyett ("Gyilkos serege vesszen el!"), a kis zenegyűlölő füle hallatára a Magyar Állami Operaház vérszomjas kórusa az Aidában nem ezt üvöltötte rendszeresen: "Nyirkos segge meressze el!"?! És megértette bárki is a nézőtéren? Ugyan már. Egyébként régen hallott barátunk, Péterfy Jenő szerette A trubadúrt; szerinte Verdi a régebbi olaszoknál "erősebb színeket rakott fel, fűszeresebb, gyakran durvább izgatószereket használt, és figyelmét főleg a tömeghatásra, a karakterisztikusra, a pompázatosra fordította". Rendben, de mi érjük be utána egy butélia Brunellóval. Ha még hitelez a fizetőpincér.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.