csontzene - Fülsértések

  • .
  • 2007. május 10.

Trafik

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel!

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel! 10-én a MűPa Bartók termében 19.30-kor a szentpétervári születésű Mikhail Agrest például Prokofjev 3. szimfóniáját vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén. Nem tud meggyőzni Szvjatoszlav Richter sem, aki hatalmas világvégét hall bele honfitársa művének negyedik tételébe. Az egész inkább valami roppantul idegesítő, erőszakos hangzavar, szinte perverz ütőhangszer-kezeléssel - melyet a korai, még tehetséges Sosztakovicstól szívott le Prokofjev. Na, előbbi szerencsére nem szerencséltet bennünket, mivel a Budapesti Fesztiválzenekar három koncertjén (Zeneakadémia, 11-én, 12-én és 13-án, mindig 19.30), a szólista, Han-na Chang az eredeti programtól eltérve mégsem Sosztakovics, hanem Elgar csellóversenyét játssza (na, eben gubát!), dirigál a finn Osma Vänska, aki viszont nem tréfál, hanem a giccsőrök giccsőrét, Jean Sibeliust, mégpedig annak 5. szimfóniáját zúdítja a fülünkbe. És még kevésbé szabályszerű magaviseletet tanúsít a csodálatos hegedűs, Ilya Gringolts (MűPa, Bartók terem, 11-én, 19.30), aki meg a finn hattyú Hegedűversenyével érkezik (ehhez képest az 5. szimfónia kiköpött Beethoven). Mindamellett Sibeliusnak volt némi önkritikai érzéke, mert noha 1957-ben, 92 (!) évesen halt meg, 1925 után egy vak hangot sem vetett kottapapírra. Dicséretes önfegyelem.

Te jó ég, mit szólt volna ezekhez a művekhez barátunk, Hanslick? Lehet, hogy ő is zenegyűlölővé vált volna. Zenegyűlölők című cikkében felidézi, hogy még őt is annak nevezték egy pamfletben, amikor megjelentette A zenei szépről című esztétikai alapvetését (ceterum censeo: tessék megvenni a Typotext Kiadó új publikálásában!), melyben nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy a zene nem arra való, hogy érzéseket fejezzen ki. Hogy örült ennek e heti vigasztalónk, Stravinsky (képünkön), aki nagyjából hasonló nézeteket vallott, ráadásul Prokofjevet finoman és szinte láthatatlanul, de annál hatásosabban döfte le: "Gyagilev eleinte azt hitte, Prokofjev nagy zeneszerző lesz, és e hitében éveken át megmaradt." A 20. század legnagyobb zeneszerzőjének e héten, a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén játszott darabja, A csalogány éneke nem tökéletes mestermű, de hát még így is fényévekre van Prokofjevtől vagy Sosztakovicstól. A nagy Igor egyébként 125 éve született, a tiszteletére adott koncerten a Zeneakadémia kamaraegyüttesei játszanak (16-án, 19.30, Nádor-terem, XIV., Ajtósi Dürer sor 39.) Időskorában metsző iróniával beszélt magáról: "A portréfilmben úgy ábrázolnak, mint valamiféle zenei Rolls-Royce-ot, a legjobb és a legdrágább ma futó zeneszerzőt." De tudott más hangon is szólni: "Egész életemben úgy gondoltam magamra, mint a 'legfiatalabbra', és most egyszerre azt hallom, hogy a 'legöregebb'. És elcsodálkozom ezeken a rólam való távoli képeken, és tűnődöm, igaz-e az emlék, és tudom, hogy nem lehet az, de az ember mégis az emlékezet és nem az igazság által él. Hálószobám ajtajának résében, a fényben eltűnik az idő, és újra látom egy elveszett világ képeit. Mama bement a szobájába, öcsém alszik a másik ágyon, a házban minden csendes. A lámpa bevilágít az utcáról, fényében megismerem a hasonmást, önmagamat." Igorra azért ne felejtsünk üríteni egy komoly, lehetőleg francia palackot, felesleges várni a pontos dátumig, azaz június 17-ig, annál kevésbé, mivel a régi orosz naptár szerint már 5-én a világra jött.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.