csontzene - Fülsértések

  • .
  • 2007. május 10.

Trafik

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel!

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel! 10-én a MűPa Bartók termében 19.30-kor a szentpétervári születésű Mikhail Agrest például Prokofjev 3. szimfóniáját vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén. Nem tud meggyőzni Szvjatoszlav Richter sem, aki hatalmas világvégét hall bele honfitársa művének negyedik tételébe. Az egész inkább valami roppantul idegesítő, erőszakos hangzavar, szinte perverz ütőhangszer-kezeléssel - melyet a korai, még tehetséges Sosztakovicstól szívott le Prokofjev. Na, előbbi szerencsére nem szerencséltet bennünket, mivel a Budapesti Fesztiválzenekar három koncertjén (Zeneakadémia, 11-én, 12-én és 13-án, mindig 19.30), a szólista, Han-na Chang az eredeti programtól eltérve mégsem Sosztakovics, hanem Elgar csellóversenyét játssza (na, eben gubát!), dirigál a finn Osma Vänska, aki viszont nem tréfál, hanem a giccsőrök giccsőrét, Jean Sibeliust, mégpedig annak 5. szimfóniáját zúdítja a fülünkbe. És még kevésbé szabályszerű magaviseletet tanúsít a csodálatos hegedűs, Ilya Gringolts (MűPa, Bartók terem, 11-én, 19.30), aki meg a finn hattyú Hegedűversenyével érkezik (ehhez képest az 5. szimfónia kiköpött Beethoven). Mindamellett Sibeliusnak volt némi önkritikai érzéke, mert noha 1957-ben, 92 (!) évesen halt meg, 1925 után egy vak hangot sem vetett kottapapírra. Dicséretes önfegyelem.

Te jó ég, mit szólt volna ezekhez a művekhez barátunk, Hanslick? Lehet, hogy ő is zenegyűlölővé vált volna. Zenegyűlölők című cikkében felidézi, hogy még őt is annak nevezték egy pamfletben, amikor megjelentette A zenei szépről című esztétikai alapvetését (ceterum censeo: tessék megvenni a Typotext Kiadó új publikálásában!), melyben nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy a zene nem arra való, hogy érzéseket fejezzen ki. Hogy örült ennek e heti vigasztalónk, Stravinsky (képünkön), aki nagyjából hasonló nézeteket vallott, ráadásul Prokofjevet finoman és szinte láthatatlanul, de annál hatásosabban döfte le: "Gyagilev eleinte azt hitte, Prokofjev nagy zeneszerző lesz, és e hitében éveken át megmaradt." A 20. század legnagyobb zeneszerzőjének e héten, a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén játszott darabja, A csalogány éneke nem tökéletes mestermű, de hát még így is fényévekre van Prokofjevtől vagy Sosztakovicstól. A nagy Igor egyébként 125 éve született, a tiszteletére adott koncerten a Zeneakadémia kamaraegyüttesei játszanak (16-án, 19.30, Nádor-terem, XIV., Ajtósi Dürer sor 39.) Időskorában metsző iróniával beszélt magáról: "A portréfilmben úgy ábrázolnak, mint valamiféle zenei Rolls-Royce-ot, a legjobb és a legdrágább ma futó zeneszerzőt." De tudott más hangon is szólni: "Egész életemben úgy gondoltam magamra, mint a 'legfiatalabbra', és most egyszerre azt hallom, hogy a 'legöregebb'. És elcsodálkozom ezeken a rólam való távoli képeken, és tűnődöm, igaz-e az emlék, és tudom, hogy nem lehet az, de az ember mégis az emlékezet és nem az igazság által él. Hálószobám ajtajának résében, a fényben eltűnik az idő, és újra látom egy elveszett világ képeit. Mama bement a szobájába, öcsém alszik a másik ágyon, a házban minden csendes. A lámpa bevilágít az utcáról, fényében megismerem a hasonmást, önmagamat." Igorra azért ne felejtsünk üríteni egy komoly, lehetőleg francia palackot, felesleges várni a pontos dátumig, azaz június 17-ig, annál kevésbé, mivel a régi orosz naptár szerint már 5-én a világra jött.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.