csontzene - Fülsértések

  • .
  • 2007. május 10.

Trafik

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel!

Majdnem csupa rettenetes zenét válogattak a jövő hétre a hazánkba látogató karmesterek - így visszaélni a vendégszeretettel! 10-én a MűPa Bartók termében 19.30-kor a szentpétervári születésű Mikhail Agrest például Prokofjev 3. szimfóniáját vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén. Nem tud meggyőzni Szvjatoszlav Richter sem, aki hatalmas világvégét hall bele honfitársa művének negyedik tételébe. Az egész inkább valami roppantul idegesítő, erőszakos hangzavar, szinte perverz ütőhangszer-kezeléssel - melyet a korai, még tehetséges Sosztakovicstól szívott le Prokofjev. Na, előbbi szerencsére nem szerencséltet bennünket, mivel a Budapesti Fesztiválzenekar három koncertjén (Zeneakadémia, 11-én, 12-én és 13-án, mindig 19.30), a szólista, Han-na Chang az eredeti programtól eltérve mégsem Sosztakovics, hanem Elgar csellóversenyét játssza (na, eben gubát!), dirigál a finn Osma Vänska, aki viszont nem tréfál, hanem a giccsőrök giccsőrét, Jean Sibeliust, mégpedig annak 5. szimfóniáját zúdítja a fülünkbe. És még kevésbé szabályszerű magaviseletet tanúsít a csodálatos hegedűs, Ilya Gringolts (MűPa, Bartók terem, 11-én, 19.30), aki meg a finn hattyú Hegedűversenyével érkezik (ehhez képest az 5. szimfónia kiköpött Beethoven). Mindamellett Sibeliusnak volt némi önkritikai érzéke, mert noha 1957-ben, 92 (!) évesen halt meg, 1925 után egy vak hangot sem vetett kottapapírra. Dicséretes önfegyelem.

Te jó ég, mit szólt volna ezekhez a művekhez barátunk, Hanslick? Lehet, hogy ő is zenegyűlölővé vált volna. Zenegyűlölők című cikkében felidézi, hogy még őt is annak nevezték egy pamfletben, amikor megjelentette A zenei szépről című esztétikai alapvetését (ceterum censeo: tessék megvenni a Typotext Kiadó új publikálásában!), melyben nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy a zene nem arra való, hogy érzéseket fejezzen ki. Hogy örült ennek e heti vigasztalónk, Stravinsky (képünkön), aki nagyjából hasonló nézeteket vallott, ráadásul Prokofjevet finoman és szinte láthatatlanul, de annál hatásosabban döfte le: "Gyagilev eleinte azt hitte, Prokofjev nagy zeneszerző lesz, és e hitében éveken át megmaradt." A 20. század legnagyobb zeneszerzőjének e héten, a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén játszott darabja, A csalogány éneke nem tökéletes mestermű, de hát még így is fényévekre van Prokofjevtől vagy Sosztakovicstól. A nagy Igor egyébként 125 éve született, a tiszteletére adott koncerten a Zeneakadémia kamaraegyüttesei játszanak (16-án, 19.30, Nádor-terem, XIV., Ajtósi Dürer sor 39.) Időskorában metsző iróniával beszélt magáról: "A portréfilmben úgy ábrázolnak, mint valamiféle zenei Rolls-Royce-ot, a legjobb és a legdrágább ma futó zeneszerzőt." De tudott más hangon is szólni: "Egész életemben úgy gondoltam magamra, mint a 'legfiatalabbra', és most egyszerre azt hallom, hogy a 'legöregebb'. És elcsodálkozom ezeken a rólam való távoli képeken, és tűnődöm, igaz-e az emlék, és tudom, hogy nem lehet az, de az ember mégis az emlékezet és nem az igazság által él. Hálószobám ajtajának résében, a fényben eltűnik az idő, és újra látom egy elveszett világ képeit. Mama bement a szobájába, öcsém alszik a másik ágyon, a házban minden csendes. A lámpa bevilágít az utcáról, fényében megismerem a hasonmást, önmagamat." Igorra azért ne felejtsünk üríteni egy komoly, lehetőleg francia palackot, felesleges várni a pontos dátumig, azaz június 17-ig, annál kevésbé, mivel a régi orosz naptár szerint már 5-én a világra jött.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.